Hűtőipar, 1937 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-15 / 1. szám

HA­TŐIP­AR, HOLZBAUER TESTVÉREK VAS ÉS SZERSZÁMKERESKEDÉS LEMEZÁRUGYÁR BUDAPEST, III. FLÓRIÁN­ TÉR 9 és KÓRHÁZ­ UTCA 16 Telefon: 622-26­0 ÓBUDAI KRISTÁNYJÉGGYÁR RT. szállítója fulspi­val 1860 érettnek látszanak. Elsősorban buffettek, csemegekertes­­kedések, sajtüzletek kirakatainak a hűtésére. A háztar­tási hűtőszekrényeknél nincsenek a szárazjégnek kilátá­sai, mert úgy a hűtőszekrény maga, mint a szárazjég drágább a műjégnél és ha a háztartások ezt az árkülön­bözetet elviselhetnék, ezek sokkal inkább elektromos hű­tőszekrényt vásárolnának. Egész más azonban a helyzet a falusi és a villa külvárosokban levő háztartásokban, akik részére a műjég vásárlása kellemetlenségekbe, sőt sajnos, sokszor nehézségekbe ütközik. Ilyen helyekre a szárazjeget, mint postacsomagot lehet küldeni, vagy pe­dig a városban levő családtagok magukkal hozhatják. Műjéggel ez teljesen lehetetlen volna úgy, hogy ezeken a helyeken minden további nélkül megfizetnék a maga­sabb árakat. Vikend házak, agglegények és magánzenők, röviden minden esetben, ahol díszes kiállításra nem sokat adnak, egy drága szekrény beszerzésétől teljesen elte­kinthetünk és ehelyett egész egyszerű hűtődobozt hasz­nálhatunk. Néha még egy meglévő főzőfazék is kielégí­tő. Egy vagy két személy igényeit kb. heti 5 kg. száraz­jéggel ki lehet elégíteni. Sok ember kisebb mennyiséget fog víkendre felhasz­nálni min 1-2 kg-ot, hogy az élelmiszert vasárnapon ke­resztül frissen tartsa. Miután ehhez semmilyen külön hű­tőszekrény nem szükséges, szívesebben fogják a szá­razjég magasabb árát megfizetni. Ugyanezt mondhatjuk a hétvégi kirándulókról, akik manapság ezrével gyalog, biciklin, kocsin és csónakon a nagyvárost elhagyják. Ha csak egy negyedkilogramm vaj vagy m­ájasnurka el­romlásától megóvja, akkor már kifizetődik az 1 kg. szá­razjég. Nem beszélve arról, hogy milyen kellemes egy pikniknél, kemény vaj, hideg gyümölcs és jéghideg italok. Autósok egypár pengőért beszerezhetnek vikend hű­tőládákat, de máskülönben egy­ egész egyszerű hullámle­­mez-papír is jó szolgálatot tesz. Kétségtelen, hogy a he­lyes felvilágosítással és propagandával ezen a téren igen nagy forgalom érhető el. Ha csak 2000 kiránduló a 1 kg. szárazjeget vesz, már ez egyedül többet tesz ki, mint amennyi napi átlagfogyasztással számoltunk. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a detaileladás fel­árának semmiesetre sem kell nagyon magasnak lennie, mert minden városban vannak oly élelmiszerkereskedők, akik örülnek, ha a szárazjégeladást átvehetik és ezáltal vevőket vonzanak üzletükbe más árucikkekre is. Akkor arról volt só, hogy nagy helyiségek hűtésére a száraz­jég nem alkalmas, ez kizárólag helyhez kötött hűtőkama­rákra vonatkozott. Könnyen romlandó áruknak szállítá­sára nyáron hűtőkocsikban a helyzet egész máskép ala­kul. Ha a mi rövidebb távolságaink és mérsékeltebb hő­mérsékletünk mellett nem is lesz a hűtőkocsiknak oly nagy a jelentősége, mint USA-ban, azonban már nem lehet figyelmen kívül hagyni azon kocsiknak a számait, ame­lyek Közép Európában északról délre és keletről nyugat­ra szaladnak, mivel ezeknek egy­ része már szárazjéggel lesz hűtve. 