Művezetők Lapja, 1923 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1923-01-01 / 1. szám

XXVI évf. 1. szám. MŰVEZETŐK LAPJA.3 Már az 1912. évben rozsdaképződésnek ellentálló acélat gyártott a Bleckmann Acélművek R.-T. és az 1913. évben Bécsben megtartott Adria kiállításon azt bemu­tatta. A legkülönbözőbb acélminták voltak ott közszem­lére kitéve az Adria erősen sós vize hatása alatt és az eredmény az volt, hogy a nagy mangán tartalmú acél volt leginkább megrozsdásodva, míg ellenben egy új ötvözet, magas chromtartalommal teljesen tiszta felü­lettel bírt és a 30°/0-os nickelacéllal azonos természetű­nek mutatkozott Ez a 12°/0 chrom­ot tartalmazó acél a 30%-os nikkelt tartalmazó acéllal szemben azzal az előnnyel bír, hogy könnyebben feldolgozható, edzhető, nemesíthető és cementálható , nagyobb a szilárdsága és nagyobb a rugalmassága, miáltal annak felhasználása gépalkatrészekhez, fegyvercsövekhez, fegyverrészekhez stb. lehetséges, mely célokra azonban a 30°/C-os nickel­­acél már figyelembe nem vehető. A chromacél alkalmazása általános célokra a há­ború miatt halasztást szenvedett és az idő alatt főképen szivattyúk és egyéb tengeralattjáró alkatrészekhez hasz­náltatott fel, amelyeknél az kitűnően bevált. A háború befejezése után a felhasználási tér tágítására irányuló és megszakadt kísérletezések folytatódtak és várakozáson felüli eredményt érleltek, minthogy az új acél a leg­különfélébb iparágakban kitűnő szolgálatot tesz. Legelsőbben is a késáruk gyártási terén hódított a rozsdamentes acél, mert az egy ideális acélminőség asztalkések, konyhakések és egyéb kések, villák, orvosi műszerek stb. készítéséhez. Minthogy könnyen fényesít­hető, gégefőtükrökhöz is alkalmas, teveképződést meg­akadályozó, ellentállóképességénél fogva pedig a legjobb acél robbanómotorok szelepeihez. Figyelembe vétetik továbbá hasapiító- és vágógépekhez, fogorvosi műszerek, szivattyúalkatrészek, dugattyúrudak, kályhaalkatrészek, konyhaszükségleti tárgyak, ajtó- és ablakkilincsek, kul­csok stb. gyártásánál. Ezzel azonban még nem merült ki teljesen annak felhasználhatósága, mivel állandóan új felhasználási alkalmak mutatkoznak. A Bleckmann Acélművek R­­T. ezt a rozsdamentes acélat »Havasi gyopár« (Edelweiss) jelzéssel hozza for­galomba és abból készült sok ezer asztali kés van már használatban úgy Ausztriában, valamint egyéb kül­földön. A »Havasi gyopár« (Edelweiss) jegyű rozsdamentes acélból készült kések a közönséges késacélból készül­tekkel szemben azzal tűnnek ki, hogy rendes használat közben mindig fényesek maradnak, érzéketlenek folt­képződés iránt, valamint a víz rozsdaképző, nemkülön­ben a lúgok, ételsavak, pld. ecet- és citromsavak beha­tásának is ellentállanak. Salétromsavval szemben az acél meglehetősen közömbös és míg abban minden más acél azonnal feloldódik, a »Havasi gyopár« (Edelweiss) jegyű acél abban fényes marad, még ha több napig is áll benne. Csak sósav és kénsav van reá oldó hatással. A késekkel gyümölcs, hagyma, citrom, savanyú ugorka vágható anélkül, hogy nyoma maradna, vagy folt képződne. Használat után elegendő a késeknek meleg vízben való lemosása és megtörlés után épp oly fényesek, mint használat előtt. A »Havasi gyopár« (Edelweiss) jegyű acélból készült kések több havi használat nélkül is, bár közben