Ganz közlemények, 1930 (3-6. szám)

1930-03-01 / 3. szám

3 A KŐTÖRŐIPAR FEJLŐDÉSE .A­ modern közlekedési eszközök fejlődése és rohamos terjedése szükségszerűleg előtérbe he­lyezte Csonka-Magyarország útviszonyainak mi­előbbi rendezését. A háborús és a háborút köz­vetlenül követő évek alatt hazánk amúgy is cse­kélyszámú és régi rendszerű útjai az elmaradt, vagy csak igen kis mértékű javítások mellett tel­jesen tönkrementek. Útjaink szomorú állapota erősen hátráltatta a kötöttpályájú vasúti köz­lekedés mellett manapság mindinkább tért fog­laló közúti közlekedés nagyobb arányú fejlődé­sét. E nagyfontosságú közgazdasági kérdés ren­dezése hovatovább egyike lett kereskedelemügyi kormányunk legsürgősebb feladatainak, úgyhogy az utolsó évek költségvetéseiben mind nagyobb tételként szerepelt meglévő útjaink javítása, ille­tőleg a modern közlekedési eszközöknek meg­felelő új utak építése. Az állam útépítési munkáival párhuzamosan megindult a törvényhatóságok és városok útépítési tevékenysége is, amelyek együttesen az ország kőbányaiparának fejlődését vonták maguk után. Egyrészt a meglévő kőbányák bővítése, másrészt teljesen új bányák nyitása és felszerelése jelzi azt a fellendülést, amely közgazdaságunk eme szá­mottevő iparában az utóbbi években beállott. A kőbányászat kevésbbé ismert üzemének jelenlegi fejlődéséhez nem csekély mértékben járult hozzá az a tény is, hogy a modern út­építés technikája részben újabb termelési módok bevezetését tette szükségessé. Amíg ugyanis az út- és vasútépítéshez fel­használt kőanyagot a múlt század közepéig úgy­szólván kizárólag kézierővel állították elő, addig

Next