Ipartestületek Lapja, 1938 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1938-01-01 / 1. szám

1938 január 1. Külön osztálya lesz a divatiparok­nak, amelynek keretében a férfi- és női szabó, cipész és csizmadia, kesz­tyűs, fodrász iparágak vonulnak fel. Különös érdeklődés kíséri a kéz­műiparokban használatos szerszá­mok, a felhasználásra kerülő nyers­anyagok és egyéb szükségleti cikkek bemutatóját is, amely tulajdonkép­pen a kézműiparral szoros kapcso­latban álló nagyipar seregszemléje lesz. A kiállítás alatt több­­kongresszust tartanak. A kézművesiparnak első nagy nemzetközi seregszemléje elé nagy várakozással tekint az egész világ kézművesiparossága, mert a kiállí­tás célja, hogy a nagyközönséget a kézműipar fejlettségéről, életképes­ségéről, kultúrtörténeti szerepének fontosságáról meggyőzze és bebizo­nyítsa, hogy a kézműipari termelés jelentősége a mechanikai termelés hatalmas mérvű térhódítása ellenére sem csökkent, hanem más ipar­ágakra tolódott át. Pro­tekcion­izmus és szabadkereskedelem című könyvében Éber Antal, a kiváló közgazdász, a kis- és kézművesipar, valamint a gyáripar foglalkoztatási statisztikáját egymás­­ mellé állítva azt igazolja, hogy az előbb­­ említett iparágak több munkást foglal­koztatnak, mint a gyáripar. Az állami­lag támogatott és iparfejlesztési törvé­nyekkel kedvezményezett gyáripar te­hát nem ad annyi munkáskéznek ke­nyeret, mint az említett támogatásban és kedvezményben nem részesülő kis- és kézművesipar. Távol áll tőlünk, hogy a gyáripar és a kézművesipar mai viszonyát meg­bolygassuk. Csupán az egyenlő elbánás elvére hivatkozunk. Amíg a gyáralapí­­tási törekvést, adómentesség­ és kedvez­mény, vámvédelem, stb. kíséri, addig az önálló egzisztenciák szaporítását a kis- és kézművesiparban semmi sem köny­­nyíti meg. A kereseti adó, s általában az adó- és egyéb közteherviselési kötelezettség az ipargyakorlás megkezdésének napján beáll s fennáll mindaddig, míg az ipar­­űző iparát végleg be nem szünteti. Vámvédelem, és egyéb kedvezmények is­meretlen fogalmak a kis- és kézműves­ipar részére. Helyettük a kíméletlen adóbehajtást jelképező végrehajtó ma a kézművesipar leggyakoribb vendége. Pedig rendészeti, társadalmi és nemzet­­nevelési szempontokból fűződik annyi érdek a kisegzisztenciák megerősítésé­hez, mint pl. a műszalma­ gyártásának belföldi meghonosításához. (sz.) IPARTESTÜLETEK LAPJA 3 Bornemisza Géza iparügyi miniszter karácsonyi­­nyilatkozata A MÁV TARIFA POLITIKÁJÁRÓL, A KÖVEZETVÁMRÓL ÉS A KÖZSÉGEK VILLAMOSÍTÁSÁRÓL. Bornemisza Géza iparügyi mi­niszter rendkívül figyelemreméltó nyilatkozatot tett az OMKE köz­lönyének és a Vállalkozók Lap­jának karácsonyi számaiban a ke­reskedelmet és a kézműves ipart egyaránt érdeklő fontosabb kér­désekről. A Máv­ tarifapolitikájáról és a kövezetvámokról ezeket mondta a miniszter az OMKE szerkesztő­jének. — Az Államvasutak, mint minden esztendőben, idén is meghallgatták a helyi érdekeltségeknek a személyforga­lom javítására vonatkozó kívánságait és ezeknek az alapján a jövő évben a fontosabb vidéki gócpontokkal való ösz­­szeköttetés további javítása várható. A MÁV pénzügyi helyzete örvendetesen javult és ez lehetővé teszi, hogy az Ál­lamvasutak továbbra is messzemenő tá­mogatást nyújtsanak a gazdasági élet­nek.