Iparügyek, 1891 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1891-01-15 / 1. szám

A HAZAI IPARTESTÜLETEK KÖZPONTI KÖZLÖNYE. Előfizetési dij: félévre 2 frt, egész évre 4 frt. Megjelenik minden hó 15-én. Szerkesztőség és kiadóhivatal: IV. Reáltanoda-utcza 1 5. L---------gig—B______________________- ——— ----------­ Tartalom. Szövetkezzetek! —- Öt felterjesztés. (A hazai ipartestületek közp. bizottságának feliratai a kereskedelemügyi és honvédelmi miniszterekhez a honvédfelszerelési­ szállitások tárgyában. A budapesti keresk. és iparkamara fel­­terjesztése ugyane tárgyban. Felirat a miniszterelnökhöz.) — Süritett­ lég vagy villamos erőátvitel? — A hazai textilipar. — Az iparstatisztika szervezése. — Angol munk­ás vezérek. — Véleményadások. [180. a) Áttérés másik képesítéshez kötött iparra, b) Vásár-kirakodási sorrend. 181. Takácsok ipartestületi tagsága. 182. A társulat körében fogyasztott bor utáni illetékek. 183. Iparosokra kivetett egyházi adó. 184. a) Képesített iparosnak más törvényhatósági területre való átköltözése esetén uj iparigazolvány váltásának módozatai, b) Iparjogositvány könyvárusi kisüzletre.] — Ipartestületi Értesítő. («Honvédségi bőrneműszállító-tár­­saság«. Ipartestületi küldöttség a miniszterelnöknél. Tagdíj hátralék miatt a testületi tagok szavazati joga alapszabályilag nem korlátozható. Magyar munkakönyvek Szer­biában igazolványul nem szolgálnak. Nyersanyag-és raktárszövetkezet alakítása Sze­geden és Zomborban. Két levél a szerkesztőhöz. Bőrmegmunkáló­ gépek átengedése ipartestületeknek. Körlevél az iparosifjusági egyletekhez­. — Iparügyi Krónika. (Az utazó ügynökök üzletköre és az 50.­§. Az 1889. évi párisi kiállításon kitüntetett magyar kiállítók. A technológiai iparmuzeum működési programmja. Vegyes bél­és külföldi közlemények.] Szabadalm. újabb magyar találmányok (XVII). — Magyar kir. államvasutak. — Illusztráczió: A párisi világkiállítás díszoklevele. SZÖVETKEZZETEK! Tizennyolcz város iparosai szövetkeztek, költekeztek, fáradoztak — és megbuktak. A jó ég tudja hányadszor Az érdekelt közép- és kisiparosoknak a hadfelszerelési munka terén legjártasabb ré­széből alakult szál­lító­szö­vet­kezet mellőztetése ezúttal a szokottnál nagyobb elkedvetlenedést szült, mely azonban — s ezt ki kell emel­nünk — éppen nem a nagyrészt téves in­­formác­iókon alapuló hírlapi közleményekben jut kifejezésre. A napi sajtónak nemcsak joga, de kötelessége is az ily dolgokról tudomást venni, és ha magát a mellőztetés tényét a kormánykörök eljárásának olyatén megbirá­­lására használja fel, melybe a pártpolitika erőben belejátszik: ez az ő dolga és ehhez sem a mellőzött szövetkezetne­k, sem az iparos közvéleménynek nincs köze A mi feladatunk eh­­­teljes tárgyi­lagossággal s ugyszólvi vítaszerűen a tény­állást tisztázni és ad .a tanulságokat le­vonni. Tehetjük pecure ezt, mint a lateinerek mondani szokták, sine ira et studio annál inkább, mivel mindaz, a­mit a kormány újabban a hazai iparérdekek felkarolása kö­rül — és különösen a kisipar támogatása érde­kében — tesz és tervez, általánosságban igényt tarthat az iparosság bizalmára és elismeré­sére. Az őszinte szó erről a részről tehát nem „oppozíczió“, valamint nem az az „ér­dek“, a­melyre való példázgatás a sorok közt nagy szerepet játszik a sűrűn megjelenő u. n. félhivatalos communiquékben. Mindenekelőtt végezzünk ez utóbbi pél­­dázgatásokkal, melyek egyszerű ráfogások­­nak is beillenek. Ha a kisiparosok országos jellegű vállalkozó-szövetkezetben egyesülnek és ügyük képviselésével a központban ideig­lenesen oly férfiakat bíznak meg, a­kik a vállalkozásnál üzletileg egyátalán érdekelve nincsenek, a­kik azonban szerződések és sza­bályzatok kidolgozásánál és a kormánynyal s hatóságokkal való érintkezés közvetítésére