15 tonnás élelmiszerszállítmánynak Hamburg­b­ól vagy Rotterdamból felső Olaszországba való szállítá­sához 566 kg. szárazjég szükséges, ami az egész szállítási időre elégséges. Műjégből 5000 kg-ot kellene felhasznál­nunk. 20 fillér pro kg-os ár mellett 500 kg. szárazjég 100 RM-ba kerülne. 5000 kg műjég cca 50—60 Márkába kerülne. Tehát a szárazjég hűtés egymagában drágább volna, de mivel a vasút csak 1600 kg. jeget szállít bér­mentve, 14­00 kg. jégnek a szállítási költségét megtakarít­hatjuk, ami egymagában kb. 70 RM-t tesz ki. A műjég használatánál kényszerítve voltunk arra, hogy útközben jeget utána töltsünk, ez kifogástalan organizációt kívánt meg és ennek ellenére sokszor nem volt kielégítő, ha a vasúti kocsi az előre meghatározott időben nem érkezett meg és így nem kétséges, hogy ennél az oknál fogva a szárazjég használata még a magasabb árnál is előnyö­sebb. Nem beszélve arról, hogy a kocsik karbantartása használatánál lényegesen olcsóbbak, ami gazdaságilag egyáltalában el nem hanyagolható tényező. Tengeri halaknak a szállítása Bremenhavenből Olasz­­országb­a egészen Rómáig és még tovább, ma már gazda­sági jelentőséggel bír és illetékes körök véleménye sze­rint ez az exportált mennyiség még lényegesen gyara­podhat, amint a hűtés kérdése teljes egészében meg van oldva: műjéggel egyedül ez nem lehetséges, azonban szá­razjéggel (sőt talán ugyanazon időben a szárazjég és műjég keverékével lehetséges lesz). Hasonlóan állnak a dolgok a rákok szállításánál Dániából Párisim és szőlő és szárnyas szállításánál a Balkánról Közép Európába és Angliába. Különösen az utóbbi időben nagyon kifej­lődött tartány (container) forgalomhoz szárazjég az ideá­lis hűtőanyag és itt úgy nemzet­, mint magángazdasági­­lag jelentős terület nyílik természetesen abban az eset­ben, ha a szállítók, termelők és hűtőtechnikusok megér­tően együtt dolgoznak és nem elegendő, hogy a hűtőtech­­nikusok megfelelő tartánytípusokat építenek, hanem egy kifogástalan organizációt is teremteni kell. Ez azonban nem lehet kétséges. Már fent említettük, hogy az USA-val ellentétben, fagylaltot Közép Európában általában kisebb üzemekben állítanak elő úgy,hogy en­nek a szállítása vagy nagyon rövid ideig tart, vagy egy­általában elesik. Azonban már most is vannak nagyobb fagylalt üzemek, akik nagyszámú fiókkal rendelkeznek és akik kézikocsikon és tricikliken szállítják a fagylal­tot fiókjaikba és ezek részére a szárazjég igen kiváló hűtő közeg volna és még nagy szerepet fog játszani. Ma már vannak jól konstruált fagylalt hűtők, amelyekben­­7 liter fagylalt 24 órán keresztül 300 gramm szárazjéggel keményre fagyott állapotban tartható. A kereskedő abban az előnyös helyzetben van, hogy nemcsak a legnagyobb melegben kifogástalan kemény fagylaltot adhat a vevőinek, hanem ami részére legalább olyan fontos hirtelen beálló rossz idő esetén a fennmara­dó fagylaltot több napon keresztül kifogástalan állapot­ban, veszteség nélkül megőrizheti. Meg kell még emlí­­­teni, hogy különösen az úgynevezett „eszkimó fagylalt" vagy a jégrakéta tárolásánál nagyon jó tapasztalatokra tettünk szert. Nagy mennyiségek részére a szárazjég mindenesetn 3

Next