Mosó- és Tisztítótechnika, 1937 (4. évfolyam, 1-9. szám)

1937-02-01 / 1. szám

6. oldal­­ latlan szolgálókat az abroszon kenyeret és hasonlókat vágni. Ebben az esetben is leg­többször csak a mosás után válik feltűnően láthatóvá a szakadás, mert a hajszálvéko­­nyan átvágott fonalak csak a mosás alatt rojtosodnak ki és válnak el esetleg teljesen egymástól. Ha e cikk keretében túrával­­ és ezekhez hasonló tipikus fehérnemű sérüléseket ismer­jük, akkor igen sok olyan indokolatlan rek­lamációra tudunk meggyőzően megfelelni, melyek a legtöbb esetben úgy keletkeznek, hogy a sérülést okozó főként kémiai hatások a közönség előtt is­meretlenek. Füchst Károly, textiltechnikus a Kulcsár és Huppert cég gyárvezetője.­ ­ Három méter 140 cm széles, kitűnő minőségű diva­tos férfiöltönyszövet, fekete és sötét- Továbbá: Különböző gapjúkam- kék színben is, hozzávalóval együtt a gam­- és nadrágszövet-maradékok olcsó árban kapható csak az udvarban Olcsó maradék-, szövet-Budapest, Király-u. 32 Sarokház és textilraktár Postai rendeléseket 40 év óta lelkiismerete­sen teljesítünk. 39­,­vagy 2 9­80 Mosó- és Festőtechnika A szappan, mint a kultúra fokmérője „A szappanfogyasztás az államok jólété­nek és kultúrájának fokmérője” írta egyik levelében Justus von Liebig, a híres német kémikus. Nincs még félszázada, hogy ez a ki­jelentés elhangzott. És amit akkor talán eny­he túlzásnak tekintett a közvélemény, abból napjainkig megdönthetetlen igazság lett. Ez az ötven év, ami Liebig klasszikus megálla­pítását igazolta, egyben az általános egész­ségügy fejlődésének legragyogóbb korsza­kává vált. A szappanfogyasztás emelkedésé­vel egyenes arányban csökkentek azok a jár­ványos betegségek, amelyek pedig időnkint óriási területek lakosságát tizedelték meg. Liebig idejétől máig a szappangyártás Magyarországon is rendkívüli lendületet vett és ez az iparág manapság a legelőkelőbb he­lyek egyikét foglalja el az ország vegyiipari termelésében. A ma embere, aki elemi életszükségletei között legalább olyan fontosságot tulajdonít a tisztaságnak, mint a kielégítő táplálkozás­nak és az ésszerű öltözködésnek, talán nem is tudja, hogy a tisztaságra való törekvés még másfél századdal ezelőtt is csak egyes külön­cök rögeszméje volt. Az emberi szellem, amely az irodalom és művészet minden te­rén halhatatlan remekműveket teremtett, csak az utolsó század folyamán eszmélt rá, hogy a kultúra igazi alapja a tisztaság. Meglepő, megdöbbentő és helyenként elég mulatságos az az út, amelyet a tisztálkodás főeszköze, a szappan, a történelem hajnalától máig megtett. Érdemes lesz végigkísérni en­nek az útnak minden fázisát és ígérjük, hogy helyenkint olyan szórakoztató lesz olvasmá­nyunk, akár egy izgalmas regény, A SZAPPAN AZ ÓKORBAN. Sokáig az volt a vélemény, hogy az ótes­tamentum zsidói ismerték már a szappant. Ma tudjuk, hogy ez tévedés. Azok, akik az előbbi álláspontot fogadták el, Luther Már­ton egyik passzusára hivatkoztak, amely így hangzik: „... és még ha bűneidet lúggal mosnád és szappannal tisztítanád is ..Azóta kiderült, hogy a Jeremiás könyvéből vett idézetet Lut­her önkényesen fordította. Ő ugyanis az ere­deti „borít” és „neszer” szavaknak a stílus változatossága kedvéért kétféle értelmet adott, holott némi árnyalatnyi különbséggel mindegyik lúgot jelent, csakhogy az előbb növényi lúgot, tehát hamuzsírt, a másik pe­dig ásványi eredetűt, amelyet a legősibb szó­dalelőhelyről, a Holt-tenger vidékéről bá­nyásztak. Ma már azt is tudjuk, hogy az ótesta­mentum zsidói a test tisztítására ásványi lú­got, a fehérnemű mosására pedig a szappan­­fűgyökeret és levelét használták. Az említett növény gyökeréből és nedvdús leveleiből szár­mazó pépszerű anyag a vízben erősen habzik és így jobb híján fehérnemű tisztítására is alkalmas. Magát a mosást sulykolással vé­gezték. A hamuból nyert lúgot a görögök is is­merték. Boros és olajoshordók tisztítására, valamint istenszobrok lemosására használ­ták. A lúg tisztítóhatását megpróbálták ol-

Next