Volán, 1967 (1. évfolyam, 1-11. szám)
1967-01-01 / 1. szám
A bemutatja tudósítóit 2. sz. AKÖV: Koronczy Imre, személyforgalmi csoportvezető, Salgótarján, Rákóczi út 247. Tel.: 10-81 3. sz. AKÖV: Szanyi Géza, üzemszervezési csoportvezető, Miskolc, József A. u. 72. Tel.: 13-241-104 9. sz. AKÖV: Dorogi László, mszb adminisztratív titkára, Kecskemét, Csáktornyai u. 4—6. Tel.: 2778/120 11. sz. AKÖV: Horváth Mátyás, mszb. adminisztratív titkára, Szekszárdi. Tel.: 12926131 13. sz. AKÖV: Boros Lajos tervosztályvezető, Kaposvár, Berzsenyi út 1—3. Tel.: 12101002 15. sz. AKÖV: Bősze László, üzemszervezési osztály vezető, Veszprém, Pápai u. 28. Tel.: 126-51 VOLÁN az autóközlekedési dolgozók lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság, — elnök: Tapolczai Kálmán a KPM—AVIG vezérigazgatója Főszerkesztő: Solymár Tamás Szerkesztőség: Bp. XIII. Lehel u. 1 c. Telefon: 122-780 Kiadja a Lapkiadó Vállalat Bp. VII. Lenin krt. 9—11. Telefon: 221-285 Felelős kiadó: Sala Sándor igazgató Megjelenik havonta Terjesztik: a vállalatok sajtófelelősei 67.1971 Egyetemi Nyomda mélynyomása, Budapest 2 A siker részesei voltak Tapolczai Kálmán vezérigazgató és Varga József párttitkár levele dr. Csanádi György miniszter elvtársnak: „A kongresszus megnyitásának napján örömmel jelenthetjük, hogy vállalataink a mai napig negyvenmillió forintos többleteredményt értek el, hét és fél millió tonnányi többlet áruszállítással éves súlytervünket december 17-re befejeztük, november 28-ig harmincegymillió utassal többen vették igénybe autóbuszainkat. A terven felül huszonhárom iskolabusz készült el, november 29-ig saját erőből tizenkét csuklós autóbuszt építettünk terven felül, s az év végéig további huszonnyolc csuklós kerül átadásra stb.” Mindenki kivette részét a kongresszusi munkaversenyből, mind a 60 000 dolgozó osztozik a sikerben. Fogjunk kezet néhányukkal lapunk hasábjain. Az iskolabuszok „atyja” „Az Ikarus 30-asokból iskolabuszt!” gondolat a 3. AKÖV-ben született és fő pártfogója éppen a KISZ-titkár volt. Szabó Imre 31 éves karosszéria lakatos. A Taggyűlésen határoztuk el, és örültünk, hogy kezdeményezésünkhöz tizenhárom autóközlekedési vállalat KISZ-szervezete csatlakozott. Amikor országosan elkészült huszonkét iskolabusz, a miskolci KISZ-esek közül harmincöten jutalomüdülésre indultak Csehszlovákiába. — Amikor hazaértünk — folytatja Szabó Imre —, olvastuk a Népszabadságban, hogy még tizenegy iskolabuszra lenne szükség. Az Ikarus Gyár KISZ-eseivel összefogva még kettőt elkészítettünk. Mire telik egy jó KISZ-titkár ötleteiből? A KISZ-lakatosokból, villanyszerelőkből, brigádokat alakított, hogy anyaghiány, munkatorlódás esetén társadalmi munkában segítsenek: harmincöt százalékról kilenc százalékra csökkent a rakodógépek javítási állásideje. Az autótelepeken parkosítanak, virágházat építettek, egy miskolci óvodában mesedélutánokat tartanak, háromszor rendeztek vietnamiojszakot, most pedig az ipari tanuló alapszervezetek fiataljai hegesztett drótképeket, virágállványokat, újságtartókat készítettek és abból rendeztek karácsony előtti vásárt. Az összeget a vietnami alapra utalják át. Személyes tervek — Sikeresen befejezni a közgazdasági technikumot. A titkári munka — s a család — mellett ez sem csekélység. A Kossuth-brigád vezetője A javításoknál az anyagfelhasználást húsz százalékkal, az üzemanyagot tíz százalékkal csökkentették, balesetük nem volt. Két dologra büszke Kállai Zoltán. A tavalyi első félévben hetvenöt brigád közül az övéké lett az első, és odahaza sem lankad a családi verseny: kislánya a zenei általános V. osztályába, felesége pedig a közgazdasági technikum IV. osztályába jár, mindketten kitűnő tanulók. Jövőre ő is tanul a gépipari technikumban. Brigádja tagjai: Honthy Zoltán, Galambos Lajos, Kristóf László, Pecze István és Seres Ferenc, havonta csak egyszer, vasárnaponként találkoznak, mert különböző beosztásban dolgoznak. Egy ilyen alkalommal elhatározták, hogy megmutatják: nem küldik százharmincezer kilométer után főjavításra a gépkocsikat, öreg kocsikkal is lehet jó eredményt elérni, ha a teherautóikat nem terepjárónak, hanem rendeltetésszerűen használják. Kállai