Polytechnikai Szemle, 1912 (16. évfolyam, 1-10. szám)

1912-01-10 / 1. szám

4 POLYTECHNIKAI SZEMLE 1912. január 10. motorkocsi-típusával kísérleteznek. Ez a szabványos kéttengelyű motorkocsi benzolmotorral van felszerelve, a­mely közvetlenül egy elektromotorral van kapcsolva. A vágányokon szaladó vasutaknál az automobiloknál használatos elégési motort nem lehet hasz­nálni, mivel az üzemviszonyok a síneken szaladó vasutaknál teljesen eltérnek az utakon haladó automobiloktól. Míg egyenlő menetsebesség mellett az országúton az 1 százalékos emelkedés a motortól csak 15 százalékos többlet teljesítményt követel, ez az 1 százalékos emelkedés a síneken szaladó vasutaknál már 150 szá­zalékkal nagyobb motorteljesítményt igényel. Másrészt a gyakor­latban teljesen ki van zárva, hogy a vágányokon szaladó kocsi vezetője a menetsebességet mindenkor a folyton változó viszonyok­nak megfelelően választhassa, úgy hogy túlterhelések a­melyeknél a csak szűk határok között túlterhelő elégési motor felmondja a szolgálatot, elkerülhetetlenek a közvetlenül benzolmotorokkal hajtott síneken szaladó kocsiknál. Ezen hiányon úgy segíthetünk, hogy egy elektromos erőátviteli berendezést kapcsolunk közbe, a­melynél egy új Edison-féle akkumulátor-battéria szolgál a feszültség állandóan tartására. Ezen új motorkocsik elégési motorainak üzeméhez kizárólag benzolt használnak. A motor benzolfogyasztása teljes terhelésnél, azaz a legjobb hatásfoknál körülbelül 280 gramm lóerőnként és óránként és kb. 6 fillérbe kerül. Mivel a megterhelt benzol-motor a közbe kapcsolt elektromos erőátviteli berendezés folytán állandóan ily kedvező üzemviszonyok között dolgozik, sík pályán a benzolfogyasztás kis kocsiknál kilométerenként kb. 8Va fillérrel vehető számításba. Ez esetben a motorkocsi még egy kéttengelyű pótkocsit is képes vontatni. A Budapesti Városi Villamos Vasút új vonalai A városi villamos vasút részvényeinek többségét a közelmúltban a főváros megvásárolta és így a megoldásra váró nagy közleke­dési kérdések irányításában befolyást biztosított magának, amely a következő a legközelebbi jövőben kiépítésre kerülő nagyszabású új villamos vasúti hálózat létesítésére vonatkozó előterjesztésben is nyilvánul. A) Vonalak a pesti oldalon: I. Damjanich-utca, Bajza­­utca, Városligeti fasor, Felsőerdősor, Podmaniczky-utca. II. Huroksinpár az állami gépgyárnál és a Hungária-körútnak a Simor-utca és Kőbányai-út közötti vonala. III. Wekerle-telep, Hajtsárut, a Gubacsi-útig. IV. Üllői-út, Gyáli-út, Kispest, Határ­út. V. Huroksinpár kiegészítés a ferencvárosi pályaudvaron. VI. Baross-utca, Tavaszmező-utca, Erdélyi-utca, Kun-utca, Légszesz­­utca. VII. Hungária-út a Kőbányai úttól a temetői vonalig. Vili. Erzsébetfalva, Kispest, Kőbánya, Új köztemető. IX. Óbuda, Épí­tendő új híd, Hungária-út a Külső Kerepesi-útig. X. Dráva-utca az Aréna-uton át a Podmaniczky-utcáig. XI. Aréna-ut, Szabolcs­aba, Reitter Ferenc-utca, Tahy-utca, Szénpályaudvar. XII. Város­ligeti fasor, Városliget, Bálint-utca, Versenytér, Hungári-körút, Külső Kerepesi-ut. XIII. Huroksínpár és fordító korong a király­utcai végállomásnál a Városligetben és egy második sínpár az Andrássy-úton át. XIV. Villamosvasút a Margitszigeten. XV. Rendezősínpár a Ferencvárosi Torna Klubnál, a Hungária-körút­nál és az Üllői-úton. XVI. Kápolna-tér, Óhegyi-utca, Apaffy-út, Gyömrői-út a község határáig. XVII. Veress Pálné-utca, Eskü­utca, Erzsébet-híd, Döbrentei-tér. B) Vonalak a budai oldalon: I. Döbrentei-tér, Várkert­­rakodópart, Ybl Miklós-tér, Lánchíd-utca, Fő utca, Pálffy-tér, Báró Lipthay-utca, Budai rakodópart a Lukács-fürdő, Császár­­fürdő és körvasút között, Harcsa-utca, Zsigmond-utca, Bécsi-út, Bokor utca, Pacsirtamező-utca, Templom-utca. II. Batthyány-utca, Hattyú-utca, Csalogány-utca, Széna tér, Retek-utca, Fogaskerekű vasút. III. Széna