Textil-Ipar, 1933 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1933-01-15 / 1. szám

Budapest divatváros Egész telkemből tisztelem Cobden mester em­lékét és a közgazdaság klasszikusaira is csak meghatottsággal tudok gondolni, de mit te­gyek, ha az élet nem tiszteli őket és a kereslet és kínálat, továbbá a szabadverseny impulzusa szerint igazodó liberális rendszerre és általáb­a az összes klasszikus igazságokra, enyhén szólva, fütyül. Hiába hiszem én, hogy a gazdasági sza­­badság a legszebb a világon, ha egyszer min­­den ország a gazdasági nacionalizmust imádja és untig ismert és milliószor explikált politikai és lélektani okokból vámfalakat építenek, forgal­mat korlátoznak és mindent elkövetnek, amivel a maguk haszna nélkül a másik államnak ártani lehet. Van egy régi török mese, amelyben el­­mondatik, hogy egyszer egy ország egész népe megbolondult, mert Allah haragjában megmér­gezte a kutakat. Csak a király és a főminiszter maradt józan, mert nekik előre megmondta egy szent ember a közelgő bajt és ők nem ittak a kutak bolonditó vizéből. De amit ezentúl ők józanul csináltak, azt a bolond nép bolondság­nak nézte és­ el is verték a királyt és a főminisz­tert, minthogy bolond ember nem intézheti a népek dolgait. Na, már most, mi magyarok le­gyünk az a józan kir­ály és az a józan főminisz­ter a bolond népek között, pláne, ha mi nem is ilyen nagy és diktáló urak vagyunk, csak köz­rendi elemek a népek társadalmában . Bizony, nincs más dolgunk, minthogy tesszük, amit a többi tesz és ha most a nemes és nagy Francia­­ország arra készül, hogy feltűnő márkával bélye­gezze meg a­­külföldi eredetű árut s azzal a franciákat arra figyelmeztesse, hogy ne ezt, ha­nem a franciát vásárolják, ha a kultúrában ve­­zérkedő Franciaország ilyen eszközökkel zárja ki az idegen importot, akkor mi nem lehetünk okosabbak, mi nem lehetünk áldozatos hittérí­tői az orthodox liberalizmusnak, sőt nekünk nem­csak szintén szabad, de nekünk egyenesen mu­száj a magunk termelését minden eszközzel védeni. Itt már volt szó arról, hogy az elzárkózottság mai keserves állapota a magyar ipar és keres­kedelem konjunktúrája lehet, ha az ipar és a kereskedelem belátja a belátni valókat és a magyar közönség megszabadul attól a babona­ -ÖLPJESI GYÁR BUDAPEST YEL SZUGLÓ síró. LERAKAT: BUDAPEST Y SAS U.-?. :SÍ I ÎSCHWARCZ LAJOSI „SZABÓ-OTH ON“ BUDAPEST, IV.DEAKFERENC-UTCA 15 Magyarország legrégibb és legolcsóbb posztó és bélés­áru bevásárlási forrása w ! ROKKA KOTSZOVOCYAR T ^ BUDOPEST V. Arany János ‘ n Sál Supka­­rtric­otage KölötTctruk rJ)iYa 152öi?eleb, „ ‘Valelir L £*ürdö és sport­r­uhák.. FLANELLTAKAROKATI TARKÁNSZÖTT KERTI ABROSZT u­jpesti Tarkánszövő és Kikészítőgyár Rt. Budapest, V. Sas­ utca 17. fejkendőt, plaideket és koc­kás kabátbélést gyárt az Telefon: 195-52 jától, hogy a külföldi áru szükségképpen jobb, mint a magyar. A közönségnek ez a jobb belá­tása is a termelők és a kereskedők okosságától függ, mert h­a a külföldi áruk távollétében azo­kat egyenértékű, vagy pláne jobb és minden­esetre olcsóbb árukkal tudják pótolni és az áru kvalitásairól meg is tudják győzni a közönséget, — amihez persze valóságos kvalitás kell és semmiképpen sem alkalmatos mód a konjunk­túra uzsorás kihasználása,­­ akkor az eljövendő szabadabb versenyben is lesz a magyar terme­lésnek meggyőződéses hazai fogyasztója. Tud­juk, hogy textiliparunk örvendetesen fejlődik és divatcikkekben, még a textilneműeken túl is, ma már versenyképesek vagyunk és egészséges gaz­dasági politika mellett az sem elképzelhetetlen, hogy a nemzetközi divat diktátorai közé avan­zsálhassunk. Persze, ennek előfeltétele és kezdő lépése az, hogy a divatnak dolgozó iparok itthon megerősödjenek, mert hiszen a párisi divat világhíre is csak a francia közönség szuggesz­­ciójából ere­dhetett. A kezdéshez bátorság kell, a kockázat vállalása, az kell, hogy termelőink maradék erőiket erre az esélyre