Hűtőipar, 1937 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-15 / 1. szám

2 flOTÓIP­A­R annak idején a minisztériummal, ahol azt az ígé­retet kapta, hogy amennyiben a Hűtőipari Szövet­ség jelentései alapján az fog kitűnni, hogy a gya­korlat szükségessé tesz újabb hatósági rendelkezé­seket, úgy azt az érdekeltek meghallgatáa után foganatosítani fogja. A Szövetség állandóan figyelemmel kisérte a vidék sérelmeit, időnként a beérkezett panaszokat közölte is a minisztériummal, aminek eredménye­ként 1935. december 30-án megjelent a részletes végrehajtási utasítás 66700—1935­­.K.K.M. szám alatt, amelyből örvendetesen állapítható meg, hogy a minisztérium tovább foglalkozik e kérdéssel, igyekszik a gyakorlatilag tisztázatlan részeket új rendelkezésekkel kibővíteni és ezzel az országos jogrendelet tulajdonképpen rátért a megvalósítás útjára. Sérelem természetesen mindig volt és mindig lesz is. Múlt év folyamán előterjesztésünkre ismét egy lépéssel előbbre jutott e kérdés megoldása, amennyiben egy újabb rendelettel szabályozhatott a jégtermelőhelyek kijelölése oly módon, hogy a ha­tóság a legszigorúbb módon környezettanulmány elkészítése kíséretében küldi meg a bakteriológiai és vegyi vizsgálatra szánt vízmintákat a Közegész­ségügyi Intézetnek és így a fertőzött vizekből ké­szült jég csaknem leszorul teljesen a hűtés teréről. A Hűtőipari Szövetség célkitűzései azonban túlhaladnak a természetes jég kiszorításának kere­tén, mert hiszen ez a kérdés ma már csak elvétve egyes vidéki közigazgatási hatóságok ténykedése által kerül időnként napirendre és így a Szövetség a jövőben fokozott mértékben fogja felvenni kül­fő­di kapcsolatait, hogy a kitűzött céljainak meg­felelően beállítsa hazánkat a hűtőipari nemzetközi forgalomba is. Az évforduló alkalmával köszöntjük tagjain­kat, vállalatainkat és mindazokat, akik munkánk er­ed­ménylevezetésében segítségünkre siettek, kö­szönetet mondunk ezenkívül a hatóságoknak, ame­lyek felismerve a hűtés nagy jelentőségét, minden kérelmünket igyekeznek a lehetőséghez képest el­intézni, és abban a reményben vesszük fel a to­vábbi küzdelmet, hogy munkánk eredménye a ma­gyar hűtőipart arra a nívóra fogja emelni, ame­lyet értéke és érdeme szerint megérdemel. A száraz­jég gazdasági lehetőségei Közép-Európában Írta: Dr. Ing. ARTHUR SELIGHANN (Vége.) Feltételezve, hogy egy fél millió lakosú városnakk a minimális évi szükséglete 300 tonna, ez annyit jelentem­, hogy a 19 és fél millió lakossal bíró német nagyvárosok 11 ezer tonnát fogyasztanak évente. Ezzel öszefüggés­­ben kapcsolatban azonban már utaltunk arra, hogy éppen a kis vidéki városoknak, amelyeknek műjéggel való el­látása hiányos, száraz jéggel láthatók el, mert szükség­letük egyezik a nagyvároséval. 1i ezer tonna összeladás annyit jelent, hogy kb­. 