­­ A kövezetvám kétségkívül súlyos terhet jelent, amelynek megszüntetése egyetemes gazdasági érdekeket szolgál. Sajnos, sem a főváros, sem a többi vámszedési joggal bíró törvényha­tóság vagy város nem mondhat le a kövezetvámszedésből származó jö­vedelemről. A kövezetvám kérdésének megoldása tehát pénzügyi probléma. A villamos energia ellátás körül legközelebb megoldandó felada­tokról többek között így nyilatko­zott a miniszter a Vállalkozók L­apjában: „ Legelső helyre kell soroznom a még be nem kapcsolt községek villa­mosításának kérdését. Magyarország községei közül jelenleg még csak 32% van villamosítva, míg a tőlünk nyugat­ra eső államok legtöbbjében az ellátott községek száma az összes községek számának több mint 90%-át teszi ki. Hazai helyzetünk megítélésénél figye­lembe kell vennünk még azt is, hogy az ország eddigi villamosítása területi­leg igen egyenlőtlen. Egyes vármegyék­ben a községek túlnyomó többsége vil­lamosítva van, míg más vármegyékben, különösen a Dunántúl délnyugati ré­szén az ellátott községek hányada alig tesz ki 10%-ot. Ez a körülmény a vil­lamosítás területi kiterjesztését még­­ sürgetőbbé teszi.­­ A megoldandó feladat méreteiről leg­jobb tájékozódást nyerünk, ha azt a tő­kegazdálkodás szempontjából nézzük. A még be nem kapcsolt kb. 2300 község villamosítása mintegy 80—85 millió pengő beruházását tenné szükségessé. Ez azonban csupán az az összeg, me­lyet az egyes vállalatoknak kellene há­lózatokba befektetni. Ezenfelül az egyes házak belső fogyasztói berendezései még további mintegy 15 millió pengő befektetését igényelnék. Az ország villa­mosításához szükséges tőke tehát kö­rülbelül 100 millió pengő, ami hazai vi­szonyaink között igen számottevő tőke. Ilyen tekintélyes összeget a közgazda­ság tőkekészletéből egy bizonyos cél megvalósítására csak tervszerűen hosz­­szabb időre kiterjedő program alapján lehet elvonni. Ezzel kapcsolatban megjegyzem, hogy az 1938. év folyamán kb. 100 község bekapcsolása fog megvaló­sulni, ami mintegy 1 millió pengő beruházást jelent. A villamosítási program megvalósítá­sát megnehezíti az a körülmény, hogy a be nem kapcsolt községek általában kis lakosságúak és szegények. Az ilyen községek villamosítása azonban a ma­gánvállalkozás számára, különösen kez­detben, kevésbé rentábilis. Kétségtelen azonban, hogy a vidéki villamosításnak, külföldi példák után ítélve, még szinte beláthatat­lan fejlődési lehetőségei vannak. Különösen az intenzív mezőgazda­ság és a kisipar fog a jövőben igen jelentős fogyasztást biztosítani, ami a jelenlegi kisebb jövedelmezőségért bő kárpótlást fog nyújtani. A községi villamosítás azonban nem csak szű­kebb értelemben vett magán­gazdasági célokat szolgál, hanem ahhoz elsőrendű, általános közgazdasági és kulturális érdekek is fűződnek. Ezért ennek előmozdítását az államnak min­den rendelkezésére álló eszközzel támo­gatnia kell. Ez volt egyik fő célja az 1931 : XVI. (villamossági) törvénynek, amelynek végrehajtásával kapcsolatban számos nehézség és hiány mutatkozott. Ezek áthidalását a közel­jövőben novel­­láris úton fogom biztosítani. Főleg a kövezetvámokkal és a falusi kisipari műhelyek villamo­sításával kapcsolatos miniszteri kijelentések keltik fel az érdek­lődést a kézművesiparosság köré­ben. Mindkét ügy élénken foglal.

Next