Polytechnikai Szemle, 1912 (16. évfolyam, 1-10. szám)
1912-01-10 / 1. szám
1912. január 10. POLYTECHNIKAI SZEMLE kristályokban kiválik, amelyek a valódi gyémántokkal teljesen azonos tulajdonságúak. Az ily módon kiváló kristályok mennyisége azonban oly csekély, hogy azokat vegyelemezni nem lehetett. Az ásványtanból tudjuk, hogy a kikristályosodó anyagok tulajdonsága, hogy az úgynevezett anyakristályon tovább nőnek. Bolton ezen módon megkísérelte a kristályok nagyobb számban való tenyésztését. E célból egy 40 centiméter hosszú és 2 centiméter átmérőjű alul zárt üveghengerbe, amelynek belső falát hígított vízüvegoldattal bekente és amelyre rendkívül finom valódi gyémántport hintett, csekély mennyiségű nátrium amalgámot hozott. A gyémántpor oly finomságú volt, hogy még 68 szoros mikroszkopikus nagyítás mellett is alig volt jobban észlelhető. Bolton az ily módon előkészített üveghengert négy hét tartama alatt 100° C hőmérsékletű vízfürdőben kezelte és egy a nátrium-amalgám felületéig érő üvegcsövön át állandóan lassan áramló nedves világítógázt vezetett az üveghengerbe. Erre a gyémántport az üveg faláról lekarcolta, alaposan megtisztította és a gyémántkristályokat újból 68-szoros nagyítás alatt megvizsgálta. Az eredmény feltűnő volt, mivel kezdetben az amorf, kristálytalan gyémántpor a nátriumamalgámból kiváló higanygőzök behatása alatt fényes kristályokká változott, amelyek súlya azonban alig volt 1 milligramm. A kristályok vegyelemzése tehát ismét lehetetlen volt. Az ily módon előállított kristályok mindazonáltal tényleg valódi gyémántok. Ennek bizonyítékául szolgál, hogy a leírt módon nyert gyémántkristályok áramló oxigénben hevítve, vagy pedig szódával összeolvasztva nyomtalanul eltűnnek. Ezzel a tulajdonsággal csakis a valódi gyémánt rendelkezik. Rövid közlések. Magyar repülőgépmotor verseny. A Magyar Aero Klub a kereskedelmi minisztérium támogatásával és esetleg magánosok anyagi hozzájárulásával a magyar motortechnika föllendítésére repülőgépmotor-versenyt rendez Budapesten október havában. A motorverseny szabályait a Magyar Aero Klub szaktanácsa írja elő s az dönt a verseny lefolyása után. A versenyen, céljának megfelelően, csak magyar gyártmányú motor vehet részt, de egyes alkotórészek és anyagok, amennyiben nálunk egyáltalán nem készülnek, a külföldről is beszerezhetők. Minden versenyző egy típusból csak egy motorral vehet részt a versenyen. A motornak legalább harmincöt lóerősnek kell lennie, olyképpen, hogy súlya lóerőnként öt kilogrammot meg nem haladhat. A lóerőnként való súly megállapításánál be kell számítani minden oly alkotórészt, amely a motor állandó üzeméhez szükséges. A motornak legalább hat órán át kell egyfolytában dinamóval kapcsolva, vagy fék alatt járnia. Minden résztvevő motorral két ízben tartanak ilyen terhelő próbát, két egymást követő napon s a jobb eredményt számítják be. A motorversenyre két díjat írtak ki. Az elsőnek és másodiknak kimondott motor tízezer, illetve ötezer korona jutalmat kap s azonkívül a kereskedelmi minisztérium a győztes motort megvásárolja. A versenyt tekintet nélkül a benevezett motorok számára, megtartják. Nevezés zárlata 1912. szeptember 31-én éjjel tizenkét órakor. A halotthamvasztásról szóló utolsó két számunkban hozott közleményeink kiegészítésére az alantiakban közöljük a németországi krematóriumok legújabb statisztikáját, amely az 1911. aug. 1-étől október végéig tartó negyedévről szól. Ez időszakban Németországban ismét 2 krematórium nyílt meg, még pedig a württembergi Göppingen-ben és Meiningen-ben. Mindkettőt október 8-án adták át a rendeltetésüknek. A németországi krematóriumok forgalma az említett negyedévben a következőleg alakult elhamvasztással szemben, ami 35 11 30 százalékos emelkedésnek felel meg. Az elhamvasztások száma szerint tehát az egyes városok, eltekintve Meiningen és Göppingen től, ahol a krematórium csak októberben nyílt meg, következőleg sorakoznak: Leipzig (237), Gotha (150), Hamburg (147), Bremen (145), Dresden (130), Mainz (123), Chemnitz (117), Stuttgart (100), Coburg (86), Jena (86), Zittau (76), Ulm (64), Offenbach (57), Gera (55), Mannheim (50), Zwickau (35), Eisenach (34), Heidelberg (28), Karlsruhe (28), Pössneck (23), Lübeck (22), Baden (22), Heilbronn (15), Dessau (8), Reutlingen (5). Az 1911. évi tíz első hónapjában az elhamvasztások száma Németországban 6199, az előző év első 10 hónapjának 4933 elhamvasztásával szemben, úgy hogy a szaporulat 1266. Betonlépcsők tartósságának növelése. A betonnak sokoldalú alkalmazása, szükségessé tette, hogy annak felületét a kopás ellen nagyobb mértékben ellenállóvá tegyék. A közönséges beton rohamosan kopik, ha lépcsők, bejárók, járdák és szegélykövek készítésére használják, úgy hogy sokféle anyaggal kísérleteztek tartósságának növelésére, így újabban üvegcserepet, chamotte-port, kvarctörmeléket, vasreszeléket és hasonló anyagokat kevertek a betonba, de az eredmény nem volt teljesen kielégítő. A legújabban Párisban a karborundummal kísérleteztek, amelyet a vasbetonlépcsők felületének készítésénél a betonba kevertek. Ezek a lépcsők oly kitűnőek, hogy azokon a legcsekélyebb kopás vagy változás sem észlelhető, dacára annak, hogy eddig már 14 millió ember ment át rajtuk. Új benzol-elektromos motorkocsi. Köln város egyik helyiérdekű vasútvonalán a „Deutzi gázmotorművek“ egyik új Baden.......................... ........ aug. 8 szept. 7 okt. 7 Bremen ................................ 62 49 34 Chemnitz................................ 40 36 41 Coburg ...................: ......... 40 20 26 Dessau ................................7 — 1 Dresden ... ... ... ... ... ... 37 38 55 Eisenach .......................... 14 137 Gera ..................................... 11 23 21 Göppingen ..........................— — 4 Gotha... ............................... 55 42 53 Hamburg................................ 53 43 51 Heidelberg .......................... 128 8 Heilbronn ... ....................2 6 7 Jena .................... .............. 33 28 25 Karlsruhe ..........................9 9 10 Leipzig ................................ 81 73 83 Lübeck ............. .............. 105 7 Mainz ................................ 37 40 46 Mannheim .......................... 15 18 17 Meiningen ..........................— — 3 Offenbach .......................... 14 21 22 Pösneck............... ............9 7 7 Reutlingen ......... ..............4 — 1 Stuttgart_ ... .................... 35 29 36 Ulm ............. .................... 27 14 23 Zittau..................................... 24 25 27 Zwickau................................ 16 118 Összesen tehat 655 565 632 a mult évi .......................... 486 489 485