nézve bizalmi állásukból kifolyólag fáradozá­sukat, úgy mint az iparérdekek egyéb terén, e téren is az ő ügyüknek szentelik , — a lap­pangó anyagi érdekeltséget ily szereplésnél emlegetni nagyon illegális és lovagiatlan dolog, még ha magasrangú személyiségek nyúlnak is az önvédekezés e fegyveréhez. Hát épp a kisiparosok , a vidéki csizmadiák és szíjgyártók azok, a­kiknek vállalkozásánál jövedelmező­­állásokra“ lehet a központban aspirálni ? Vagy pedig az orsz. iparegyesület és a kamarák vezérférfiai közül találkozott valaha egy is, a­ki jutalmazási igény mel­lett tett volna szolgálatokat az iparosságnak s egyidejűleg­­ a kormánynak? Mi erre a térre nem követjük az ügyes és logikai fogalmazásban különben sem je­leskedő fél- vagy egész hivatalos communi­­quéket, pedig elhihetik, hogy ha minden előzmény után is a háborút és nem a békét akarnánk, azon választékos adatok nyomán, miket a szállítási misztériumokba teljesen beavatott „kisiparosok” maguk szolgáltatnak, igen érdekes dolgokkal lehetne előállani. Tartsuk magunkat a kérdés velejéhez menten minden sallangtól és rekrimináczió­­tól. Két enquéte tartatott a honvédelmi mi­nisztériumban (1888-ban a miniszter, tavaly az államtitkár elnöklete alatt) azon módozatok megbeszélése végett, melyek mellett kisiparo­sokból álló szövetkezetre, mint fővállal­kozóra, lennének a bőrnemű - szállítások ruházhatók. Később ugyane czélból folytak a két minisztérium közt a tárgyalások és a kereskedelmi miniszter megküldte a kamará­nak és az orsz. iparegyesületnek az új pályá­zati feltételek tervezetét, ismét a végből, hogy a fennti c­élra való tekintettel véle­ményt mondjanak. Mind e tárgyalások és véle­­ményes jelentések eredményének tekinthető tehát a november havi pályázati hirdetmény, melynek 2. pontja szóról-szóra így hangzik: Ajánlatok csak a magyar korona országai területén letelepedett s ezen iparággal foglalkozó vállalkozótól, vagy több hazai iparosból alakult szövetkezetek központi képviselői­től fogadtatnak el, s azok, valamint a szövet­kezet tagjai szállító képességüket és meg­bízhatóságukat iparhatósági bizonyítványnyal iga­zolni tartoznak. A 8. pont szövege a következő: Egyenlő feltételek mellett a pusztán vállalkozó pályázó fe­lett előnyben részesül azon iparosok­ból álló szövetkezet, melynek tagjai mind az anyag-előállítással, mind az elké­szítéssel, vagy legalább ezek egyikével maguk foglalkoznak. A honvédelmi miniszter az egyes ajánlatok feletti elhatározását az ajánlati árakra való tekintet nélkül magának tartja fenn. A pályázati feltételek 7. §-a pedig ezeket mondja: A­mennyiben iparosokból ala­kítandó szövetkezet vállalkoznék, an­nak megengedtetik a szállítmányi czikkeket az iparosoknál, ezeknek saját anyagából is készít­tetni, de a szövetkezet képviselete annak minden, irányú minőségéért és mintaszerűségéért felelős. Mindez a napnál is világosabban azt bi­zonyítja, hogy a szakmabeli iparosok és az ő szószólóik nem ugrottak bele alapos meg­fontolás nélkül és a kormány intenc­iója ellenére oly vállalatba, a­melylyel járó koc­­­kázatok felülmúlják a kellő alapon álló és kellő értelmi és anyagi eszközökre támaszkodó szövetkezés erejét. Mert hát a két dolog közül csak egy állhat meg. Vagy már elvben sem tartatott az iparos szövetkezés alkalmas­nak a szóban lévő hadfelszerelési szállításokra,­­ az elengedhetetlen harczképességi köve­telmények szempontjából, és akkor nem kel­lett volna a pályázatot a fennti alapon kiírni. Vagy pedig honvédelmi kormányunk eleve jól megfontolta azokat a feltételeket, melyek mellett igenis szövetkezeti alapon is lehet­séges a kellő hadászati biztosítékokat nyúj­tani, és akkor érthetetlenek azok az ellen­vetések, melyek az országos iparegyesület védnöksége alatt létesült szövetkezet mellé-

Next