Magyar Divatipar, 1936 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1936-01-31 / 1. szám

MAGYAR MVATIPAR Estélyi ruhákra:­­ selymek, fémkelmék, velour­ .)Zugs és Márkus chiffon és csipkevolán külön­_____________Jegességek nagy választékban IV., Petőfi Sándor­ utca 18. de állandóvá sohsem gyökeresedik. A divat szeszélyei eredeti­leg a haladás után való törekvésből támadtak: minden egyes ruhadarab folytonosan tökéletesíthető, de minthogy az emberi nem fejlődése egy téren sem halad egyenes vonalban, hanem kígyózó úton, ez tapasztalható az öltözködés terén is. Nem ritkán azonban a költségesben, a bizarrban, sőt természetelle­nesben való kedvtelés utat tör magának és a haladás pályá­járól a hanyatlásra terel bennünket. A hosszú fejlődésre való visszapillantás azonban azt bizonyítja, hogy a rosszat csak­hamar fel szoktak hagyni, míg a jó magában foglalja az állan­dóság biztosítékát. A divat azon tényezők egyike, amelyek a keresletre s ezzel az árra nagy mérvben hatást gyakorolnak. A divat vál­tozása tetemes készletet értéktelenít, leszorítja az állandó áruk értékét. E szempontból a divatot a gazdaságra káros elemnek jelezték, másrészt azonban a gyártást emeli és a versenyt elősegíti, úgy, hogy a változás okozta kár kiegyenlítődik. A divat a szó mai értelmében tulajdonképpen a római viselettel együtt kezdődött Róma után Bizánc következett, mi­kor is a viseletbe több szik­, több élénkség vegyült. A ke­resztes hadjáratok után a népek és nemzetiségek közötti nagy különbségek az öltözködésben szűnni kezdettek s a XI-ik szá­zadban bizonyos egységesebb divat indult ki, hol Spanyol-, hol Franciaországból. Néha az olasz befolyás is érvényesült, az általános divatban a XIV—XV-ik századokban a flandriai és burgundi viselet volt az irányadó, ekkor kezdődtek a divat túlzásai és kinövései. A XVI-ik században a spanyol viselet dominált, míg végre a XIV-ik Lajos korabeli viseletek új kor­szakot teremtettek. XIV-ik Lajos óta Franciaország volt a ru­hadivat terén hangadó, de nem anélkül, hogy önkényes uralma ellen nem támadt volna alkalmilag ellenszegülés, vagy, hogy maga is idegen befolyásnak ne engedett volna. A második francia császárság bukása óta főleg Németország és újabban Amerika is igyekszik a francia divat uralma alól magát ki­vonni. A divat története egészben véve a művelődéstörténelem nem éppen lényegtelen része, főleg a modern Európára nézve, minden valamely korszak észjárása gyakran jellemző kifejezést nyer benne. A feszes spanyol divat, a harmincéves háború idejekor viselt lengő ruházat, XIV. Lajos díszes. XV-ik Lajos frivol, az amerikai szabadságharc egyszerű polgárias öltözéke egyszersmind megannyi külső megérzékítései azon szellemi áramlatoknak, melyek az egyes korszakokban uralkodtak. A divat szó a legváltozatosabb érzelmeket, a legkülön­bözőbb visszhangot váltja ki az emberekből. Vannak, akik csak a feltűnési vágy, a piperköcsög állandóan változó kódexét vélik felfedezni benne, mások viszont azt a kultuszt látják a divat­ban, amely egy művészileg emelkedett miliőben hozzásegíti az embert ahhoz, hogy fokozottan ízléses külsőben hozzásimul­­jon egy szép környezethez. Vannak továbbá olyanok, akik a számlák tömegének ijjesztő megnövekedését látják benne. Ta­lán fölösleges megemlítenem, hogy ez a férjek boldog, hálás csoportja. De nem csekély azok száma sem, akik az üzleti szellem túltengésévé minősítik a divatot, amely gyakori vál­tozásaival szinte belekényszeríti az emberiség gyöngébb és szebb részét abba, hogy költekezzék. Bármilyen is legyen a társa­dalom állásfoglalása a divattal szemben, annyi bizonyos, hogy akár pozitív, akár negatív formában kénytelen reá reagálni. A képzőművészet és az iparművészet minden ágában végig vonuló törekvések bizonyos mértékig, szintén divatjelenségek, melyek tömegjelenségekké a ruha divatjában válnak. Nem lé­nyegtelen tehát sem társadalmi, sem művészi szempontból, hogy az ember abban a környezetben, melyet Isten adott és maga még feldíszített, milyen formában, milyen mezben jelenik meg. Hogy a divat, mely ezt a külső megnyilatkozást diktálja, mi­lyen nagy hatalom, igazolja az is, hogy a napisajtó egyre élénkebben egyre bővebben foglalkozik vele s ma már komoly, elsőrangú művészeti termékek a divatlapok. Itt említem meg, hogy a divatlapok német eredetűek. WIENER MODELLGESELLSCHAFT WIEN, 1. GRABEN 16. - TELEFON, R. 23 2-25 Saját bemutató termeiben a lapunk legközelebbi számában megjelölendő időben tartja Eredeti párisi és bécsi­­modelljei bemutatóját Kitűnő ízléssel összeválogatott modellek A modellbemutatón a NOSz. társasutazásában ф résztvevő kartársaink kedvezményben részesülnek .

Next