Rajzoktatás, 1910 (13. évfolyam, 1-10. szám)

1910-01-15 / 1. szám

a pihenés és a kimerültség talán érthetőbb volna. A fiatalok félén­ken, vagy közömbösen távol maradnak, egymásról tudomást is alig vesznek és eleinte lelkesedve, szertelenkedve, a világi rend tökéletlenségét szidva, majd később füstbe ment művészi álmai­kat siratva és egyre jobban elsavanyodva tanítják valahol egy Isten háta mögötti polgáriban a szépírást és a mértani. íme, a tanári élet romantikája! Mi azonban, tollal a kezünkben, nem lehetünk roman­tikusok. Mi okokat és összefüggéseket keresünk. Kereső mun­kánk pedig a rajztanárképzéshez vezet. Az a diadalmas pálya, melyet a magyar rajzoktatás a mai napig, az egész művelt világ elismerésétől kísérve, befutott, az a magas színvonalú tárgybeli gazdagság és tökéletesség, melyre művészi képzésünk e paedagogiai része, úgyszólván tüneményes gyorsasággal felemelkedett, korántsem jelenti még a rajztanár­képzésnek teljes befejezettségét. Ezt nagyon jól tudják azok a fáradhatatlan, éjjeli nappalra változtató, hangyaszorgalmú mun­kások, akiket a máig elért eredmények megteremtőjüknek val­lanak. Jól tudjuk azt mi magunk is, hogy még sok a cselekedni való, még beláthatatlan sokaságú napok és évek munkája vár a magyar rajztanárképzés reformátoraira. A fejlődésnek az a gyor­sasága, mely a magyar rajztanárképzést ma már európai kultur­­nivóra emelte, szinte önmagában hordja a befejezetlenség bizo­nyítékát. Ennyi idő alatt egy tökéletes, kiforrott, minden körül­ménynyel számoló oktatási rendszert megalkotni nem lehetett. Amikor tehát jelen alkalommal éppen a befejezetlenség elvitaz­­hatatlan fényéből akarjuk az új rajztanárgeneráció hibáit és fogyatékosságait kifejteni, korántsem érezzük magunkat jogo­sultaknak arra, hogy a támadó kritika fegyvereit használjuk. Boncolgatásunk során önkéntelenül jutunk ehhez a kérdéshez és nem is tekintjük egyébnek, mint egyszerű oknak, melynek tudatos elhallgatása csak kicsinyes önszeretetünket bizonyítaná. Ezenkívül talán azt is remélhetjük, hogy rajzoktatásunk és rajz­tanárképzésünk ügyének intézői nem fogják figyelmen kívül hagyni szerény tanulságainkat és további munkájuk programm­­jának kitűzése alkalmával, szempontjaik közé fogják sorozni azokat. A rajztanárképzésnek nem az iránya, nem a színvonala és nem a sokoldalúsága az, melyről szó eshetnék. Amit e hatal­mas triászból álló oktatási rendszer a maga egészében nyújtani képes, azt a rajztanárjelöltek kivétel nélkül megkapják. Rosszul képzett rajztanár ma már talán nincs is. Az oktatásnak és a fegyelemnek komoly szigorúsága kirostálja a férgesét s az a 10—15 ember, aki a vizsgák tűzkeresztségét is kiállja, bátran vallhatja magát rajz tekintetében szakembernek. De vájjon vall-

Next