Magyar Vasut és Közlekedés, 1944 (32. évfolyam, 1-3. szám)

1944-01-20 / 1. szám

MA­­ flekt, motorral felszerelt gördülő-áramszedő kocsit szerkesztett, amely a kocsi motorjával parallel műkö­­dött és ugyancsak mozgékony kábellel volt összekötte­tésben a kocsival. Szerkezetét a Páris melletti Vince­­nesben két benzinmotoros autóbuszból átalakított vil­lanymotorral felszerelt kocsin próbálta ki és ez már haladást jelentett. Azonban még igen kezdetleges formában volt az akkori „trolleybusz“ s bár néhány helyen még kísérle­teztek erre, az 1914—1918. évi nagy háború megaka­dályozta a trolleybusz kifejlődését. Új szerkezeti formájában Angliában alakult ki és indult meg az 1920-as évek elején a trolleybusz, ahol egyes városokban a leromlott villamosvágányok és ko­csik miatt annak nagy befektetést igénylő felújítása és a nagy autóbuszforgalom ráterelte a figyelmet a köz­benső megoldásra, a meglevő villamosvezeték felhasz­nálásával, a villamos-autóbuszra, vagyis a trolleybuszra. Ugyan 1923-ban Sanghaiban már közlekedett I—III. osztályú kínai trolleybusz, ténylegesen már trolley­­áramszedővel. Franciaországban 1928-ban Aubagne és Gemenos közt indult meg az első trolleybusz. Németországban az új modern formájú trolleybusz 1930-ban Düsseldorfban indult meg, azután rohamosan sok városban és környé­kén vezették be a trolleybusz-közlekedést. Antwerpenben 1930-ban több vonalon már szintén közlekedett a trolleybusz. VÁGÁNYMEGSZAKÍTÁS­ NÉLKÜLI HÍDMÉRLEG KÉTFÉLE NYOMTÁVRA írta: BALKAN LÁSZLÓ oki. gépészmérnök. Azokat a régebbi típusú vágányhídmérlegeket, amelyeknél a sínek a mérleghíd széleinél megszakad­tak, majd a hídon folytatódtak, lassan ki fogják szorí­tani az úgynevezett vágánymegszakítás­ nélkü­li hídmér­legek. Ezeknél a sínek a mérleggödör alapfalain, illetve ezeken nyugvó vaskereten, mint hosszaljzaton, megsza­kítás nélkül haladnak, a mérleghíd pedig a sínek kö­zött van elrendezve, így a mérleg felett elhaladó kocsik egyáltalán nem érintkeznek a mérleggel. Mérlegelés céljából a mérleghidat megfelelő kézi vagy villamos hajtású emelőszerkezettel felemeljük, miközben ez f. alulról érintkezésbe kerül a felette álló kocsi kerekei­nek nyomkarimáival, majd tovább emelkedve a kocsit .A sínekről felemeli annyira, hogy ez most már teljes­­egészében a mérleghídra nehezedik, ipar- és bányatelepeken stb. gyakori, hogy a nor­mális nyomtávolságú vágánnyal bizonyos szakaszon kes­keny nyomtávolságú iparvasúti vágány h­alad együtt. Az ilyen vágányvezetés előnyei ismeretesek. (Közös alépít­mény, talpfák stb., kisebb helyszükséglet, vegyesen kap­csolható kocsik, vontatás bármelyik nyomtávú moz­donnyal stb.) Szokás a kétféle nyomtávolságot közös középvonallal, négy sínszállal elrendezni, vagy pedig három sínszállal úgy, hogy az egyik szélső sínen mind a normális, mind a keskeny nyomtávolságú kocsik ke­rekei gördülnek. Az első esetben a mérleget a normális nyomtávolságra nézve lehet vágánymegszakítás-nélkü­­lire készíteni, a keskeny nyomtávolságú síneket azon­ban közvetlenül a hídra erősítik és természetesen a híd két végén megszakítják. Ujkép az áthaladó keskeny nyomtávolságú járművek, így a mérleg mérőképességé­nél nehezebb mozdonyok is, akkor is a mérleghídon gördülnek, ha mérlegelés nem történik. A teherviselő alkatrészeket erre a nagy terhelésre kell méretezni. Há­rom sínszálú vágány esetén azonban a mérleget eddig a­­ normális nyomtávolságra nézve is vágánymegszakításos rendszerűre készítették. A következőkben egy olyan vasúti hídmérleget is­mertetünk, amely három sínszálú vágányrendszerhez való és mind a két nyomtávolságra nézve vágánymeg-­­ szakítás­ nélküli. Az ábra a mérleg különleges részeit mutatja ke­resztmetszetben. Az alapgödör oldalfalain nyugvó, il­letve ezekbe részben befalazott I-tartókból készült I kerethez, mint hosszallathoz vannak a normális nyom­­távolságú 2 sínek erősítve. A sínek között van a mér­­leghíd, melynek 3 főtartóit 4 kereszttartók kötik össze. A 3 főtartók egy-egy oldalt kiálló 5 laposvasat horda­nak, mely a híd felemelkedésekor a mérlegelendő jár­mű kerekeinek nyomkarimáival érintkezésbe kerül, majd a járművet felemeli a sínekről. A 3 főtartók két­támaszú tartók, melyek a súlyerőket alátámasztási pont­jaikon a mérleg nem ábrázolt emeltyűire adják át. A keskeny nyomtávolságú vágány 6 sínszálja ugyancsak I-tartóból készült 7 hosszaljazaton nyugszik, e hosszaljzat pedig a megfelelő, különleges kialakítású mérlegszerkezet alkatrészei között helyenként felnyúló­­ falpilléreken. Míg tehát a normális nyomtávolságú vágány sínszálainak hosszaljzata mindenütt felfekszik az oldalfalakra, addig a keskeny nyomtávolságú vágány sínszáláé többtámaszú tartó, amelynél az egymás kö­zött különböző támaszközök számát és hosszát a mér­legszerkezet, illetve az alkatrészek kikerülése sza­bja meg. Az e sínszálon gördülő kerekek nyomkarimái a híd felemelt helyzetében a 9 laposvason nyugszanak, amely a 10 hossztartóhoz van szegecselve. A 10 hossz­tartó a hídnak a 7 hosszaljzat alatt átvezetett 4 kereszl- 3

Next