Polytechnikai Szemle, 1903 (7. évfolyam, 1-36. szám(

1903-01-05 / 1. szám

POLYTECHN­KA SZEMLE tlL£HÖMZVf VII. ÉVFOLYAM. Budapest, 1903. január 5. 1. SZÁM. MŰSZAKI FOLYÓIRAT POLYTECHNIKAI SZEMLE A «MAGYAR HITEL SZABADALMI ÜGYVIVŐK TESTÜLETE» és A MAGYAR ELEKTROTECHNIKAI EGYESÜLET» hivatalos közlönye. Megjelen minden hó 5, 10 és 15-én. Szerkesztik: Seidner Mihály, Tóbiás Károly és Wolf Sándor. Kiadó: Szterényi Bertalan. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, VI., Izabella­ utcza 90. szám. .. Telefon 14—48. szám. Előfizetési árak : Egész évre ... ... 16 korona. Fél évre .................................... 8 . Negyed évre ... ................... 4 Kérjük Olvasóinkat, szíveskedjenek lapunkat közérdekű műszaki eseményekről értesíteni. Közérdekű műszaki kérdések megvitatására lapunk hasábjait készséggel felajánljuk. TARTALOMJEGYZÉK: Szemle: A Valtellina vasút. — Ütközéssel és eltérítéssel működő vizikerekek. A Valtellina vasút. (Tóbiás Károly.) Ütközéssel és eltérítéssel működő vizikerekek. (Kellner József.) A sebességszabályozás módszerei. Fúzió az A. E. G. és az «Union» között. Vegyes hires­ lapszemle: 170 km. hosszú, 60,000 voltos erőát­vitel. — Kísérletek Nernst lámpával. — Új elem. — Motorkocsi kísérletek osztrák vasutakon. — Villamos világítás német gyorsvonatokon. — A por felkavarása ellen. Szabadalmi ügyek. Magyar elektrotechnikai egyesület. Szabadalmak forgalma. Hirdetések. P () . 17-7 A «Polytechnikai Szemle» mai számával a VII.­­ évfolyamba lép. Szerkesztőségünket ezúttal változás is éri, a­mennyiben Wolf Sándor úr, ezentúl a szerkesz­tési teendőket megosztja Tóbiás Károly és Seidner Mihály urakkal. A­midőn az új szerkesztőség lapunk olvasóközön­ségét szívből üdvözli, kéri a jövőben is szíves támo­gatását. Szemle. A Valtellina vasút. (I.) Jelen számunkban kezdjük egy nagyobb, ily czímű czikksorozat közlését. E czikklánct kétség kívül megérdemli, hogy nagy figyelemmel olvassuk, hiszen rendkívüli fontosságú és előreláthatólag epochális jelentő­ségű dolgokat tárgyal. E czikksorozatunk azt a herkulesi úttörő munkát ismerteti, melyet Ganz és Társa Itália klasszikus földjén kifejtett, midőn az elektrotechnikai ipar többi korifeusait megelőzve, egy eddig gőzzel hajtott nagy vasút személy- és teherforgalmának lebonyolítására nagy feszültségű forgóáramot alkalmazott. Örömmel konstatáljuk, hogy a Polytechnikai Szemle az elsők egyike, mely abban a szerencsés helyzetben van, hogy olvasóinak e nagy műről teljes részletességgel beszámolhat. * Az elektromos közúti vasutakon az erő átvitele az eddigi gyakorlat szerint egyenárammal történt s az átvitt elektromos energiának mechanikai munkává való átala­kítását egyenáramú seb­es motorok végezték. Közúti vasutakon ugyanis a kocsi sebesség változtatásának fogékonysága és a pályafelszerelés egyszerűsége sokkal fontosabb tényező, mint az erő átvitelének kérdése s anélkül, hogy a különböző vasúti rendszerek összehason­lításának szükségességét látnák fenforogni, bizton állít­hatjuk, hogy ily esetben az egyenáram adja az egyedül helyes megoldást. Nagy terjedelmű, önálló pályatesttel bíró vasutak elektromos vontatásánál azonban minden más követel­mény ellapul, az erőátvitel kérdése mellett. Az erő át­vitele az a tényező, mely a tisztán egyenáramú vonta­tásnak határt szab és a nagy vasutak vontatásának terét megnyitja a váltakozó áram számára. Már most, hogy a vonalfelszerelés egyszerűsége, a sebesség elasz­­trczitása, tehát drága alállomásokkal egybekötött, konver­­teres egyenáramú erőelosztás és konsum­álás, avagy dupla munkavezeték, a sebesség változtatásnak merev­sége, de alállomások nélküli, tehát olcsó üzem, azaz

Next