Magyar Vasut és Közlekedés, 1930 (18. évfolyam, 1-26. szám)

1930-01-20 / 1-2. szám

ViUm­KO/JJK1N­B Szerkesztéség és kiadóhivatal: Budapest,Wesselényi­ u. 241 Felelős szerkesztő: dr. HALMOS ISTVÁN 1930. ÉV JANUÁR 20 Előfizetés: egész évre 20 pengő Telefon : József 429—14 XVIII. ÉVFOLYAM 1-2. SZÁM A MÁV ÜZLETVEZETŐSÉGEK BESZÁMOLÓJA A MÚLT ÉV MUNKÁJÁRÓL FŐBB MOZZANATOK A SZOMBATHELYI ÜZLETVEZETŐSÉG 1929. ÉVI MŰKÖDÉSÉRŐL Irta: DR. HIRSCH JÓZSEF m. kir. kormányfőtanácsos, üzletigazgató.­ ­ 1929. év már kezde­tén a szom­bathelyi üz­letvezetőség személyzetét rendkívüli megpróbáltatások elé ál­lította. Január hó köze­pétől március hó elejéig oly zord időjárásban volt részünk, amilyenre az üzletvezetőség fenn­állása óta nem volt pél­da. Az egymást sűrűn követő hóviharok a hó­fúvásokban­ tört utat új­ra meg újra betemették és megállították a közle­kedést olyan pályaré­szeken is, ahol eddig soha hóakadállyal küzdeni nem kellett; a tartósan —30° C körüli hidegben a mozdo­nyok megállás után azonnal lefagytak, a sok síntörés, valamint a sínek mellett jéggé tömörült hó miatt pedig a kisiklások száma rendkívül megszaporodott, úgy, hogy időközönként a legnagyobb erőfeszítés dacára is úgyszólván valamennyi vonalunkon teljesen megbénult a forgalom. Több mint hat hétig tartott ez a szakadat­lan küzdelem, aminek csak a március első hetében be­következett enyhülés vetett véget. Az időjárás ekkor is csak lassan javult, s ennek folytán elmúlt ugyan az ár­­vízveszedelem, aminek pedig a vastag hórétegben, hó­val betömött árkokban, az élővizek vastag jégpáncél­jában s a keményen lefagyott földben minden előfelté­tele adva volt, — egyúttal azonban 3—4 héttel meg­­késtette a tavaszi nagy építési és pályafentartási mun­kák megkezdését. Ezek a munkák túlnyomóan a vonatok teherbírá­sának növelésére szolgáltak és habár a fejlődés a szű­ken megszabott hitelkeretek miatt lassúbb, mint azt egyrészt a járművek súlyának és sebességének emelke­dése, másrészt felépítményünk kopott és elavult álla­pota megkívánná, mégis úgy a felépítmény, mint az al­építmény megerősítése jelentékeny lépéssel haladt előre. A felépítményt egyrészt síncsere útján, másrészt meglévő felépítmény átalakításával erősítettük meg. Síncserét végeztünk a börgönd—tapolcai vonalon, ahol 3,2 km. hosszban I. rangú síneket vasbetonaljas góliás felépítménnyel cseréltünk ki; a Székesfehérvár—cell­­dömölki és győr—szentgotthárdi vonalon összesen 7.2 km. hosszban I. rangú sínt I. rangúval, ■— Veszprém külső p. u. és Alsóőrs állomások között 4.9 km. II. r. sínt I. rangúval cseréltünk ki és megkezdtük a keszt­­hely—balatonszentgyörgyi vonal II. rangú síneinek használt és összehegesztett góliát sínekkel való kicseré­lését. A régi felépítményt talpfasűrítéssel megerősítet­tük a börgönd—tapolcai vonal íveiben 7.2­­km. a győr— szombathelyi vonalon 6.3 km. hosszban. Az alépítményi munkák közül legjelentősebbek a hidak megerősítési, illetve átépítési munkái. Külön­böző vonalainkon összesen 58 nyílt áteresztőt és kisebb vashidat kavicságyasra építettünk át, 12 drb nagyobb­ vashidat megerősítettünk vagy teljesen kicseréltünk, s ezenkívül rövidesen befejeződik a sárvári 35+45+35 m. ny. Rábahíd szerkezetének kicserélése. Egy fa felül­járót (a körmend—németújvári vonalon) vasbetonnal pótoltunk. Jelentékeny munka volt még a Körmend melletti Rábaszabályozás befejezése, az alámosással fe­nyegetett körmend—dávidyházai vonal biztosítása cél­jából. A forgalom növekedésével kapcsolatban Veszprém, Ménfő és Balatonalmádi felvételi épületét jelentéke­nyen kibővítettük, Som­lóvásárhely és Balatongyörök megállóhelyet rakodó állomássá fejlesztettük. Ezenkí­vül Herend és Hajmáskér, valamint Devecser és Ajka állomások között távbeszélő összeköttetést, Vinár és Celldömölk között, továbbá a győr-veszprémi vonalon pedig vonatjelentő őrhelyet rendeztünk be. Zirc és Veszprém külső pályaudvar állomások közt bauxit és mangán érctelepet tártak fel. Ezen ércek könnyebb elszállítása érdekében „Eplény“ elnevezéssel új állomás építése van folyamatban, amely a jövő év­­tavaszán fog a forgalomnak átadatni. Keszthely állomás egy új rakodó csonkavágány és rakterülettel bővült, több állomáson villamosvilágí­­tást vezettünk be. Az elmúlt tél tapasztalatait leszűrve, a hófúvások megelőzése érdekében több és az eddigi­eknél hatásosabb hógátat építettünk. Nevezetesebb létesítmények még az üzletvezetőség

Next