tér, Lövőház-utca, Marcibányi-tér, IV. Döbrentei­­tér, Hadnagy-utca, Aladár-utca, Vérmező-utca, Széna-tér. Újítások a villámhárítók szerelése terén. A jelenleg használatos villámhárítók igen költségesek és e mellett egyáltalán nem felelnek meg céljuknak. Az újabb tapasztalatok alapján készített villámhárítók sokkal egyszerűbbek és a házakon meg­lévő összes fémalkatrészek felhasználásával készülnek, úgy hogy berendezésük is rendkívül olcsó, így például felhasználják a házak fémből készült ormát és a tető vasalását, az eresz­­csatornákat, valamint a lefolyási csővezetékeket. Ezek felhasz­nálása esetén a legtöbb esetben csak néhány olcsón beszerezhető új alkatrész lesz szükséges, még­pedig néhány lapos vas­darab és egy pár méter huzal. A villámhárítók általános alkalmazása rendkívül kívánatos, különösen a falusi épületeken. A villám­­csapások okozta kár pl. egymaga Bajorországban 1885—1910-ig több mint 12 millió korona, a­mely összegből azonban a városokra mindössze csak 350,000 korona esik. Másrészt azonban a falusi épületek aránylag csekély értékűek, úgy hogy az eddig haszná­latos villámhárítók felszerelése aránytalanul nagy költségeket okozna és így a legtöbb tulajdonos róluk lemondani kénytelen. A házak fémrészeinek felhasználásával újabban történő villám­hárító berendezések már körülbelül alig 80—100 koronáért állíthatók elő, úgy hogy ezen új szerkezettel a legmeszebb menő védelmet érhetjük el és nagy összegeket takaríthatunk meg a nemzeti vagyonnak. Temesvár vízvezetéke. A 300 millió koronára előirányzott nagyszabású városi vízvezeték építését a folyó év elején meg­kezdik. Az egész munkát két szezon alatt be akarják fejezni és az egész művet 1913. őszén akarják üzembe helyezni. Elektromos utcamosógépek. Az első elektromos üzemű utca mosógépet Berlin­ben 1907-ben helyezték üzembe. Jelenleg 18 ily gép van üzemben és kifogástalanul működik, úgy, hogy most 6 újabb ily gépet rendeltek meg. Az elektromos üzemű utcamosógépek egyik fő előnye a csekély szerkezeti hossz, úgy hogy az a város nagyforgalmú utcáin napközben is használ­ható, a­mi a lovakkal vontatott utcamosógépeknél a sűrű forgalom idején nehézségekbe ütközik. Egy ilyen elektromos üzemű utcamosógép 8 órai üzem alatt 46,400 négyzetméter út­testet képes alaposan megtisztítani, míg a lovakkal vontatott gép csak 36,800 négyzetmétert. E mellett a villamos üzemű utca­mosógépek üzemköltségei is lényegesen kisebbek. Berlin városa 300 munkanapot számítva, minden egyes villamos géppel éven­ként körülbelül 2016 korona üzemköltségmegtakarítást ért el a lovakkal vontatott utcamosógépekkel szemben. Az aszfaltburkolás megrongálása a közúti vasutak mentén nem csak nálunk, hanem az egész világon nagy kala­­mitásokat okoz. Ezek megszüntetésére a külföldön jó eredmény­nyel kókusz-kötélbetéteket használnak. Budapest középítési bizottsága is tanulmányokat folytat ez irányban és több anyaggal kísérletezik. Amint a kísérletek pozitív eredményre vezetnek, megteszik a megfelelő intézkedéseket. Elektromos árammal fűtött takarók. Az elektromos árammal fütött szőnyegek mintájára legújabban takarókat is készítenek. Ez utóbbiak is vékony újezüst drótbéléssel bírnak, a­mely a szerkezetbe van ágyazva. Itt is az újezüstszövet képezi az elektromos ellenállást, a­mely az elektromos áramot hővé átalakítja, a­melyet azután a rossz hővezető aszbeszt nem engedi kisugározni. Újítás műszaki rajzok készítésénél. A műszaki rajzo­kat először ceruzával szerkesztik meg, azután tussal kihúzzák, ami különösen nagyobb rajzoknál napokig, hetekig eltart és azonkívül a tussal való kihúzásnál hibák is csúszhatnak a rajzba. A tustollal való bánásmód különös kézügyességet és gyakorlatot igényel; ezenkívül a tussal kihúzott rajz nem olyan finom és pontos, mint a ceruzarajz. Egy német vegyész nem­rég olyan módot talált fel, amely fölöslegessé teszi a ceruza-

Next