Grafikai Szemle, 1910 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1910-01-01 / 1. szám

előképzettségét illetőleg a legnagyobb bizo­­dalommal nézhetünk a jövőbe. Hátra volna még a segédek számára való továbbképző szakoktatás, amely szintén egyik fontos pontja a Szakkör programmjának. A hatóságok e tekintetben is segítő kezet nyújtanak. Legalább Budapesten így áll a dolog. Február közepén például megkezdődik a Technológiai Múzeumban egy sokszorosító iparosoknak szánt színtani kurzus, amelyet a speciális kurzusoknak egész sorozata fog kö­vetni. De valószínű, hogy az Iparművészeti Iskola grafikai szakosztálya, mely most szer­veződik, szintén hozzáférhető lesz az igazán törekvő nyomdász­segédek számára. A Szak­kör egyik célját tehát itt Budapesten magáévá teszi az állam, s annál több erővel fekhetünk neki a vidéki tanfolyamok szervezésének, mit a most jóváhagyott új alapszabályok is előírnak. Irodalmunk és nyomdászatunk történetének buzgó kutatója, Gyalui Farkas Jr. ismét közre­adott egy olyan históriai dolgozatot, amely teljes mértékben megérdemelné a nyomdász­világ érdeklődését. Címe: »Vita Misz-Tót­­falusi Kiss Miklós ravatala fölött”, s Kolozs­várt jelent meg az Erdélyi Múzeum külön­lenyomataképpen. Az érdemes szerző szíves­ségéből most alkalmunk van az érdekes dol­gozatot leközölni. Tótfalusi Miklós élete ismeretes ma már. Regénynek mondhatnók az első felét, tragé­diának a másodikat. A papnak készülő regény Amsterdamban könyvnyomtatást, betűmetszést tanul, vasszorgalmával, talentumával világ­hírre tesz szert. Fejedelmeknek, pápáknak dolgozik, targoncával viszik hozzá a pénzt. Ekkor a honvágy megszólal szívében s ő el­hagy dicsőséget, hírnevet s hazajön Kolozs­várra, tíz évi távollét után 1690-ben, hogy itt szolgálja hazáját. Magával hozza kimond­hatatlan fáradsággal s lelkesedéssel maga által nyomtatott uj bibliáját. Itthon az általa kezdett helyesírási utasításokért, de főleg legnagyobb bűneiért, sikereiért, dicsőségéért hajszát kez­denek ellene. Kezdetben a háta mögött, majd nyíltan fellépnek gúnyolódásaikkal, rágalmaik­kal. 1697-ben kiad a Amsterdamban nyoma­tott bibliája védőiratát, az Tipologiát, melyben kifejti a helyesírási grammatikai elveit, a ma mindegyre hódító fonetikus helyesírást véve rendszere alapjául. Fényes önigazolása még inkább felbőszíti ellenfeleit, élükön Szatt­mári Tap János kolozsvári ref. kollégiumi profesz­­szort, Csepregi Zurkovits Tsfihály kolozsvári ref. papot és Szatt­már~Zsémett­i Sámuel kolozsvári professzort. Tervszerűen gyötrik, csúfolják, még felesége öltözetéért is bosszantják s tönkre akarják tenni. (Úgy látszik régóta kolozsvári specialitás az, hogy ha valaki nem tetszik, azt tönkre kell tenni.) Kiss megírja az ellene terjesztett rágalmakkal szemben Tüentség című művét, mely miatt ellenségei Bánffy gubernátort ellene ingerült. Ez az erő­szakos kormányzó eklésia-követést követel, a könyvnek írásban visszavonását és elkobzását. Kiss nem szállhat szembe vele. A sok üldö­zéstől lelkében, testében megtört, kétségbe­esett embernek nem lehetett ellentállania Erdély gubernátora s más világi és egyházi potentátok hatalmának. 1698 június 13-án a nagyenyedi zsinaton a templomban nyilvá­nosan bocsánatot kért, megírta s kinyomatta visszavonó levelét. Ezzel vége volt életének. Teljesen megtörték s bár akadtak nagynevű vigasztalói, mint Tett­fen T Miklós, pápai Táriz Ferenc, sőt ellenségeit is meghatotta bizonyára éveken át való szenvedése, mégis elpusztult. Az általa végzett emberfölötti munka, de kivált izgalmai, szenvedései megölték. 1702 március 20-án meghalt. Vizsgáljuk, mi a ravatalon fekvő tetem körül­i temetésén történik. Lássuk, nem találunk-e LULI KISS MIKLÓS RAVATALÁNÁL. 3

Next