Magyar Hiradástechnika, 1946 (1. évfolyam, 1-3. szám)
1. szám
mely főirány megszakadása esetén egyenértékű kerülő, vagy kisegítő irány álljon rendelkezésre. A felsorolt szempontok a megoldást olyan irányba viszik, hogy a nemzeti főközpontok szövevényes összekötése helyett a hálózat alapja a nemzetközi tranzitközpontok közötti összeköttetések legyenek. III. Az említett üzembiztonsági követelmény és a nemzetközi tranzitközpontokon átmenő főösszeköttetések kialakítására való törekvés azt eredményezte, hogy a C.C.I.F. vegyesbizottsága, az eddig szokványos csillag- és hurkolt hálózati rendszerrel szakított. A bizottság az európai hálózat alapjául (1. 6. ábra) egy, a nemzetközi tranzitközpontokon átmenő gyűrű alakú nagyterjedési sebességű, lehetőleg koaxiális kábelből álló vonal, az u. n. európai tranzitgyűrű megalkotását javasolta. Természetesen valamennyi ország, amelyen a tranzitgyűrű nem megy keresztül ahhoz csatlakozást kap. Ez vagy a gyűrűből befelé és kifelé irányuló kiágazások, az ú. n. sarkantyúk, vagy hurkok segítségével történik. A főgyűrű 4 koaxiális érpárból álló kábelekből állana. A négy érpár két külön utat jelent, s így a főgyűrűn egyirányú forgalmat lehet bevezetni. Az 1946 márciusában Párizsban megtartott ülés javaslatát a 7. ábra szemlélteti. A terv délkeleteurópai része több szempontból ködös, sőt a magyar igazgatás szempontjából eléggé kedvezőtlen volt. A gyűrű felénk eső részén Wient, Brünnt és Krakkót jelölték ki nemzetközi tranzitközpontként. Budapest azonban még a délkeleteurópai sarkantyúban, illetőleg hurokban sem szerepelt nemzetközi tranzitközpontként. Annak ellenére, hogy Wien tranzitközpontnak volt kijelölve, a dél-keleteurópai sarkantyú mégis Bratislavában és nem Wienben csatlakozott. Budapestet a délkeleteurópai egyik főirány (Brno—Kosice—Bukarest— Szófia—is tömbül) elkerülte. A tervnek különösen az utóbb említett része volt a magyar igazgatásra nézve súlyos, minthogy a keleti megkerülés folytán igen komoly tranzitbevételi kiesés állott volna elő és így a rendszer reánk eső részének megvalósításával kapcsolatos anyagi áldozatok sokkal hosszabb idő után térültek volna meg. Egyébként a tervben a háború előtt, de különösképpen a háború alatt felmerült és nagyrészben meg is épített keleti és nyugati 6. ábra. A C.C.I.F. európai tranzitgyűrű terve (Mid marc, Párizs).