nem tisztogattattak, teljesen fényesek és foltmentesek. A folt­mentességen felül a kések nagyobb éltartóssággal és vágó­képességgel is bírnak. Elesik tehát a smirglizéssel való unalmas tisztogatás, miáltal a kések tovább tartanak, ez pedig egyúttal pénz- és időmegtakarítás is. Itt tehát nemcsak egy műszaki, hanem gazdasági előrehaladásról is szó van. Tehát egy magas b­romtartalmú acélról van szó, melynek szén- és chromtartalma pontosan van megszabva, hogy az rozsdamentessé váljék. Minél kisebb a szén­tartalom, annál hatásosabb a chrom és annál könnyebb a megmunkálhatósága. A chrom egy olyan fém, mely minden oxidáló behatás ellen érzéketlen és ezt a tulajdonságát az acélra is átviszi, azonfelül növeli az acélnak tűzállóképességét is, túlhevítés ellenében érzéketlenné teszi. Edzési hőfoka kb. 1000° Celsius. Ez már oly magas hőfok, amelynél a közönséges acél már elég, míg a »Havasi gyopár, annál még igen finom szemcsés szövettel bír. A lehűtés olajban, vagy pld. késeknél, a friss levegőn történik. A megeresztés legfeljebb világossárga szín mellett tör­ténjen. Az oxidáció elleni érzéketlenség miatt ezen acélból készült lemezek izzításhoz, vagy betétbe való edényekhez is alkalmasak. A Havasi gyopár­ (Edelweiss) jegyű acélminőséget a Bleckmann Acélművek R.-T. minden szelvényű Hidak­ban, avagy lemez alakjában, csak kilágyítva hozza for­galomba és mint a nevezett cég magyarországi köz­pontjának vezetője, tisztelettel kérem az érdeklődőket, hogy egy próbamegrendelés által a mondottak helyt­állóságáról meggyőződni szíveskedjenek. Lorch Károly, a Szövetség tagja. A Koppel-féle vezérmű. Irta: Palik Ferenc. A vezérműr ismertetése és leírása. Azonos célt szolgáló és eredményt biztosító gépek között az a jobbik, a­melynél kevesebb a tengely, a csap, azaz amelyiknél kevesebb a súrlódásnak, kopásnak alávetett felület. Több szempont szól a mellett, hogy gépeinken a lehető legkevesebb súrlódást okozó felüle­teket alkalmazzunk. E szempontok a következők: A ke­vesebb csuklóval, csappal, tengelylyel bíró gép előállí­tása olcsóbb, mert kevesebb azon a megmunkálandó rész. Tartósabb, mert kevesebb rész van kopásnak alávetve. Fenntartása könnyebb, mert kevesebb részt kell a gépen a kezelőnek megfigyelnie. Olcsóbb, mert kevesebb gép­részt kell állandóan olajozni, kenni. A gőzmozdonyok vezérművének megválasztásánál, — főleg a keskenyvágányu, úgynevezett kisvasúti mozdo­nyoknál, a melyek tudvalevőleg kis átmérőjű kerekeken futnak, ennélfogva a gépezet közel van a földhöz, a mely­ről a felkavart por és homok ellepi annak mozgó és csukló részeit, —­ állandó volt a törekvés olyan vezérmű szerkesztésére, a melynek csuklói, csapszegei a pálya­­szintől mentői magasabban legyenek elhelyezve. Mind a két feltételnek, t. i. a mozgórészek szám­beli csökkentésének és magasbani elhelyezésének felel meg a Koppel-féle vezérmű, melynek szerkezeti vázla­tait a túloldali ábrákon látjuk. A mozdony hajtótengelyének a közepe O, E el­lenforgatóba erősített körhagyócsap, a­melynek feléke­lése az F forgatócsaphoz képest 180°. C részletrajzban, a­hol I a hajtótengely, F a forgatócsap, világosan látható az x körhagyás (külközpontiság, excentricitás). Az E körhagyócsapra van az n körhagyórúd alsó vége ágyazva, míg annak felső vége a A-nél egy n­ lengőkar

Next