Ganz közlemények, 1930 (3-6. szám)
1930-03-01 / 3. szám
3 A KŐTÖRŐIPAR FEJLŐDÉSE .A modern közlekedési eszközök fejlődése és rohamos terjedése szükségszerűleg előtérbe helyezte Csonka-Magyarország útviszonyainak mielőbbi rendezését. A háborús és a háborút közvetlenül követő évek alatt hazánk amúgy is csekélyszámú és régi rendszerű útjai az elmaradt, vagy csak igen kis mértékű javítások mellett teljesen tönkrementek. Útjaink szomorú állapota erősen hátráltatta a kötöttpályájú vasúti közlekedés mellett manapság mindinkább tért foglaló közúti közlekedés nagyobb arányú fejlődését. E nagyfontosságú közgazdasági kérdés rendezése hovatovább egyike lett kereskedelemügyi kormányunk legsürgősebb feladatainak, úgyhogy az utolsó évek költségvetéseiben mind nagyobb tételként szerepelt meglévő útjaink javítása, illetőleg a modern közlekedési eszközöknek megfelelő új utak építése. Az állam útépítési munkáival párhuzamosan megindult a törvényhatóságok és városok útépítési tevékenysége is, amelyek együttesen az ország kőbányaiparának fejlődését vonták maguk után. Egyrészt a meglévő kőbányák bővítése, másrészt teljesen új bányák nyitása és felszerelése jelzi azt a fellendülést, amely közgazdaságunk eme számottevő iparában az utóbbi években beállott. A kőbányászat kevésbbé ismert üzemének jelenlegi fejlődéséhez nem csekély mértékben járult hozzá az a tény is, hogy a modern útépítés technikája részben újabb termelési módok bevezetését tette szükségessé. Amíg ugyanis az út- és vasútépítéshez felhasznált kőanyagot a múlt század közepéig úgyszólván kizárólag kézierővel állították elő, addig