Ganz közlemények, 1933 (12-13. szám)

1933-05-01 / 12. szám

BUDAPEST-HEGYESHALOM VASÚTVONAL VILLAMOSÍTÁSA IV. RÉSZ A M. Kir. Államvasutak egységmozdonya ÖSSZEFOGLALÁS Jelen közlemény a M. Kir. Államvasutak által megrendelt 36 egységmozdony közül az első négy leírását tartalmazza és azokat a különbségeket tárgyalja, amelyekben e mozdonyok szerkezete Közleményeink korábbi részeiben kimerítően leírt próbamoz­donytól eltér. A mozdonyok, amelyek közül kettő gyors- és személyvonatok, kettő pedig tehervonatok vontatására szolgál, egymástól csupán a futó- és hajtómű elrendezésében térnek el, míg a villamos felszerelés mindkét típusnál azonos. — Az egy­ségmozdonyoknak a próbamozdonytól eltérőleg csak egy, 3500 Le legnagyobb synchron-teljesítményű, 4 sebességfokozatú hajtómotora és két vezetőállása van. Ezen elvi különbségekből kifolyólag az egyes szerkezeti részletekben eltérések adódnak, ame­lyeket részletezünk. — A megejtett próbatermi-, valamint az üzemszerű próbákat részletesen tárgyaljuk és ezekből kitűnik, hogy a hivatalosan megtartott átadási próbák alkalmával a szerződésszerűen előírt feltételeknél lényegesen jobb eredményeket értünk el. A menetrendszerű üzemet az első mozdonyokkal a Budapest—Komárom közötti vonalszakaszon 1932 szeptemberében vették fel és a mellékelt üzemi diagrammon (24. ábra) látható, hogy a villamos vontatás üzembiztos és minden zavartól mentes. A ki­váló eredmények alapján a M. Kir. Államvasutak fentemlített rendelésük keretében további 22 mozdony munkábavételére adtak megbízást, melyek valamennyien az 1—D—1 gyors- és személyvonati mozdonytípushoz tartoznak, miután annak üzemi rugékonysága és teljesítőképessége oly nagy, hogy az a nehéz tehervonati szolgálat számára is alkalmazható. THE ELECTRIFICATION OF THE RAILWAY LINE BUDAPEST-HEGYESHALOM PART IV Standard Locomotive of the Royal Hungarian State Railways* SUMMARY The present article is a description of the first four among the 36 “Standard” locomotives ordered by the Royal Hungarian State Railways, and particularly discusses the differences which the design of these locomotives presents as com­pared to the trial locomotive described in detail in the preceding issues of Ganz-Review. Of these four locomotives, two serve for the traction of passenger and express trains, whilst two are intended for hauling freight-trains. These two types of locomotive differ from each other merely with regard to the arrangement of the running and driving gear, whilst the electric equipment of both types of locomotives is perfectly identical. — Differently from the trial locomotive, the “Standard” loco­motives are fitted with a single traction motor only, possessing a maximum synchronous output of 3500 H. P. and designed so as to enable 4 speeds to be obtained, and are fitted with two driver’s cabs. From these differences in principle there results a series of differences in the details of design, which are described in detail in the present article. — A detailed account is given of the shop tests and service tests effected, showing that the results obtained at the official taking-over tests have in every respect been substantially better than what has been guaranteed in the contract. — Regular schedule service has been started with the first locomotives on the line between Budapest and Komárom in September 1932. Referring to the service diagram (Fig. 24.) annexed, it is shown with what a high degree of safety of service and with what a remarkable absence of disturbances of service electric traction has been going on since that time. On the basis of the excellent results a further number of 22 locomotives has been taken in work under the above mentioned order issued by the Royal Hungarian State Railways, all of which belong to the express and passenger 1—D—1 type of locomotive, the elasticity and performance capacity of which is so high that it is possible to employ it for the heavy freight train service as well. * Published in English, French and German in the special issue October 1932 of the Ganz-Review.

Next