Magyar Posta, 1933 (7. évfolyam, 1-10. szám)
1933-01-01 / 1. szám
Dr. Krajcsik Géza: A vaspályák által okozott halál vagy testi sértés iránti felelősségről szóló 1874 : XVIII. t. c. vonatkozásban a m. kir. postával irányult, hogy az objektív felelősség alól mentesüljön s a balesetet szenvedett kárigényét a nyugdíjtörvény, illetve a betegségi és baleseti kötelező biztosításról szóló 1927 : XXI. tc. (1907 : XIX. tc.) keretei közé szorítsa. A vasútnak ez a kísérletezése nem vezetett a kívánt eredményre, mert a bíróság a vasútnak az 1874 : XVIII. tc.-ken alapuló tárgyi felelősségét minden esetben megállapítván, a vasútat mindazoknak a vagyoni hátrányoknak a megtérítésére kötelezte, amelyek a vasúti balesetet szenvedett mozgópostai alkalmazottat a baleset folytán érték. A mozgópostán kívül közvetlen postai zárlatok közvetítése végett postai alkalmazottak vasúti kalauzkocsiban is utaznak. Ezekben az esetekben is a postai alkalmazottat érhető vasúti balesettel kapcsolatban felmerülő kártérítési igényekért a vasút tartoznék, illetve tartozik felelősséggel. A vasút azonban ezt a felelősségét, hivatkozással arra, hogy a fővasutak forgalmi szolgálatára vonatkozó alapelvek 11. cikkének 8. pontja értelmében 50 km-nél nagyobb sebességgel közlekedő vonatoknál utasok, tehát postaalkalmazottak is, a biztonsági (kalauz-) kocsiban helyet nem foglalhatnak, áthárítja a m. kir. postára akként, hogy csak abban az esetben járul hozzá postai alkalmazottnak a biztonsági (kalauz-) kocsiban való utaztatásához, ha a posta felelősség átvállalási nyilatkozatot ad arra nézve, hogy az érdekelt postai alkalmazott, ennek jogutóda vagy harmadik személy által baleset esetén az 1874 : XVIII. tc. alapján a vasút ellen támasztható kártérítési követelésekért a felelősséget elvállalja. Azonos a helyzet abban az esetben, ha a mozgópostakocsi futóképtelenné válik s tartalék mozgópostakocsi hiányában a postai anyagot kalauzkocsiban kell tovább szállítani. A kalauzkocsiban továbbutazó postai alkalmazottat érhető baleset esetén a vasútat terhelő kártérítési kötelezettséget a postának kell átvállalni, vagyis a postának felelősség átvállalási nyilatkozatot kell adnia, mert ennek megtagadása esetén a vasút a postai alkalmazottnak a kalauzkocsiban való utazásához nem járul hozzá. Ugyancsak felelősség átvállalási nyilatkozat adását kívánja a vasút a postától, a mozgópostakocsik futópróbáin résztvevő postai alkalmazottakra nézve, valamint azokra a postai alkalmazottakra vonatkozóan, akik a vasút által végzendő kocsi javítási munkáknak a posta részéről való ellenőrzését és a végzett javítási munkák felülvizsgálatát a vasút műhelyeiben teljesíti. A felelősség átvállaló nyilatkozatnak a posta részéről való kiadása jogi és pénzügyi kihatással bír. Jogi hatása abban jelentkezik, hogy postai alkalmazottakat szolgálat közben ért vasúti balesetből folyóan emelt kártérítési igények, még ha azokat az érdekeltek nem is a posta, hanem a vasút ellen érvényesítik, közvetve a postát terhelik, mert az átvállaló nyilatkozatban vállalt kötelezettség alapján a vasút a felmerült kártalanítási összeget a postától követelheti. A pénzügyi hatás abban áll, hogy a vasutat terhelő felelősség átvállalása folytán a postát előre nem látható olyan kiadások terhelhetik, amelyekről a rendes költségvetési hitelek keretén belül gondoskodás nem történhetik, ami a posta pénzügyi gazdálkodását az előre nem látható kiadások révén súlyosan befolyásolhatja. Annál is inkább súlyosnak kell tekinteni ezt a pénzügyi hatást, mert a vasútnak ez a törvényben szabályozott fele