Magyar Vasut és Közlekedés, 1930 (18. évfolyam, 1-26. szám)
1930-01-20 / 1-2. szám
ViUmKO/JJK1NB Szerkesztéség és kiadóhivatal: Budapest,Wesselényi u. 241 Felelős szerkesztő: dr. HALMOS ISTVÁN 1930. ÉV JANUÁR 20 Előfizetés: egész évre 20 pengő Telefon : József 429—14 XVIII. ÉVFOLYAM 1-2. SZÁM A MÁV ÜZLETVEZETŐSÉGEK BESZÁMOLÓJA A MÚLT ÉV MUNKÁJÁRÓL FŐBB MOZZANATOK A SZOMBATHELYI ÜZLETVEZETŐSÉG 1929. ÉVI MŰKÖDÉSÉRŐL Irta: DR. HIRSCH JÓZSEF m. kir. kormányfőtanácsos, üzletigazgató. 1929. év már kezdetén a szombathelyi üzletvezetőség személyzetét rendkívüli megpróbáltatások elé állította. Január hó közepétől március hó elejéig oly zord időjárásban volt részünk, amilyenre az üzletvezetőség fennállása óta nem volt példa. Az egymást sűrűn követő hóviharok a hófúvásokban tört utat újra meg újra betemették és megállították a közlekedést olyan pályarészeken is, ahol eddig soha hóakadállyal küzdeni nem kellett; a tartósan —30° C körüli hidegben a mozdonyok megállás után azonnal lefagytak, a sok síntörés, valamint a sínek mellett jéggé tömörült hó miatt pedig a kisiklások száma rendkívül megszaporodott, úgy, hogy időközönként a legnagyobb erőfeszítés dacára is úgyszólván valamennyi vonalunkon teljesen megbénult a forgalom. Több mint hat hétig tartott ez a szakadatlan küzdelem, aminek csak a március első hetében bekövetkezett enyhülés vetett véget. Az időjárás ekkor is csak lassan javult, s ennek folytán elmúlt ugyan az árvízveszedelem, aminek pedig a vastag hórétegben, hóval betömött árkokban, az élővizek vastag jégpáncéljában s a keményen lefagyott földben minden előfeltétele adva volt, — egyúttal azonban 3—4 héttel megkéstette a tavaszi nagy építési és pályafentartási munkák megkezdését. Ezek a munkák túlnyomóan a vonatok teherbírásának növelésére szolgáltak és habár a fejlődés a szűken megszabott hitelkeretek miatt lassúbb, mint azt egyrészt a járművek súlyának és sebességének emelkedése, másrészt felépítményünk kopott és elavult állapota megkívánná, mégis úgy a felépítmény, mint az alépítmény megerősítése jelentékeny lépéssel haladt előre. A felépítményt egyrészt síncsere útján, másrészt meglévő felépítmény átalakításával erősítettük meg. Síncserét végeztünk a börgönd—tapolcai vonalon, ahol 3,2 km. hosszban I. rangú síneket vasbetonaljas góliás felépítménnyel cseréltünk ki; a Székesfehérvár—celldömölki és győr—szentgotthárdi vonalon összesen 7.2 km. hosszban I. rangú sínt I. rangúval, ■— Veszprém külső p. u. és Alsóőrs állomások között 4.9 km. II. r. sínt I. rangúval cseréltünk ki és megkezdtük a keszthely—balatonszentgyörgyi vonal II. rangú síneinek használt és összehegesztett góliát sínekkel való kicserélését. A régi felépítményt talpfasűrítéssel megerősítettük a börgönd—tapolcai vonal íveiben 7.2km. a győr— szombathelyi vonalon 6.3 km. hosszban. Az alépítményi munkák közül legjelentősebbek a hidak megerősítési, illetve átépítési munkái. Különböző vonalainkon összesen 58 nyílt áteresztőt és kisebb vashidat kavicságyasra építettünk át, 12 drb nagyobb vashidat megerősítettünk vagy teljesen kicseréltünk, s ezenkívül rövidesen befejeződik a sárvári 35+45+35 m. ny. Rábahíd szerkezetének kicserélése. Egy fa felüljárót (a körmend—németújvári vonalon) vasbetonnal pótoltunk. Jelentékeny munka volt még a Körmend melletti Rábaszabályozás befejezése, az alámosással fenyegetett körmend—dávidyházai vonal biztosítása céljából. A forgalom növekedésével kapcsolatban Veszprém, Ménfő és Balatonalmádi felvételi épületét jelentékenyen kibővítettük, Somlóvásárhely és Balatongyörök megállóhelyet rakodó állomássá fejlesztettük. Ezenkívül Herend és Hajmáskér, valamint Devecser és Ajka állomások között távbeszélő összeköttetést, Vinár és Celldömölk között, továbbá a győr-veszprémi vonalon pedig vonatjelentő őrhelyet rendeztünk be. Zirc és Veszprém külső pályaudvar állomások közt bauxit és mangán érctelepet tártak fel. Ezen ércek könnyebb elszállítása érdekében „Eplény“ elnevezéssel új állomás építése van folyamatban, amely a jövő évtavaszán fog a forgalomnak átadatni. Keszthely állomás egy új rakodó csonkavágány és rakterülettel bővült, több állomáson villamosvilágítást vezettünk be. Az elmúlt tél tapasztalatait leszűrve, a hófúvások megelőzése érdekében több és az eddigieknél hatásosabb hógátat építettünk. Nevezetesebb létesítmények még az üzletvezetőség