Ipartestületek Lapja, 1936 (5. évfolyam, 1-48. szám)

1936-01-04 / 1. szám

. 2 m-­­sen lehet keresztül vinni a fiatal­ságnak vezető szerephez juttatását, de az ipartestületeknél, hol a vá­­lasztásos rendszer van érvényben, a tagok nem tudnak mindig meggyő­ződést szerezni a fiatalok rátermett­ségéről, így az ipartestületeknél nem vihető keresztül a fiataloknak gyors előretörése. Néhol egészen bevált a fiatal ipartestületi vezetőség, de ez nem jelenti azt, hogy ez a rend­szer teljes egészében mindenütt ke­resztülvihető. Egyébként is bizalmi kérdés az, hogy az ipartestület tag­jai kit választanak meg vezetőinek: a bizalmat nem lehet kierőszakolni, ha­nem azt a rátermettség beigazolásá­­val ki kell érdemelni. De még ez sem elegendő; ha valamelyik fiatal kézművesiparos be is bizonyítja rá­termettségét, akkor még ezzel nem szerzett jogot arra, hogy érdemek­ben gazdag ipartestületi vezetőt tisztségéből kimozdítson. A kézmű­vesiparosságnak—a régi tradícióihoz híven — a jövőben is hálásnak kell maradnia azok iránt, kik ügyében fáradoztak, mert a tradicionális alapnak elhagyása kimondhatatlan veszedelmeket jelent. „Mi nem va­gyunk zalakafferek, — mondta ta­lálóan a közelmúltban egyik kiváló iparosvezető — kik hálából (?) megeszik élemedett korú társai­kat.” Igen, a kézművesiparosság nem járhat el zutukafferek módjára, nem dobhatja oda vezetőit — ha azok odavalók és érdemeket szereztek — martalékul a fiatalságnak csak azért, hogy a fiatalságnak esetleges mohóságát kielégítse, hanem bölcs megfontoltsággal arra törekszik, hogy a fiatalságnak is helyet szorít az ipartestület vezetőségében; ez­által a fiatalság elsajátíthatja azt a sokféle tudást és képességet, amely­­lyel a jó ipartestületi vezetőnek ren­delkeznie kell és így kellőképpen fel­készülhet arra, hogy adandó alka­lommal kezébe vegye a kézműves­­iparosság sokat hányatott sajkájá­nak irányítását. Addig pedig a fiatalságnak türel­mesen kell várnia és tanulnia. Aki­ben megvan a rátermettség és tehet­ség, az előbb-utóbb — ha nem is az idein, akkor majd valamelyik későb­bi ipartestületi közgyűlésen — ok­vetlenül célhoz ér. A Budapesti Közlöny december 22-i száma közölte a pénzügyminiszter 1935. évi 17.000 számú rendeletét a textilipari nyersanyagok, a textilfel­dolgozó ipari termékek után­ fizetndő forgalmiadóválságokról szóló 1932. évi­­63.000 számú pénzügyminiszteri ren­delet módosítása tárgyában. A rendelet 1936 január 1-én lépett életbe. Lényegét­ a­z alábbiakban is­mertetjük: A kisebb iparosok az egyenlő ver­senyfeltételek biztosítása érdekében a textiliák forgalmi­­adóváltságáró­ll szóló 1932. évi 63.000 számú pénzügy­­miniszteri rendeletnek olyan értelem­­ben való­­módosítását kérték, hogy a forgalmia­dó-váltságteher teljes össze­gében a fonalakra vitessék át. Mint­hogy a kívánt cél elérése érdekében a textilipar nem minden ág­ában mu­tatkozott feltétlenül Szükségesnek az adótehernek teljes összegében a fona­lakra való átvitele, a szakmabeli ér­dekek összeegyeztetésével a szövő és szövőipari vállalatok közül a gyári üzemű vállalatok kivétel nélkül, a kis­ipari vállalatok közül pedig azok, ame­lyek ez­t kérik, a termelésükhöz