Újítók Lapja, 1960 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1960-01-10 / 1. szám

Budapest—Berlin — Rostock A Német Demokratikus Köztár­saságban amerre csak jártam, min­denhol azt a nagyszerű munkalen­dületet tapasztaltam, amit a berlini Bergmann Borsing-ban, vagy a Feinemess Dresden-ben láttam. Az eisenachi Wartburg Gépkocsigyárban is leginkább a munka üteme, lendü­lete ragadta meg a figyelmemet. Wil­helm Breiter elvtárs az újítási iroda vezető mérnöke és Albert Wiesler mérnök az osztály helyettes veze­tője megismertetett ennek a figye­lemreméltó gyárnak az újítási szer­vezetével, mindazokkal a módsze­rekkel, amelyekkel igyekeznek a jobb, a gazdaságosabb termelést megvalósítani. Az újítási osztály lényegében három részre tagozódik. Az egyik csoport az újítások elbí­rálásával, a kísérletek, valamint a bevezetés problémáival foglalkozik. A másik csoport a gyáron belüli és az azon kívüli tapasztalatcserét bo­nyolítja le, míg az osztály harma­dik csoportja a dokumentációs ügyekkel foglalkozik. Ez a részleg figyelemmel kíséri a világ autóipa­rának műszaki fejlődését, tanulmá­nyozza az új konstrukciókat stb. Mindjárt elöljáróban meg kell mondanom, hogy részemre a legfi­gyelemreméltóbb az a nagy műsza­ki kultúra volt, amit az újítási osz­tályon is tapasztalhattam. Wilhelm Bretter például elmondotta, hogy Etély huszonegy dolgozójából nehegy mérnöki képesítéssel ren­delkezik, két technológusuk van, a többiek az adminisztrációs munkát végzik. Elkerülhetetlen az összeha­sonlítás gondolata. Fülembe cseng az a sok méltatlankodás, amit a mi gyáraink újítási osztályain halot­tam, ahol sokszor felmerül a kér­dés: milyen jó volna, ha az újítási osztályokra az eddiginél nagyobb számban helyeznének mérnököket, technológusokat. A mi újítási iro­dáink — tisztelet a kevés kivétel­nek — távolról sincsenek ellátva olyan műszaki erőkkel, amelyekre szükség volna. Az eisenachi Wart­­burg-gyár újítási osztályának nagy műszaki kultúrája érezteti hatását a gyár termelő életének minden területén. A gyárban 3500 újító van. Ez lényegében annyit jelent, hogy minden második munkás vagy mérnök újító. Az újítók 60 száza­léka a munkások, 40 százaléka a mérnökök és más beosztású dolgo­zók soraiból kerül ki. Érdemes egy kicsit elidőzni ennél az arányszám­nál is. Az a tény, hogy az újítók között olyan nagy számban jelent­keznek a fizikai dolgozók, arra utal, hogy jól foglalkoznak az újító­mozgalommal. Albert Wiesler pél­dául elmondotta, hogy náluk igen nagy figyelmet fordítanak az újítási feladattervek kidolgozására. A fel­adatterv szerves része a műszaki fej­lesztési tervnek és külön jutalmak­kal, prémiumokkal serkentik a dol­gozókat a feladattervek megoldására. Az újítómozgalomnak ez a magas­fokú irányítottsága megnyilvánul abban is, hogy az időközben felme­rülő problémákkal gyakorta fordul­nak a dolgozókhoz. A kollektív mun­kának ez a megnyilvánulása lehetővé teszi, hogy a gyár műszaki vezetése megossza a gondjait a dolgozókkal. Járom a gyár üzemeit. A forgá­csoló üzemben hosszasan szemlé­lem az automata gépsorok munká­ját. Feltűnik, hogy német elvtár­saink milyen következetes gonddal igyekeznek még itt az automata gépsorok birodalmában is a kis mechanikát alkalmazni. Céljuk, hogy a kézi műveleteket lehetőleg mechanizálják. A pneumatikus és hidraulikus kis­ mechanikának igen nagy szerepet szánnak. Wilhelm Deussing például ésszerűsítésével az esztergagépen alkalmazott revolver­­fej és ütköző rendszere az egyik alkatrész gyártásánál megtízszerezte munkája termelékenységét. Alfred Kemper a szerelési üzem vezetője pedig a féktárcsák gyártásához szerkesztett egy olyan hidraulikával ellátott elektromos hegesztő-készü­léket, amelynek alkalmazása lehe­tővé tette, hogy az említett mun­kadarab gyártási idejét egyharma­­dára mérsékeljék. »w—— Tokár Péter riportja — Kúp-fogaskerék domború részének kö­szörüléséhez szolgáló újítás ez a befogó­készülék és a gyár egyik terméke Egy csarnok a Wartburg Autógyárban

Next