Balatonvidék, 1911 (15. évfolyam, 27-53. szám)

1911-07-02 / 27. szám

XV. évfolyam. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL A VOLT GAZD. TANINTÉZET ÉPÜLETÉBEN Kéziratokat a szerkesztőség címére, pénzes utalványokat, hirdetési megbí­zásokat és reklamációkat, a kiadóhi­vatalba kérünk. Kéziratokat nem adunk vissza. Keszthely, 1911. július 2. 27. szám. IDÉK 1 *<>1 itiLw^ii h­etilap. MEGJELENIK HETEN­KINT EGYSZER. VASÁRNAP. ELŐFIZETÉSI ÁRAK : Egész évre Fél évre . 10 K. — 5 K.­­Negyedévre Egyes szám ára 2 K. 50 f 20 Nyilttér petitsora 1 korona. Előfizetési felhívás. Tisztelettel kérjük lapunk tisztelt előfizetőit, hogy­ előfizetéseiket megújítani, eset­leges hátralékaikat megküldeni szíveskedjenek. Beszélgetés a művészetről. Az élet évmilliókig jár már ten­geren, anélkül, hogy újítani kellene rala bár egy kerékfogat. A keretei ugyanazok voltak a múltban, mint a jelenben, s ugyanazok maradnak a jövőben is. Az erős mindenkor uralkodott a gyengébb felett s az energia az érzelmeken. Ez a magyarázata a mű­vészet ősrégi­ tiszteletének. Az igazi művészet nem hajhás­­sze az elismerést, öntudatos és nyu­godt, eszközeiben s azok hatásában biztos, mert tudja azt, hogy megnyi­latkozásának az eredménye sohasem marad el. Minden alkotás csak akkor mű­vészi, ha biztosra indul, ha a hatása elemi, megrázó és érdekes, mint — mondjuk — az ágyú dörrenése, vagy a szivárvány, vagy a nyiló virá­g, mely mindig üj és útjából messze el­söpri a közönyt. Szándékosan használom kissé pápaszemes írói modort, ezt a­hogy az elméleti megállapítások terén ma­radva, meg ne sértsek egy érzékeny, tapintatosságot követelő egyéniséget, és elkerüljem a szánalmat ébresztő megalázó hangot. .Egy­­ művészegyéniségről írok, ki egy végtelenül fájdalmas csapás mi­att nem bír megállani a művészet­tiszteletet parancsoló talapzatán, kénytelen leszállni közénk, a szívvel bíró emberek társaságába s már többé nem az erőteljes művé­szet révén, hanem emberi szerencsét­lenségére hivatkozva kér meghallga­tást. A jövő hét csütörtöki napján Alpár Irén fog vendégszerepelni a keszthelyi színházban egyetlen sze­repben, amit eljátszani tud, a­­ Czi­gány­ Rózsijában Engedjék meg most, hogy ta­pintatos kézzel elvonjam a fátyolt az élet egy néma nomine charitatis­­ tragédiájáról !­ A művésznő a legszebb és leg­magasabb feladatok terén a zavar­talan siker jegyében egy ragyogó pá­lya küszöbén állott mint drámai mű­vésznő, amikor megvakult. A művészete megmaradt s az azt érvényesí­tő erő bucsut vett tőle s most — nem kívánja, hanem a szeretet nevében kéri a közönséget, — hallgassa meg a művészetét. Érzem, hogy a tollamon az em­beri szeretet tüze ég, amikor a vá­ros nemesszivü hölgyeihez és urai­hoz fordulok; — amikor kérem őket, hogy ezen az egy napon pazarolják el lelkük minden virágát s csokor­ban hintsék azt egy örök éjszakába borult művész lábai elé, ki a fény­nek és emberi dicsőségnek csak a hajnalhasadását látta, a többit már­sötétben élte át! Nem hiszem, hogy lenne kö­zöttünk ember, ki emlékei között hálát nem érezne valami szép művé­szi alkotás iránt. Talán mindnyá­junk emlékezetében él egy dal, köl­temény, festmény, vagy márvány­szobor, melynek szépsége maradandó hatással nemesitette meg a lelkün­ket s amelynek alkotója iránt a há­lánkat le nem róhattuk ; most itt az alkalom, hogy ezt a hálát a szeretet oltárán áldozzuk fel. Valaki iránt, aki szintén mű­vész s aki a hálár­a a művészet jo­gán tart igényt és mert szerencsétlen. Ne gondolják azt, hogy ez az est az elnéző irgalmasság jegyében fog lefolyni, mert Alpár Irén vezető művészegyéniség. A pesti