Zoltán például főjavítás nélkül már a kétszázhetvenezredik kilométernél tart és el szeretné érni a háromszázezret is. A brigád másik tagja, Pecze István, kétszázötvenezer kilométer után ment csak főjavításra. Példájuk: bizonyíték. Egy kiváló művezető A MÁVAUT Szabolcs utcai telepén dolgozik 1947 óta Kalmár Imre, az alvázüzem művezetője. A kongresszusi versenyben terven felül negyven csuklós buszt készítettek. — Képzelje csak — újságolja — a kongresszusi műszakban készült kocsikon alig akadt kifogás. Remélem, a meo ezután is „munka nélkül marad”. A csuklós buszokért én vagyok a felelős. Debrecenben, Székesfehérváron, Szegeden, Zalaegerszegen és Egerben már a mi, kongresszusi versenyben született csuklós buszaink közlekednek. Ebben az üzemben eddig csak főjavítást végeztek, most az Ikarustól külön alvázakat rendeltek és főjavítás helyett csuklósítják a buszokat. Ahol kilenc napig „ingyen99 közlekedtek A budapesti GAFU nyerte el a vezérigazgatóság kongresszusi zászlaját és a pártkongresszusnak külön táviratban jelentették, hogy a versenyidőszak alatt nyolcvannégyezer-hétszáz liter gázolajat takarítottak meg, így kilenc napig ezzel az üzemanyaggal, tehát lényegében ingyen közlekedtek. Deutsch Jenő és szocialista brigádja a „nehéz fiúk”. Tátra vontatójukkal és traillerjeikkel húsztól száz tonnás súlyú gépeket, markolókat, földgyalukat és berendezéseket szállítanak. — Tizennyolcan vagyunk, olyan tagokkal — mondja — mint például Eger Károly, aki háromszáznyolcvanöt liter és Czetényi László, aki háromszázharminc liter üzemanyagot takarított meg, a legtöbbet a GAFU-nál. A szokásos esztétikai szemlén viszont Trekovanyec János és kocsija kapta a legjobbnak járó jutalmat. Szóval törődünk mi a gépeinkkel. Bár öregek már ezek a traillerek. Húszévesek. Aztán kiderül, hogy Deutsch Jenő a februári nagy árvíz idején Gyulavárinál néhány társával a vízbe is utána ment és kimentett egy ilyen leszólt traillert a rajta levő exkavátorral együtt. A tavalyi gumigyári tűznél ő és brigádja segítették csörlőkkel lebontani a falakat, s ugyancsak ő volt az, aki az olaszországi Velencébe szállította a magyar aluminium hajót. Ezért a munkáért az olasz hajózási vállalattól is kitüntetést kapott. Nős, két gyereke van. Fia autószerelőipari tanuló és az apa abban reménykedik, hogy hozzá hasonlóan szereti majd a szakmát. Jelenleg Bicskén laknak — albérletben. Kapalyay Imre BALESETMENTES, BÉKÉS, BOLDOG A 13. sz. AKÖV két különjáratú autóbuszon — kongresszusi felajánlásban — büfét nyitott és újságot árusít Szabó Imre — 3. sz. AKÖV Kéri Dániel felvétele мшжмтштшштшжж mm AZ IGAZSÁG íróhoz JÖN Tóth Kálmán kalauzt a 13. sz. AKÖV-nél kinevezték személyforgalmi szolgálattevőnek, majd nemsokára visszahelyezték kalauznak, fizetéscsökkentéssel. Néhány hibából ugyanis a vállalat azt a következtetést vonta le, hogy Tóth Kálmán alkalmatlan új beosztásában. A türelmetlen határozatot a munkaügyi döntőbizottság hatályon kívül helyezte. Kérdésünk: jól érzi-e magát, erősödik-e szószemélye iránt a bizalom? Kosztik Istvánt, a 3. sz. AKÖV ózdi üzemegységének gépkocsivezetőjét — mert váltótársával perlekedett — más járatra helyezték, tartalékba. Azóta a váltótárs az egri AKÖV- höz került, mire Kosztik István visszahelyezését kérte. A vezetőség szerint, bár a civódás két ember között támadt, mégis az egész borsodnádasdi telephely munkaszellemének ártott. A munkásközösség meg azt mondta, várjon még egy ideig, s ha mostani beosztásában nem éri szó, később visszavárják. Kovács József a 19. sz. AKÖV gépkocsivezetője vezetés közben szeszesitalt fogyasztott. Bár ,— szerencsére — anyagi kárt nem okozott, az esetből bírósági ügy lett. Jogosítványát egy évre bevonták, kéthavi szabadságvesztésre ítélték, a vállalat elbocsátotta. Kovács József hiába kérte vállalatát, hogy alkalmazzák bármilyen munkakörben arra az egy évre, amelynek letelte után ismét volán mögé ülhet — nem kellett. Kovács József fellebbezett és a vállalati egyeztető bizottság, a rideg bánásmóddal szemben neki adott igazat: kötelezte a vállalatot a munkaviszonyra és az elmaradt munkabér megtérítésére. Szeretnénk tudni Kovács Józsefről: hogy van? Milyen a sora?