Műszaki Élet, 1982. július-december (37. évfolyam, 14-26. szám)

1982-07-08 / 14. szám

MÉ Vezetőképzés Ausztriában Új utakon a szervezet­­fejlesztés A felújított Metahof-kastély az Osztrák Vezetőképző Akadé­mia (Österreichische Akademie für Führungskräfte) új helye. Amikor az Akadémia igazgatójának meghívására májusban az intézetbe látogattunk, az egykori kastély termeiben egy­szerre négy tanfolyam hallgatói ismerkedtek a legfontosabb vállalatgazdasági, személyzeti és szervezési tudnivalókkal. Aznap a legnagyobb érdeklődésre számottartó program A vállalati továbbképzés fejlődési tendenciái és új kapcsolati formái című műhelyfoglalkozás volt. Műhelyfoglalkozás (workshop) az elnevezése annak az oktatási formának, amikor a részvevők nem előadások alapján ismer­kednek meg a tananyaggal, ha­nem közös (kis- és nagycsopor­tos) munka, esettanulmány- és problémamegoldó beszélgetések, viták révén. Az oktatónak — a moderátornak — a feladata, hogy a beszélgetéseket úgy irá­nyítsa, hogy ezáltal a kitűzött témát elméletileg is tisztázzák. „A mind szűkösebbé váló ok­tatási költségkeretek, a fokozó­dó „tanfolyam-fáradtság” és a tanultak gyakorlati megvalósí­tásának hiánya a vállalati to­vábbképzés új formáinak kiala­kítását teszi szükségessé. A fej­lődés lényegi pontját mindenek­előtt olyan célirányos és felhasz­nálásorientált oktatási módszer­ben kell keresni, amely a to­vábbképzési munka új lehetősé­geit mint az átfogó innovációs politika eszközét ragadja meg." — olvashattuk a meghívóban. A témaválasztásban mindez jól tükröződött. A műhelyfoglalkozásra a vál­lalatok személyzeti-oktatási ve­zetőit és a továbbképzéssel vala­­milyen módon foglalkozókat (ve­zetőket, oktatókat, programki­dolgozókat) hívták meg; az in­gyenes rendezvényen bemutat­ták az újonnan létrehozott Szer­vezetfejlesztési Intézetet (Insti­tut für Organizationsentwick­lung). Az Osztrák Vezetőképző Aka­démia leányvállalata, a Szerve­zetfejlesztési Intézet megalakí­tásakor természetesen gazdálko­dási (adózási) megfontolások is szóba jöttek, de döntő mérték­ben a továbbképzés iránti igény változásának kielégítése és az Akadémia versenyképességének fenntartása, illetve fejlesztése volt a cél. Alapítója egy kutató­­intézetekből álló pénzügyi társu­lás, a Kutatásalkalmazási Tár­saság (Forschungsanwendungs­gesellschaft — Graz). Az inté­zet tevékenységének célja, hogy a társadalom- és gazdaságtudo­mányi ismeretek gyakorlati hasznosításához nyújtson segít­séget. Ennek érdekében a szer­vezetfejlesztés, a vezetésfejlesz­tés és a továbbképzés (vezetői tréning) munkájuk súlypontja. Módszereik: tanácsadások, sze­mináriumok, tréningek, alkal­mazott kutatások, szakinformá­ciók szervezése. Neves intézmé­nyek, tapasztalt bel- és külföldi szakemberek segítségét is igény­be veszik. Az intézet arra törekszik, hogy az együttes munka révén a résztvevőket alkalmassá tegye változtatási, átszervezési prog­ramok önálló kidolgozására és megvalósítására („segítség az önmegsegítéshez”). Az átszerve­zési elképzelések bevezetésekor rendkívül fontos, hogy a válla­lati szervezetben a tanulási, be­­gyakorlási folyamat egyes lépé­seit közösen értékeljék. Kide­rült, hogy az átszervezési elkép­zelések kidolgozásához nincse­nek olyan kész receptek, ame­lyek egy-egy vállalat gyakorla­tába közvetlenül átültethetők. Ezért a javaslatokat úgy kell ki­dolgozni, hogy azok a megren­delőknek a legjobb megoldási lehetőséget nyújtsák. A tovább­képzésben különös súlyt kap a specifikus szükségletek megis­merése, valamint egy probléma­­orientált, a tanultak gyakorlati alkalmazására összpontosító tré­ning. A munka alapja a sziszte­matikus gondolkodásmód és az interdiszciplináris ismeretek — a társadalomtudományok, a közgazdaságtudományi, a szer­vezési elméletek, a vezetőképzés és a társadalompedagógia — felhasználása. A továbbképzés új módszere abból indul ki, hogy minden munkatársai továbbképzésével foglalkozó vállalatnak rendel­keznie kell egy, a vállalati okta­tási munka fő irányait kijelölő koncepcióval. Meg kell határoz­ni, miként alkalmazzák a to­vábbképzést mint átszervezési stratégiát; az oktatási szükséglet megfogalmazásának módját; a továbbképzés várható eredmé­nyét; a továbbképzés által érin­tett területeket; a képzésben részt vevő célcsoportokat és azok kiválasztását; az oktatásnál fi­gyelembe veendő távolabbi vál­lalatvezetési célokat és vezetési filozófiát; a továbbképzés ered­ményének mérési módját. Meg kell állapítani, hogyan érhető el a képzés során a gyakorlatorien­­táltság, milyen külső intézmé­nyek, illetve szakemberek kap­csolódjanak be a továbbképzés programjának kidolgozásába és az oktatásba. A vállalat adottságai, céljai és a környezeti feltételek nagymér­tékben befolyásolják a tovább­képzés koncepcióját. Ezek figye­lembevételéhez fel kell tárni a korlátozó és a segítő tényezőket. A továbbképzési koncepció ki­dolgozásának ebben a tervezési szakaszában meghatározhatók a vállalatspecifikus követelmé­nyek. Egy ilyen átfogó továbbkép­zési rendszer kidolgozása és részletezése igen bonyolult fel­adat. Ezért vállalja a Szervezet­­fejlesztési Intézet, hogy egy-egy vállalat részére a vállalatveze­tőkkel és a munkatársakkal szo­rosan együttműködve kidolgozza a továbbképzés koncepcióját irá­nyított beszélgetések, csoportfog­lalkozások és kérdőíves felmé­rések alapján. Ezzel párhuzamo­san az intézet vállalja a speci­fikus képzési szükségletek és igények feltárását is. Napjainkban a vállalatoknak igen nagy gondot jelent, hogy erőteljes változtatási kényszer nyomása alatt kell fejleszteniük szervezetüket. Ennek következ­tében egyre rövidülnek a két át­szervezés közötti nyugalmi sza­kaszok. A környezettel való kap­csolat ugyanakkor egyre bonyo­lultabb lesz, és mindinkább gyengül a vállalatok reakció­készsége. Növekednek a „súrló­dási veszteségek” (papírháború, nem tiszta döntési folyamatok, érdektelenség a munka iránt), fokozódik az átállásokkal szem­ben az ellenállás, gyakran a jó elgondolások sem vihetők ke­resztül, a szervezeti struktúrák rugalmassága mérséklődik. Ezek a változások új munkarendsze­rek és -módszerek, valamint új vezetési stílus kialakítására kényszerítenek. A szervezetfejlesztés interdisz­ciplináris koncepciója a külön­böző stratégiák, módszerek és eszközök szintézisével és az ed­digi átszervezési intézkedések továbbfejlesztésével alakult ki. Azon a felismerésen alapul, hogy a dolgozók a legjobban azzal a feladatkörrel azonosulnak, ame­lyet maguk is képesek aktívan alakítani. Az új típusú szervezetfejlesz­tési intézkedések révén ezek az energiák is felhasználhatók egy személyi vagy szervezeti változ­tatásokat igénylő program során. Ezáltal az egész szervezet (vál­lalat) problémamegoldó képes­sége is nő. A hatékony változ­tatások érdekében az érintett személyek, a szervezeti rendszer és környezet kölcsönös összefüg­géseit egyszerre kell figyelem­be venni. A szakszerű szervezetfejlesz­tési munka kritériumai tömören a következők: C­ÉLMEGHATÁROZÁS — a szerve­zetfejlesztés a szervezet teljesítőké­pességének javítása, és hatással van a munka minőségének a javításá­ra is. AZ ÉRDEKELTEK RÉSZVÉTELE — a szervezetfejlesztés egyes sertései teljes, nyílt információkra és az ér­dekeltek aktív együttműködésére épülnek. DIAGNÓZIS — minden intézkedés egy összefüggő, közös problémafeltá­rás — definiálás — és elemzés együt­teseként lép előre. FOLYAMATORIENTÁLT