Ipartestületek Lapja, 1939 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1939-01-01 / 1. szám

1939 január­i IPARTESTÜLETEK LAPJA Az ipa­rtestületek Országos Központjának hivatalos közleményei Az üzletkörnek más iparra való kiterjesztése és az iparigazolványok kiadásának ideiglenes felfüggesztése Az iparigazolványok kiadásának­­ ideiglenes felfüggesztése alatt az üz­letkörnek más iparra való kiterjesz­tése ügyében az iparügyi miniszter 32.395/11/1938. sz. alatt valamennyi másodfokú iparhatósághoz az alábbi fontos értesítést küldötte: „Az egyik elsőfokú iparhatóság kérdést intézett hozzám, hogy az­ iparigazolványok és az iparengedé­lyek kiadásának ideiglenes felfüg­gesztése tárgyában kiadott 5850/ 1938. M. E. sz. rendelet rendelkezé­seire figyelemmel, az üzletkörnek más iparra való kiterjesztésére irá­nyuló kérelmeket miként kell elin­tézni. Tájékoztatásul és az elsőfokú iparhatóságok megfelelő utasítása végett úgyis mint a m. kir. keres­kedelem- és közlekedésügyi minisz­ter, a következőket közlöm: Abban az esetben, ha az üzlet­kör kiterjesztéséhez új iparigazol­ványra nincsen szükség (1922. évi XII. tc. 15. §-ának második bekez­dése), az üzletkör kiterjesztésének az említett rendelet szempontjából nin­­­csen akadálya. Alkalmazni kell azonban az említett rendelet rendel­kezéseit, ha az üzletkör kiterjeszté­séhez új iparigazolvány vagy ipar­­engedély szükséges (1922:Xll. be. 15. §-ának utolsó bekezdése stb.). Utóbbi esetben tehát az iparos (kereskedő) üzletkörét csak akkor terjesztheti ki, ha az illetékes miniszternek az em­lített rendelet 2. §-a szerint kiadott engedélye alapján iparigazolványt, illetőleg iparengedélyt kapott. Végül megjegyzem, hogy abban az esetben, ha az üzletkörét kiter­jeszteni kívánó iparos az 1922:XII. te. 24. §-a alapján képesítésének kérdésében terjeszt elő kérelmet, ezt a kérelmet magától értetődően az említett rendelet rendelkezésére te­kintet nélkül el kell intézni, de az iparhatóság, ha a kérelemre az 1922. évi XII. te. 24. §-ának a) pontja alapján a szakképzettség igazolását el is engedi, magát az iparigazol­ványt (iparengedélyt) csak az illeté­kes miniszter engedélyével adhatja ki.I­molyságát veszélyeztetné, ha a ta­­nonc — egyéb tanulmányainak vég­zése m­ellett — mellékesen kísérel­hetné meg annak megszerzését. Az említett körülményeken felül az ilyen tanszerződés jogszabályba is ütköznék. Az 1936:VII. tc. 21. §-a ugyanis folytonos tanidőt állapít meg és annak legrövidebb, valamint leghosszabb tartamát is megszabja. Továbbá a tanviszonyra vonatkozó jogszabályok a tanviszony folyto­nosságát tartják szem előtt. Ennél­fogva tehát sem a két havi időtar­tamra szóló tanviszony kötésének, sem pedig a tervezett, 12 iskolai szünidőre szóló tanszerződés kötésé­nek nincsen helye. De jogszabályba ütköznék az ilyen tan­viszony azért is, mert a szóban lévő körülmények között szerződtetendő tanonc a ta­nonciskolát egyáltalában nem láto­gathatná, ami pedig az 1922:XII. tc. 95. §-a első bekezdésével ellenkez­nék. A felsorolt akadályok folytán az iparügyi miniszter a szóban levő tanszerződés megkötésére nem lá­tott jogi lehetőséget. (25.013/1938. IP­­M.)_________ ■ш~—i ■ ■ 11 '-гтцж^тая ва м в m азкажаадая»«TM»» 'm' Az iskolai szünidő tartamára való szerződ­tetés az ipari közigazgatási jogszabályokkal ellentétben áll Az egyik budapesti ipartestület tagja négy gimnáziumot végzett gyermekét kívánta oly módon szer­ződtetni, hogy a gyermek ezért a középiskolát, sőt ezt követőleg eset­leg a felsőbb iskolákat is látogat­hassa az évnek tíz hónapján át, míg a fennmaradó évi két havi szün­időt a tanoncoskodással kapcsolatos ismeretek megszerzésével töltse. Minthogy az i­ai­­ közigazgatás egyes kérdéseinek szabályozásáról szóló 1936:VII. te. 21. §-a értelmé­ben azok, akik valamely középiskola vagy polgári iskola négy osztályát sikerrel elvégezték, két évnél rövi­­debb tanidőre nem szerződtethetők, a szóban levő tanoncot tehát, 24 havi tanidőt véve alapul, 12 hóra kíván­ták szerződtetni, azonban ilyen kö­rülmények között természetesen nem tudta volna a tanonciskolát láto­gatni. A kérelem az iparügyi miniszter döntése alá került, aki azt nem ta­lálta teljesíthetőnek. Az iparügyi miniszter döntése rámutat arra, mi­szerint a tanviszonyt tárgyaló ipari , közigazgatási jogszabályok egyik­­ legfontosabb célja a tanoncok meg­­­­felelő kiképzésének biztosítása. A törvény által elérni kívánt cél ezzel nem volna összeegyeztethető az olyan tanviszony, amely a közép-, illetőleg a felsőfokú tanfolyamok szünideiből, következően aránylag kis időtartamokból tevődnék össze. Egyébként az ipari szakképzés ko­­ r SAJTÓKAMARA ELŐKÉSZÍTÉSE A sajtókamara előkészítésére kapott megbízatása alól Traeger Ernő miniszteri osztályfőnököt a miniszterelnök felmentette és mi­niszteri biztossá dr. vitéz Kolos­­vári- Boross Mihály miniszteri ta­nácsost, a miniszterelnökség saj­tóosztályának vezetőjét nevezte ki. Ugyan ő lett a felvételi bizott­­ság elnöke, a bizottság új tagjai pedig: dr. Dalin Elek miniszteri osztálytanácsos, a sajtófőnök he­­lyettese és dr. Ullein-Reviczky Antal konzul, a külügyminiszté­rium sajtóosztályának vezetője. A lapok személyzetére vonatkozóan megállapított rendelkezések vég­rehajtására dr. Kulcsár István mi­niszteri tanácsost, miniszteri biz­tossá nevezték ki. 3 . . HIVATALOS KÖZLEMÉNYNEK VÉGE Európában megcsappant az idegenforgalom Európa jelentősebb idegenforgalmú országainak 1938. évi idegenforgalmi mérlege súlyos veszteséggel zárul. Svájcban a külföldi látogatók eltöltött éjszakáinak száma 9,2 százalékkal esett vissza. Németországban a belső forga­

Next