merjék feltenni és kereskedőink is merjenek bízni a valószínű holnapi túzokban és ne szalasszák el azt a mai verébért, ami amellett, hogy csak veréb, még sokkal kevésbé biztos, mint a holnapi nagyobb madár. A termelői uzsora mai hasznát paralizálja a közönség sztrá­jkja, mai áldozatát azonban visz­­szafizeti a közönség holnapi rokonszenve és aki kereskedő ma bátran árulja, hirdeti és meg­­vallja a jó magyar árut, az talán ma kevesebbet keres, de holnap ő lesz a verseny valószínű győztese. Ebből következőleg nagyon hasonlít a lassú öngyilkossághoz némely kereskedőink amaz eljáráséi, hogy a magyar árut külföldinek hirde­tik, mert így momentán könnyebb azon túladni s az élet azon kezdődik, hogy okos propagandá­val a magyar árut tegyük könnyebben eladha­tóvá. Ez az újság vetette fel a Budapest­i Divatváros gondolatát s hónapokkal ezelőtt magam is irtam­ itt arról, hogy társadalmi akciókkal, divatrevükkel, ki­ GANZ GYÖRGY LENÁRUGYÁRA Lenáruk jutányos beszerzési forrása sa. ^ GYŐR ERDŐSOR 3. 9mb Svájci leherneműt es g­amlalt moshat­o m use Igem inho fehérneműt a leg­­egyszerűbbtől a legdíszesebb kiviteliig KÉRJEN SELYEMÉS GYAPJÚ SZÖVÖTTÁRÚ GYÁR­AT BUDaPEST.M. DENoNoKI U. é*sz. ^Minden jo66 divatáruüzlet tavija К PA)magyar.hyakkenddípah ' C gyártmányait Qudapest.VI anaer-Rox Z. (felernelc-t) Tel: Hat 17 8 95. LENSZÖVÖEVÓR KORHÁZI BERENDEZÉS F.S MINTÁS ÁRU állításokkal bele kell vinni a magyar köztu­datba, hogy a magyar posztó jobb az angolnak a magyar selyem a franciánál, a magy­ar kötött áru a németnél, a magyar cipő és egyéb kész­áru valamennyinél. Ezt a gondolatot elfogadta a Nemzetközi Vásár vezetősége s tavasszal a vásár textilosztályát ennek a gondolatnak szol­gálatában fogják rendezni. Ez nagyon hasznos és értelmes kezdet, de most aztán a gyárosokon és kereskedőkön a sor, hogy ennek valami folytatása is lehessen. Ma is azt mondom, hogy tevékeny bizottságot kell alakítani, még­pedig sürgősen, amelyik ezt az első céltudatos kiállí­tást, annak valóban érdemes anyagát úgy pro­pagálja, hogy a közönség észrevegye az érté­ket és tapasztalásaiból a kívánatos tanulságo­kat vonja le. Nem elég mutatni, magyarázni, tanítani és szuggerálni kell, s ez nem megy ötletes, minden lélektani gátlással és hatással számoló akciók né­lkül. A vásár idején nagyszerű magyar kirakatok hívhatják fel a figyelmet, a társadalom irányító rétegeit, előkelőségeket és főként a színház népszerű csillagait meg kell nyerni az akciók élére, felvonulásokat és ün­nepélyeket és magyarázó, bizonyító, meggyőző előadásokat kell rendezni, felkavarni minden ér­deklődést és lehengerelni minden sznobizmust és külföldimádó eretnekséget. Ennek kitalálá­sára és adminisztrálására kellene a bizottság, amelynek jó például szolgálhat az angol propa­ganda. Ott is az angol áru népszerűsítéséről volt szó és az angol társadalom előkelő asszonyai és kisasszonyai heves lendülettel agitáltak a nagyon eredményes akciók élén. Várjon, a magyar la­­dyk és missek nem lennének erre kaphatók? De bizony, őrájuk számíthatunk, csak legyen, aki kitűzi a célokat és megjelöli a módokat. Le­gyen kezdeményezés, szervezés, legyen intéző komité és legyenek gyárosok és kereskedők, akik bőven adják a kiállításra a legjobbat és tetsze­tősen, gusztusosan tudják azt feltálalni. Minden ezen múlik, a propaganda bizottság munkája is, mert a propagandának anyag kell, amit propagálni lehet és érdemes. Ezért nemcsak a közösség, hanem a saját maga vitális érdekében is kötelessége minden gyárosnak és minden ke­reskedőnek, hogy a Nemzetközi Vásár textil­­kiállításán ereje teljes megfeszítésével részt vegyen. Márkus László Soproni Pamutiparti Gyár: Sopron Gyárt­mányaink ela­dási Helye és Köz­pont­ iroda, BUDAPEST VI. PAULAV EDE U.JLsz. MINŐSÉGŰ A HORGONY- ÉS .: Kapható minden nagykereskedésben OLGA-HAJTÓ RUHAKONFEKCIÓ RT . • - ? •7 • -- 'if / ’ BUDAPEST V. AKADÉMIA U 6 TEXTIL­IPAR 3. §.

Next