20 megfelelőképen rajonirozo­tt szárazjéggyár életképes len­ne. Németországban az 1954. éves statisztika szerint az összes jéggyárak napi teljesítő képessége 5.500 tonna volt és az évi összeladása 827 ezer tonna. Ismét 1:5 arányban számolva, ezen 20 szárazjéggyár teljesítő ké­pessége megfelelne 100 napi tonnának, respektíve is ezer tonna évi eladás csak 9, illetőleg 7%-át tenné a mű­­­jéggyárak eladásának. Miután annak a lehetősége telje­sen kizárt, hogy a szárazjég a műjeget kiszoríthatná, s a műjéggyárak ezirányú félelme teljesen alaptalan, de kétségtelen, hogy egy kis részét, az eddigi műjégfogyasz­­tóknak venné el és éppen a fentebb kiszámított adatok­ból tűnik ki, hogy ezen kis mennyiség már elegendő egy szárazjéggyár előnyös megalapozásához. Azonban teljesen hibás az a nézet, hogy a szárazje­get csak a műjég­eladás kis részének helyettesítésére le­hetne felhasználni; épp ellenkezőleg, az én nézetem sze­rint ez lesz a szárazjég eladás legkisebb része: sokkal nagyobb mennyiségek lesznek elhelyezhetők olyan piaco­kon, ahol eddig egyidőben mélyeget és cseppfolyós szén­savat használtak, további mennyiségeket pedig olyan cé­lokra, ahol eddig hideget egyáltalában, vagy említésre nem méltó mennyiségben használtak, más szóval új ve­vőkört szerzünk az egész hűtőiparnak és ez az egész piac kétségtelen lényeges felépüléséhez vezet. További összehasonlítás kedvéért hozzáfűzzük, hogy az Egyesült Államokban 1925-ben csak 270 tonna szárazjeget forgal­maztak, 1931-ben azonban már 50 ezer tonnát. Újabb számadatok az összforgalomról sajnos, nem állnak ren­delkezésünkre, azonban (Goessmann, Ice And Refrigera­tion Bd. 90, Nr. 4, April 1936, 292 oldal) jelentéséből ki­tűnik, hogy az USA-ban levő szárazjéggyárak összteljie­sítő képessége napi 883 tonna, és a téli eladás 60­ 7575- át teszi ki a nyárinak, tehát az arányszám sokkal esí­­nyesebb, mint a mű­jéggyáraknál, mivel azok ugyanolyan körülmények között, mint a szárazjéggyár, maximum 50%-át adják el télen. Tehát, hogyha feltételezzük, hogy a szárazjéggyárak nyáron csak 75%-át adják el teljesítőképességüknek, így megkapnánk az átlag kihasználhatóságot, ami kb. 60% volna és ezek szerint az évi összeladás volna 0,6x300x883­x 160 ezer tonnával. A szárazjég ára Amerikában eea 50 dollár (tonnánként), a hidegebb klíma miatt nem fel­tételezhetjük azt, hogy ezeket a számokat Közép Európá­ban is elérhetjük, de már ez a kvantum egy kis része­­­­elegendő ahhoz, hogy egy sorozatát gazdaságilag min­denképen rentábilis szárazjéggyárnak felállíthassunk. Az Egyesü­lt Államok lakosainak száma kb. 1,8 szo­rosa Németország lakosságának. Tekintetbe véve a hide­gebb klimatikus viszonyokat és azt, hogy fagylaltnak na­gyobb távolságra való szállítása nálunk még jelentékte­len, azonban feltételezve: azt, hogy nálunk más felhasz­nálhatósági lehetőségek vannak, amelyek az Egyesítt­ Államokban nem játszanak szerepet, akkor a fent felté­telezett évi 11 ezer tonna eladás nagyon elővigyázatú­­számítás alapján jött létre. Angliában, amelynek a klí­mája és távolságai nem előnyösebbek, mint a középeuró­pai, a szárazjég eladása a következőképen alakult: 1926- ban 1200 tonna, 1932-ben 3600 tonna, 1934-ben 10—1­0 .000 tonna. Miután mindig ú­jabb és ú­jabb szárazjéghűtő szek­rények jönnek forgalomba, a következő évre még to­­vábbi emelkedéssel számolhatunk. Melyek azok a felhasználhatósági lehetőségek, ame­lyek Közép-Európában a szárazjég használatára már

Next