Malomujság, 1937 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1937-01-15 / 2. szám

Í937. január 15. MAL0MUJ8ÄG nájából is, és végül vegyesen is. Tehát csak meglevő gabonát lehet őrlés alá venni. b) Az ezt kívánó őrletüket a malom a folyó malter őrleményeiből elégíti ki úgy, hogy zsákjaikat a csövekre akasztja. c) A könyvelése ennek az őrlésmód­nak igen erősen leegyszerűsödik. Semmi szükség nincsen a jelentős csere eddig vezetett külön malter-, külön vámcsere- és külön gabona- és őrleményraktár­­könyveire. Minden malter saját őrlet­e lévén, kiadásra kerül a gabonaraktár­­könyvből és beírásra kerül a malter­­könyvbe még őrlés előtt s termékei el­számolásra kerülnek az őrleményraktár­­­ könyvben. A folyó malterból történt kiszolgálás, illetve kiszolgálások ezen az egyszerű renden mit sem változtatnak, az nem maltermegszakítás és semmi mást nem kell tenni, mint a szállítóbárcás vámcserekönyvbe a kiszolgálást beírni. Nem kötelező, de tanácsos a kombinált vámcserekönyv harmadik lapján, azaz a tulajdonképeni vámcserekönyvben a jegyzet rovatban valamilyen jellel meg­jelölni a folyó malterból kiszolgált té­teleket.* Azt már tisztáztuk i­s a minisztérium­nak is eldöntött álláspontja, hogy na­ponta akárhány önálló őrletet kezdhet és fejezhet be a malom. Most szögezzük le folytatásként azt is, hogy egyszerre végezhet a malom s­ok­ jó malterból való cserét is és rak­­lasi cserét is. Ha tehát a napi cserélő felek közül az első három jelentős cse­rét kíván, akkor azokat kiszolgálja a malom a folyó őrletből, az utána kö­vetkező két őrlető raktári cserével beéri, akkor azokat kielégíti raktári cserével. A hajdú-bihari területen ezzel is baj van, holott nem vitás, hogy ezt a jogot félreérthetetlenül biztosítja maga a ren­delet (2001—1935. P. M. rendelet 10. §-a), amely szerint a folyó malterból való kielégítésre engedélyt nyert mal­mok vagy egész vámőrlésüket, vagy annak egy részét jogosultak jelentős cserével végezni. Nem is lehet másként, mert vannak malmok, amelyek a rozsot is a búza­malmon őrlik, ennélfogva rozsból csak raktári cserét folytathatnak, ugyanak­kor a közönség szempontjából sokkal fontosabb búzából a felek nagy része ragaszkodhatik »saját búzá«-hoz. Lehet tehát jogszerűen olyan malom is, amely a rozsot csak raktári cserével, a búzát részint felöntéses, részint rak­tári cserével bonyolítja le. * Arra is láttunk eseteket, amelyek­ben a pénzügyi hatóság a kereskedelmi őrlés csekély mennyiségére tekintettel a malmot arra utasította, hogy kizáró­lag vámmalom legyen, a csekély keres­kedelmi őrlést bonyolítsa le idegen ke­reskedelmi őrlés alakjában. Ilyen intézkedés teljességgel jogta­lan. A rendelet szerint minden malom kizárólag önmaga szabja meg típusát és ha cserél, akkor már kereskedelmi őrlést végez. A jelenlegi rendszerben ugyanis a felőrlés pillanatában minden őrlés kereskedelmi őrlés és csak később, a kicseréléskor, illetve az után dől el véglegesen a sorsa. Sőt véglegesen még akkor sem. Hiszen számtalan esetben a hó végén megejtett elszámolás szerint marad a malomnak kereskedelmi for­galomba hozható, tehát a havi bevallás­ban váltság alá bevallott őrleménye s aztán a főtengely eltörik vagy bármi okból a malom — esetleg önként — leáll s meglevő kereskedelmi lisztjét az utolsó grammig kicseréli. Ezt az egy­szer már leadózott, tehát nyilván ke­reskedelmi őrleményt a legközelebbi be­vallásban, vagy a következő havi be­vallások során a malom váltságmente­­síti. De különben is akármilyen csekély kereskedelmi őrlés már megállapítja a vegyesmalmi jelleget. * A pénzügyminisztérium hozzájárult ahhoz, hogy ha a malom megfellebbezi a pénzügyigazgatóság jelentéses cserét megvonó határozatát, akkor miniszteri döntésig a régi módszer folytatható. Vagyis: a fellebbezés birtokon belüli. * Végül: a pénzügyminisztérium, ha kívánatosnak mondja is, de nem ok­vetlenül erőszakolja a modernizált jel­entős cserét. A folyó őrletből való ki­szolgálással akarja ugyan helyettesíteni, ahol csak lehet, de elismeri, hogy van­nak körülmények, amelyek miatt a jel­entős csere régi alakját meg­ kell hagyni továbbra is. * Ez a nagy elkeseredést megmozdító eset tanulság lehet arra nézve, hogy miként lehet és kell igazán okosan s eredményesen elintézni felvetődő prob­lémákat. Helyi jelenségről lévén szó, a kezdemény­ezért, kidolgozást a megyei szövetségnek kell kézbe venni, a vég­leges rendezést azonban igazán eredmé­nyes befejezés céljából az országos ér­dekképviseletnek kell kierőszakolnia. 3. A balesetbiztosítási járulék rendezése Az Országos Malomszövetség intéző­­bizottságának októberi gyűléséről szak­lapunkban közreadott beszámoló beje­lentette, hogy a Szövetség kézbe vette a balesetbiztosítási díjak mérséklésének kérdését, kapcsolatosan azzal, hogy ja­nuár 1-től új veszélyességi tábláizat lép életbe. A malmok baleseti biztosítása­ terén sok és nagy a sérelem. Mindenekelőtt abban, hogy összesen két csoport van: 1. műmalmok és 2. malmok. Hogy me­lyik üzem­ melyik csoportba tartozik, arra­ nézve semminemű tájékozás, még kevésbbé jogszabály nincsen. Tehát öt­letszerűen ment eddig a­ besorozás. Pe­dig a fizetendő díj szempontjából ez a besorozás igen fontos volt, mert a műmalom veszélyességi arány­alm a 27, a »malom«-é pedig 40 volt. Ez azt je­lenti, hogy a­­»műmalom« ugyanolyan KÁLMÁN-MEDICAGO egyetemes őrlő-és zúzógép KÁLMÁN »­­ JÓZSEF UTCA 14 MŰSZAKI- ÉS GÉPKERESKEDŐ * ‘ ' ..V . . - -: # / 1. TELEFON : 1-140-06

Next