Magyar Festőipar, 1925 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1925-01-08 / 1. szám

1. szám. MAGYAR FESTŐIPAR 3. oldal. múltat, nyújtsunk egymásnak béke jobbot Vezetőink rendelkezzenek, s mi egyesült erővel támogatni fog­juk őket. R. A. Elmélet és gyakorlat a festőiparban. Az iparos általában nem becsüli sokra az elmé­letet , azt legtöbbször — anélkül, hogy tulajdonképen tudná, hogy miért — bizonyos ellentétbe állítja az ő gyakorlati tudásával. Rendesen azon a véleményen van, hogy neki elég, ha a mesterségében előforduló, valamennyi munkához ért. Úgy véli, hogy a theóriát a tudósoknak engedi át, akik a tulajdonképenni mun­kához mégsem értenek. Ez a vélemény természetesen téves, sőt veszé­lyes. A valóságban elmélet és gyakorlat két egymást minden tekintetben kiegészítő fogalom; két testvér úgyszólván, melyek egyike nem tud a másik nélkül létezni Ez már a szavak értelméből is következik, mert a gyakorlat a kiviteli ténykedést jelenti, az el­mélet pedig az ezen ténykedéssel összefüggő dolgok és eljárások ismertetését. A theoria a gyakorlatban előforduló eljárások okszerű magyarázatát adják. A gyakorló mesternek lehetővé teszi, hogy következ­tessen, s hogy munkáját hasznosabban végezhesse. Az elméletnek is gyakorlatnak tehát együtt kell haladni. A gyakorlatban jártas mesternek egyúttal az elméletet is tudnia kell. A theoretikus ellenben jól teszi, ha elméletileg szerzett ismereteit gyakorlatilag maga is kipróbálja, vagy valakivel kipróbáltatja, hogy meggyőződjön arról, hogy az új szisztéma vagy anyag tényleg be is válik. Ha ez nem történik, akkor eset­leg rossz eredmények jönnek létre, melyek a theória elleni bizalmatlanságot még jobban fokozzák. Mert különbség van a tiszta, csupán észmunkára alapított és gyakorlat által alátámasztott theória kö­zött. Az első sokszor meddő marad, ha önmagában helyes is, ha az alkotó életbe vezető utat nem találja meg, de fordítva sokszor a tisztán praktikus munká­ból kiinduló eszme és terv is eredménytelen marad, ha a kísérletező nem tudja ideáit elméletileg logiku­san fölfogni, földeríteni és végrehajtani. Ellenben elmélet és gyakorlat egyesítve biztos föltételei az eredményes alkotásnak. Ami e tekintetben általánosan érvényes, a vo­natkozik a mi iparunkra is. A theória elleni ellenszen­vet sok kollegánknál megtaláljuk, bár ugyanazoknak a mindennapi gyakorlattal szerzett tudása alapos ki­egészítésre szorul. Az elméleti tudás ma még sokkal fontosabb mint régebben, mert ma az inasokat nem képezik ki olyan alaposan. Gondoljuk csak meg, hogy egy kitanult fiatal segéd milyen keveset tud a festé­kek természetéről és használhatóságáról, sokkal ke­vesebbet mint régebben, mikor a festékek elkészítése jobbára a műhelyben történt, míg most mindent tel­jesen készen szerzünk be a kereskedőtől. Az azon­ban mégis elvitathatatlan, hogy csak az tudja az anyagot megfelelően felhasználni, aki azt ismeri. Gondoljunk csak arra, hogy régebben mester­ségünk milyen sokoldalú volt, mikor minden műhely­ben minden lehető munkát végeztek, s hogy ezzel ellentétben ma az egyes ágaknak mindig messzebb terjedő elkülönülése tapasztalható. Ezzel természete­sen együtt jár az egyén hivatásos ismereteinek csök­kenése, ez aztán következményeiben csak akkor válik igazán hátrányossá, ha később arra kerül a sor, hogy az illető önállóan is értsen minden munkához. Mindezekért azonban nem lehet egyes szemé­lyeket felelőssé tenni, — ezt az idő hozza így ma­gával , de igyekezhetünk ellenhatást kifejezni és a hiányos kiképzést megfelelően pótolni. A szak- és továbbképző iskolákban az oktatás az említett okok miatt lett bevezetve, de a hiányt ez sem tudja telje­sen pótolni, még akkor sem, ha a tanerőknek gya­korlati tapasztalatuk is van (*?\szerk, ami ritka eset) és ha ami még ritkább, a tanulók a szükséges komolyságot és szorgalmat tanúsítják. Az alig fölszabadított fiatal segéd az életbe ki­kerülve minduntalan azt fogja tapasztalni, hogy isme­retei, gyakorlati és elméleti tudása nagyon hiányos. Aki hivatását komolyan fogja föl és előre akar jutni, annak magának kell utat módot találni ezeknek a hiányoknak az eltüntetésére. Aki azonban arra vár, hogy minden fontosabb dolgot a saját praxisában tanuljon meg, az ugyan várhat, ha még olyan öreg lesz is nem fog mindent tudni.­ Annak, aki a keze munkájára van utalva, különben sem áll hosszú idő rendelkezésére ; minél előbb szerez valaki ismerete­ket, annál hamarabb tudja azokat hasznosítani, és erre csak egy járható út van: meg kell barátkozni iparának elméleti részével, mely gyakorlati tapaszta­latokra van építve, akár könyvekben és folyóiratok­ban van lefektetve, akár pedig élőszóval előadásokon, vagy személyes közlések által ismerkedünk meg vele. Némelyik kollega az elméleti tudással szemben való ellenvéleményét azzal okolhatja meg, hogy azelőtt sem volt szokásos az elméletet a gyakorlattal össze­kötni. A középkor kézművesei technikailag magasan álló, művészetileg is értékes munkákat készítettek, melyek még ma is mintaképül szolgálnak, ezeket a mesterműveket pedig kimondottan gyakorlati tudású mesterek készítették stb. Ez az állítás részben való, részben téves. Ezek a régi mesterek bizonyára elsőrangú gyakorlati embe­rek­ voltak, de éppen olyan jó theoretikusok Mert valamilyen munkatervnek elkészítéséhez elméleti tudás kell, ez maga is tiszta theória. De nemcsak ezt az úgyszólván előkészítő, kon­struáló theóriát szerették a régiek, hanem arra is súlyt fektettek, hogy gyakorlati tudásuk, egyes fogá­sok és az anyagok keverési módjának lényegét meg­

Next