Vígszínház vezető tagja volt é­s nagy sikerekre tekintett vissza a Népszínház szín­padán is. Ezeket hangsúlyozni azért való, hogy ne csak a jó szivüség vezessen el bennünket a színházba, hanem a választékos műélvezet keresése s ne csak jó lelket vigyünk magunkkal ! De otthon se felejtsük ! —*— Szinház. Szombat, június 24. A cigányszerelem. Legelőször említsük meg azt, ami a leg­újabb és legjobb, s ami módfelett kellemes meglepetés. A zenekar kitünő ! Szalkay megtalálta a legnagyobb hibát s azt­ gyö­keresen orvosolta is. A rossz zenekar miatt szokott el távol a közönség a színháztól s az idén a társulat a legjobb utón van, hogy városunkban a színházba járást újra di­vatba hozza. A második szerencsés gondo­lat a szintén szépen és simán keresztülvitt helycsere. Az eredmény nem is késik. Az első hét mérlegével a színház meg lehet elégedve ; a napról-napra zsúfolt, vagy legalább is erősen telt ház és megelége­­­­detten távozó közönség. Tavai ilyenkor máskép volt. A múltból változatlanul maradt a régi kis színpad, — erről senki sem tehet, — és a nagyon is szegényes díszletek. Eze­ken nem ártana változtatni. A társulat maga zavar is jó volt ; az idén is az, de most úgy látszik érvénye­sülni fog, míg ma egy éve minden fárad­ság hiábavaló volt. A legelőször­ szériás műsorra ker­ült operett, a Cigányszerelem felkapott divatos darab, amit a Királyszínház beleerőszakolt a vidék színházi életébe s amely Fedák Sári jóvoltából a múlt héten már Parisban is megbukhatott. Hála Istennek. Hála Is­tennek azért, mert ez bizonyítja, hogy mégis van még jó izlés a földön, ha nem is épen e szép magy­ar hazában, de leg­alább másutt. A Cigánysze­relem mint szín­padi mű, a leghitvány­abb Szemét, a­mi a legutolsó évtizedben a deszkákon megje­lent. Ezt a darabot már nagy és előkelő közönség nézte végig Európa színpadain s így azoknak, akik jelen voltak vagy jelen lesznek­, szégyenkezésre nincs okuk, de va­lami nagy dicsekvésre sem. Az operetthez unalomhoz fokozódó görcsös ragaszkodással hozzáfűzött Lehár­zene élénk példája egy egykor diadalmas művészi véna lassú kifogyásának. Két na­gyon szép zeneszám van a második felvo­násban, no meg a harmadik felvonásbeli «Messze a nagy erdőn» c. magyar nóta és ezzel pont. A többi csupa nagyképű unal­mas közhely. A szereplők a hálátlan miliőben te­hetségük legjavát adták. Fábián Linka, Boriss, Bianca,­­ és a harmadik előadá­son Rózsahegyi Ilona a lehető legjobbat nyújtottak s csak a lehetetlenül közönséges­ízléssel összetákolt szerepek fölött boszankodás akadályoz meg abban, érzett hogy érdemük szerint dicsérjük őket. Dragotín szerepében Báthory mutatta meg újból, hogy kitűnő színész. Bay Lajos hangja im­pozáns, Kun es Káldor jóizű­ humora érde­mel elismerést-Vasárnap este ugyanezt ismételték. Hétfőn a Muzsikus leány került szinte és ugyancsak jó előadásban. Ez a felette kedves és bájos operette, — amelynek min­den izében poétikus szövegét Buchbinder Bernát irta s a hozzá simuló édes lágy zenét Jamó György szerzé — a keszt­helyi közönség részéről szintén elég szép fogadtatásban részesült. Fábián Linka, — akinek kétségbevonhatatlan tehetségé­ről, temperamentumáról, színpadi rutinjá­­­ról már tavaly is meggyőződtünk — mint Rézi, a tehenes leány, felette kedves, naiv szerepében oly helyes és stílszerű alakítást nyújtott, hogy a — sajnos — nem nagy­számú közönség nem győzte tapssal hono­rálni. "Vértes Mihály komoly előkelőséggel fogta fel Haydn, a nagy muzsikus szere­pét s ezzel szemben Báthory Béla a her­cegi inast és udvari muzsikust (vagy for­dítva) a tőle megszokott közvetlen jóízű-

Next