HALA­DÁS — a szervezetfejlesztés a szer­vezet és a benne dolgozó emberek tanulási és fejlődési folyamata; a szervezet létrehozása, illetve fejlesz­tése tágabb értelemben a kommuni­káció, mindenekelőtt a team-munka javításának és a cselekvési lehetősé­gek kibővítésének eredménye. GÖRDÜLŐ TERVEZÉS — a szerve­zetfejlesztés egy tervezett folyamat; a tervezés az egyes eredmények ér­tékelésére és az arra való reagálá­sokra épül fel. KONFLIKTUSFELDOLGOZÁS — a szervezetfejlesztési folyamatban cél­irányos helyzeteket teremtenek, ame­lyekben a problémák feldolgozhatók, ami új megoldások felismeréséhez vezethet. SZISZTEMATIKUS PERSPEKTÍ­VÁK — a szervezetfejlesztésben az egyént, a szervezetet, a környezetet és az időt szisztematikusan, egymás­ra való kölcsönhatásukban veszik fi­gyelembe. A­, osztrák kastélyban tartott oktatás tréningjellegű. Abból indul ki, hogy a vezetőképzés a szervezetfejlesztés része. Az ok­tatás több fázisú. Az előkészítő szakaszban a résztvevők külön­böző munkafüzetek segítségével gyakorlati tapasztalataikat ak­tivizálják. A második szakasz­ban a szemináriumokon a hall­gatók új ismereteket kapnak, és felülvizsgálják eddigi tevékeny­ségüket. Ezt követően egyéni akcióterveket dolgoznak ki a ta­nultak saját munkaterületükön való felhasználásához. A harma­dik szakaszban a résztvevők ki­egészítő információkat és segéd­anyagokat kapnak munkájuk megkönnyítéséhez. Az intézet nem kívülről akar­ja a szervezetfejlesztést bevinni a vállalatba, hanem a vállalat dolgozóit készíti fel arra, hogy saját területükön felismerjék a változtatás szükségességét és le­hetőségét, és képesek is legye­nek egy-egy ilyen folyamatot vé­gigvezetni. DR. BÉRCI GYULA— DR. KANDIKÓ JÓZSEF Egy jó tanács sohasem drága — A Rationalisierungskuratorium der Deutschen Wirtschaft tanácsadó szolgálatának reklámja z EGYESÜLETI ÉLET Tanácskozás Varsóban Hazaérkezett Varsóból az MTESZ küldöttsége — dr. Kó­nya Albert, az MTESZ társelnöke, és dr. Tóth János főtitkár —, amely a szocialista országok műszaki-tudományos egye­sületei vezetőinek tanácskozásán vett részt. A műszaki és tudományos szövetségek vezetői a cseh­szlovák elnök előterjesztése alapján értékelték az elmúlt évek közös tevékenységét, majd új programokat dolgoztak ki. A magyar delegáció a tanácskozáson ts­ob javaslatot tett a nemzetközi környezetvédelmi állandó bizottság további te­vékenységére, amelyet a hazai Műszaki és Természettudomá­nyi Egyesületek Szövetsége koordinál. Egyebek között kez­deményezték, hogy a bizottság dolgozzon ki olyan módszere­ket, amelyekkel feljavíthatók a kimerült termőtalajok, s e munkába fokozottabban vonják be a tagországok környezet­­védelmi egyesületeinek szakembereit is. Javasolták továbbá, hogy a bizottság elemezze a környezeti ártalmakat, s adjon módszertani segítséget a nagyvárosokban egyre elviselhetet­lenebb zajok hatásainak csökkentésére. Harmadik témaként az energiahordozók ésszerű felhasználását segítő módszerek kidolgozását javasolta a magyar küldöttség, hangsúlyozva, hogy sok még a kiaknázatlan lehetőség a megújítható, pél­dául a nap- és szélenergiák hasznosításában. HÍREK A 17. számunkban az U-vitamin­­ról szóló cikkben félreérthetően je­lent meg a forgalmazó vállalat ne­ve. Az U-vitamin premixet a Bá­bolnai Mezőgazdasági Kombinát Budapesti Premix és Tápszerüze­mei forgalmazza. A Központi Anyagmozgatási és Csomagolási Bizottság dip­lomamunka-pályázatot hirdet az 1982-ben diplomázó egyete­mi és főiskolai hallgatók szá­mára. Pályázhatnak azok a végzett hallgatók, akik anyag­­mozgatási, raktározási vagy csomagolási témakörben készí­tették diplomamunkájukat, és július 31-ig a szakterületnek megfelelő tagegyesülethez, il­letve