szük­séges fonalakat adómentesen szerezhe­tik be az új rendelet alapján. A ter­melt áruk eladási á­ra után pedig az adókulcsnak megfelelő 15 százalékos (egyes kötő- és szövőipari termékek után csak 13 százalékos) adóváltságot fizetik. A kisipari üzemű szövő- és kötőszövő vállalatok —­ az adóváltság­­tehernek — ebben a vonatkozásban teljes összegében a fonalakra való át­vitele folytán mentesülnek az adó- Váltózá­g fizetése és az ezzel kapcsolat­ban fennállott könyvvezetési kötele­zettség és ellenőrzés alól. A textilipar egyes ágaiban, így a csipkék, csomózott szőnyegek, kes­keny áruk égi paszomány áruk előállí­tásával foglalkozó iparágakban, mivel ezek az iparágak a legkülönbözőbb fajtájú óra minőségű árukat termelik, a kétféle módon­­termelt áruk­ eladá­sa, illetőleg a fonalak beszerzése alap­ján) való adóztatása­­mellett az egyen­lő teherviselés elve — a kisipari üze­mek hátrányára — nem lett volna érvényesíthető, ezért a rendelet első­sorban a kisipari érdekek védelmére és az egyenlő teherviselés elvének ér­vényesítése érdekében úgy­endelkezik, hogy ezek a vállalatok —üzemük ter­jedelmére való tekintet nélkül — csak adóváltsággal terhelt fonalakat dol­gozhatnak fel, a terhelt áruk eladása után azonban mentesülnek az adófi­zetés alól. Ugyanez a rendelkezés vo­natkozik a kis forgalom­számlára ki­szerelt (háztartsi és háziipari hasz­nálatra szolgáló­ cérnák, hímző- és egyéb fonalak előállításával foglal­kozó vállalatokra is. Ebben a vonatko­zásban nemcsak az érdekelt vállalatok versenyegyenlőségének biztosítását je­lenti ez a rendelkezés, ha­nem­­a ház­tartási és háziipari fonalszükséglet adó­terhének csökkentését is, mert az em­lített, fonalak előállításához felhasz­nált nyers, eg­y ágú fonalak beszerzési ára után számított 42 százalékos adó­­válts­ag kisebb adóterhet jelent, mint a lényegesen nagyobb értékű kiszerelt fonalak eladási ára után az eddig fi­zetett 21 százalékos adóválts­ág. Az új rendelet­ a fonalaknak és egyéb áruknak nemesítésével (fehérí­tés, festés, stb.) foglalkozó vállalato­kat, amelyek eddig az ilyen bérmun­kák után adóváltságot tartoznak fi­zetni, mentesítik az adófizetés kötele­zettsége alól s csak a széles áruknak (szöveteknek) bérben való kikészítésére tartja fenn­ az adófizetési kötelezett­séget komoly termelési érdekek vé­delme miatt. Az adóvsáltságnak a bér­munka díja után számított eddigi har­minc százalékos kulcsát azonban hu­szonegy százalékra mérsékli a rende­ltet. A rendelet életbeléptetésével kap­csolatban szükséges átmeneti intézke­désekről külön rendeletet fog kiadni a pénzügyminiszter. Jubiláló iparos. A sándorfalvai ipar­testület december hó 2-án ünnepelte Tóth István ipartestületi elnöknek a cipésziparban 25 éves önálló ipari mű­ködését. Az ünnepélyen számos felkö­szöntő hangzott el. Kisipari textilvállalatok mentesítése a forgalmi adóváltság alól IPARTESTÜLETEK LAPJA 1936. január 4. ■llllllllllilllllllllllMllllllllllllllllllllllllllllllllHlilllllllllil Olvasóinknak és barátainknak Boldog újévet kívánunk Szerkesztőség és Kiadóhivatal IIIIIIII I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I Illllllllllllllllllll

Next