Magyar Gyáripar, 1912 (2. évfolyam, 1-24. szám)
1912-01-01 / 1. szám
GYÁRIPAR A MAGYAR GYÁRIPAROSOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK HIVATALOS LAPJA „ SZERKESZTIK , A MAGYAR GYÁRIPAR MEGJELENIK MINDEN HÓ ELSEJÉN ÉS TIZENHATODIKÁN. A MAGYAR GYÁRIPAROSOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK TAGJAI TAGSÁGI JÁRULÉKUL KAPJÁK. NEM TAGOK RÉSZÉRE ELŐFIZETÉSI ÁRA EGÉSZ ÉVRE 16 KORONA. EGYES SZÁMÁRA 1 KORONA. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: BUDAPEST, V. KER., ZRÍNYI UTCA 1. TARTALOMÉ Szemle: A kereskedelmi miniszter programja. — Az általános, titkos, egyenlő választójog. — A husdrágaség ... 1 fl Gy. O. Sz. fölterjesztése a választási reformról___ 3 fi Máv. forgalmi zavarai. (Második közlemény)... ... ... ... 11 A bosnyák beruházási program........................................ 13 Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége: Nagyválasztmányi ülés. — A vállalati betegsegélyző pénztárak. — Munkáslakóházak Debrecenben. — Brassói fiókunk gyűlése. — Szövetségünk faipari szakosztálya............ 15 Gyáripari hírek : A nők éjjeli munkájának eltiltása (A végrehajtási rendelet). — A palackok űrtartalmának megjelölése. — Az élesztőkeverés tilalma Horvátországban. 18 Közlekedés : A kassa—oderbergi vasút tarifaemelése. — A faipar és a vagyonhiány. ................................................ 21 Hirdetések................................................................................... 21 A kormány tagjai nyilatkoztak az Est-nek a jövő esztendei munkaprogramról. El kell ismernünk, hogy a nyilatkozatok között a legtartalmasabb, a legtöbbet ígérő a kereskedelmi miniszteré volt. A közúti hálózat fejlesztése, új hidak építése, az országos műszaki tanács létesítése, az ipartörvény revíziója és pedig sorban a kereskedelmi üzletek zárórájának kérdése, az ipari mérgezések megakadályozására vonatkozó törvényjavaslat, az ipari alkalmazottak munkaviszonyainak rendezése, az iparfelügyelet szabályozása, az igazoltatás ügye, a kézműipari képesítés kérdése, ipari kereskedelmi bírságok szervezése, munkaviszályok elintézésére vonatkozó javaslatok, továbbá a munkásbiztosítás reformja, a magánalkalmazottak nyugdíjbiztosításának előkészítése, a tisztességtelen verseny, a tengerhajózás, a folyamhajózás, a mesterséges víziutak, hajógyár ... minden, minden és még egynéhány dolog benn van a kereskedelmi miniszter jövő esztendei tervében, úgyhogy egy lélekzetre nehéz is elősorolni. Az eszmék, tervek és javaslatok kánaáni bőségének tulajdonítjuk, hogy a kereskedelmi miniszter úr a jövő évi tervei közül kifelejtette, hogy „egy kicsit rendbehozom a Máv szénáját.“ Hangsúlyozzuk, hogy kifelejtette, nem is képzelhetjük másként a dolgot, vagy esetleg, hogy nem említette, mert olyan természetesnek és magától értetődőnek találta a forgalom kérdésének rendezését, mint a levegőt és vizet, melyeknek szükségességét nem kell külön hangoztatni. Feltételezzük, hogy így van, sőt feltételezzük azt is, SZEMLE