területi szervezethez be­nyújtják munkájukat. A pályá­zatra beérkező diplomamun­kák közül a legjobbnak ítélt három munkát a tagegyesüle­tek, illetve a területi szerveze­tek a Központi Anyagmozgatá­si és Csomagolási Bizottsághoz továbbítják rangsorolva. Az el­ső díj az egyetemi hallgatók körében 2500 forint, a főisko­laiaknál 2000, a második díj 2000, illetve 1500, a harmadik 1500, illetve 1000 forint. A Szervezési és Vezetési Tu­dományos Társaság szervezési szakosztálya, valamint vezetési szakosztálya 1983 második ne­gyedévére a korszerűen veze­tett és szervezett vállalat téma­körben konferenciát tervez az­zal a céllal, hogy az érdekeltek kicserélhessék azokat az elmé­leti és gyakorlati tapasztalato­kat, amelyek segítenek a válla­latoknak, hogy jobban, rugal­masabban alkalmazkodhassa­nak a változó körülmények­hez. A plenáris ülés után négy szekcióban cserélhetik ki ta­pasztalataikat a szakemberek: a vállalatvezetés alkalmazko­dása a változó környezethez; a vállalat rugalmas működésének korszerű megszervezése; rugal­mas új vállalkozási formák szervezése és működésük ta­pasztalatai; az alkotó vezetési rendszer kibontakoztatásának a módszerei, eszközei és lehe­tőségei. Előadásra vállalkozás esetén a téziseket 2-3 oldalo 1982. szeptember 1-ig az előké­szítő bizottság titkárának kell megküldeni. (Szövérffy Dezső, NIM IGYSZI, 1251 Budapest, II., Fő u. 68., Pf. 6.) Gyorsuló vezető Az Országos Vezetőképző Központ különböző vállalati vezetőknek rövid, általában 3 napos céltanfolyamokat hirdet meg az 1982—83-as tanévben. A tanfolyamok tartalmi szem­pontból sokrétűek, a gyakor­latban felmerült igényeket igyekeznek kielégíteni. A ki­választott témakörök egy-egy részterületre összpontosítják a figyelmet. A céltanfolyamok három elemből tevődnek ösz­­sze: a korszerű és aktuális ve­zetési ismeretek átadása; al­kalmazásukhoz a jártasságele­mek kifejlesztése és a részt­vevők közötti tapasztalatcse­re megteremtése. A 21 céltanfolyam közül a műszaki vezetők figyelmét fel­kelthetik a korszerű pszicho­lógiai és szociológiai ismere­tekkel foglalkozó és a vezetés emberi problémáinak felisme­rését és megfelelő megoldási alternatívák alkalmazását se­gítő programok. A műszaki fejlesztési munkák során nem hanyagolható el például a K-f­F szervezetek pszichológiai kérdései, a kreativitás kibon­takoztatásának személyiséglé­lektani feltételei vagy az ér­dekviszonyok feltárása. Egy másik tanfolyam a vál­lalati versenyképességgel fog­lalkozik, és bemutatja a stra­tégiai termékszerkezet kiala­kításának módszereit, a kül­piaci versenyképesség kritériu­mait. Néhány céltanfolyam címe: Számítógépes integrált irányí­tási rendszerek szervezése; A célközpontos vezetés­; Vezetői döntések; Csoportos munkán alapuló vezetési módszerek: nominális csoportmódszer (NCM), delphi-módszer, ötlét­­csiholás, team-munka, KIPA- módszer, különböző típusú ér­tekezletek; Belső érdekeltségi és ösztönzési módszerek; A környezeti változásokhoz való gyors és rugalmas alkalmaz­kodás; A kisvállalkozásokban rejlő lehetőségek; A fővállal­kozásokban rejlő lehetőségek; A fővállalkozások tervezése, szervezése és az export fővál­lalkozás; A vállalati integrá­ciók, társulások vezetési és szervezési problémái. Az előadások töltik ki a ta­nulmányi idő egyharmadát, és hangsúlyt az aktív oktatási módszerek kapnak, gyakorlati példák bemutatása és azok ér­tékelése, továbbá a részvevők közötti tapasztalatcsere. A tanfolyamokhoz korszerű jegyzetek és segédletek is ké­szülnek. Ezek egy részét a hallgatók — felkészülés céljá­ból — a tanfolyam kezdése előtt körülbelül 1 hónappal kézhez kapják. Ezekből a té­mákból a tanfolyamokon csak konzultációt tartanak. N. J.

Next