Magyar Posta, 1927 (1. évfolyam, 1. szám)
1927-11-01 / 1. szám
Dr. Forster Károly: A hágai légipostái konferencia. 3 A hágai légipostái konferencia Írta: Dr. Forster Károly postatanácsos Az 1924-ben Stockholmban tartott egyetemes postakongresszus a légipostái kérdésekben — néhány általános elven kívül — nem foglalt állást, mert az egyes igazgatásoknak hiányzott még a kellő gyakorlati tapasztalata ahhoz, hogy ezt az új szolgálati ágat egyöntetűen megszervezhessék. Az azóta elmúlt három esztendő alatt a légipostas forgalom nagy fejlődésnek indult és nemcsak a postaigazgatások, hanem a közönség is — így a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara — szükségét látták annak, hogy a légipostai kérdésekben a postaigazgatások bizonyos egyöntetű megállapodásra jussanak. Minthogy még nem lehetett arról szó, hogy a stockholmi szerződést és mellékegyezményeit az Egyesület egész területére kiterjedő érvénnyel megváltoztassák — amihez rendkívüli kongresszus egybehívása lett volna szükséges — az érdekelt igazgatások a stockholmi szerződés 16. cikke alapján konferencia egybehivását határozták el. A Nemzetközi Iroda a holland postaigazgatással egyetértésben Hágát választotta ki a konferencia székhelyéül. A holland postavezérigazgatóság meghívására 1927. szeptember 1-én össze is ült a „légipostás konferencia”, amelyen 38 postaigazgatás kiküldötte vett részt. A magyar kir. postát dr. báró Szalay Gábor postafőigazgató úr és kíséretében a jelen sorok írója képviselték. Minthogy nyilvánvaló volt, hogy a legfontosabb kérdésben, t. i. a légipostai szállítás díjában, csak a légipostas társaságokkal való egyetértésben lehetett érdemleges határozatokat hozni, az érdekelt igazgatások már előzetesen megállapodtak abban, hogy mint szakértőket, a légiforgalmi társaságok képviselőit is meg fogják hallgatni. A meghívás alapján majdnem az összes légiforgalmi társaságok képviseltették magukat a konferencián, ahol a bizottsági üléseken tevékeny részt is vettek. A tanácskozások előkészítése céljából a Nemzetközi Iroda felhívta az igazgatásokat, hogy javaslataikat még a konferencia előtt terjesszék elő. Ez meg is történt. 12 igazgatás, köztük a magyar, részletes javaslatokat küldött be, amelyeket az Iroda kinyomatott és az igazgatásoknak előkészítés végett megküldött. A konferencia a megnyitó ülés után — amelyen a hollandi szakminiszter elnökölt — bizottsággá alakult át és mint ilyen először általában az alapvető kérdéseket, majd pedig — részletesen — a javaslatokat tárgyalta. Mint említettem, a legnehezebb kérdés a légipostás szállítás díja volt. Két — részben — ellentétes érdek állt itt egymással szemben. A légiforgalmi társaságok iparkodtak magas szállítási díjakat elérni, míg az igazgatások képviselői ezt lehetőleg leszorítani igyekeztek, hogy azután a közönségtől szedendő légipostai pótdíjakat is leszállíthassák, amely utóbbit egyébként természetesen a társaságok is erősen óhajtották. Hosszas vita után a levélpostai légi küldemények tekintetében sikerült is megegyezést elérni. Ennek értelmében az igazgatások a légiforgalmi társaságoknak az általuk szállított minden kg. levélpostai küldeményért (a bruttó súlyt, azaz a burkolatot is beleértve) a légi út minden