Békés Megyei Népújság, 1962. szeptember (17. évfolyam, 204-229. szám)

1962-09-16 / 217. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TAN­Ára 60 fillér XVII. ÉVFOLYAM, 217. SZÁM Szemelvények a hét külpolitikai eseményeiből | A szakemberképzés \ Hazatérni jó | Vasárnaptól vasárnapig | Száraz idő a történtekből Az utóbbi időben, főként a me­zőgazdaságban, aggasztóan elsza­porodtak a balesetek. Gondatlan­ság és felelőtlenség miatt néhány nap alatt, amint lapunkban meg is írtuk, három ember vesztette éle­tét, egy pedig súlyos sérüléseket szenvedett A tragédiák hallatára önkénte­lenül is összeszorul az ember szí­ve, képtelen napirendre térni a történtek felett. Akaratlanul is megszólal a lelkiismeret: vajon ténylegesen a munka elkerülhe­tetlen velejárói a balesetek vagy csak a véletlen következményei? Ha elfogadnánk az elkerülhetet­lenséget, akkor valójában a bal­esetek bekövetkezésének törvény­­szerűsége mellett törnénk lánd­zsát. Ezzel pedig nemhogy növel­nénk, hanem éppen elaltatnánk magunkban a felelősséget és cse­lekvőkészséget. A véletlen sem fo­gadható el, hiszen semmi sem tör­ténik ok nélkül. Mindennek, akár jónak, akár rossznak megvan a maga oka, magyarázata. Ha már így van, máris eljutunk odáig, hogy a balesetek keletkezésének leggyakrabban szubjektív okai vannak. S ezek lehetnek mulasz­tások, gondatlanságok éppúgy, mint a tapasztalatokból leszűrt munkavédelmi előírások megsér­tése. Ha­ valaki áthágja, semmibe veszi a saját munkájára érvényes óvórendszabályokat, menten kite­szi magát a baleseti veszélynek. Vagyis, a lehetőség óhatatlanul előáll, s a lehetőségből máris könnyen baj, gyakran tragédia származhat. Plakátok és mi magunk is hány­szor hirdetjük: Legfőbb érték az ember. Mindez szép és helyes. Ettől azonban még nemigen csök­ken a dolgozó emberre leselkedő ezernyi baleseti veszély. Ez csak akkor érhető el, ha a szavakat fe­lelősségérzettől áthatott tettek is követik. Akkor, ha egyetlen fele­lős beosztású ember, de még az egyszerű üzemi munkás vagy tsz-tag sem nézi el sem saját ma­gának, sem másoknak a munka­­védelmi előírások megszegését. A legtöbb baleset elkerülhető. Ehhez mindössze az szükséges, ez viszont nem is kevés, hogy az embere­kért érzett felelősség ne csak a sza­vakból csendüljön ki. Ha így lett volna, akkor az utóbbi napokban baleset miatt elhunytak még most is vígan dolgozhatnának. A csa­lád pedig a mostani gyász helyett munka után haza várná őket. Sajnos, ezt az örömet már soha többé nem szerezhetik meg sze­retteiknek. Mi lehet hát a gyors egymás­után! tragédiákból az o*ulás? Csak az, hogy jobban vigyázzunk embertársainkra! Podina Péter Nem szűnnek meg az amerikai provokációk Kuba ellen Havanna (MTI) A kubai forradalmi fegyveres erők minisztériuma közölte, hogy egy amerikai katonai repülőgép szeptember 12-én Oriente tarto­mány körzetében kubai felségvi­zek fölött kis magasságban átre­pült egy kubai kereskedelmi ha­jó fölött. A kubai nép érdeklődésének kö­zéppontjában továbbra is a TASZSZ által közölt szovjet kor­mánynyilatkozat áll. Országszerte gyűléseket rendeznek, amelyeken a kubai dolgozók hálájukat feje­zik ki a Szovjetuniónak önzetlen, testvéri segítségéért. Különböző társadalmi szervek a havannai szovjet nagykövetséghez és Hrus­­csovhoz intézett táviratokban mondanak köszönetet a Szovjet­uniónak. Ülést tartott a békéscsabai balesetvédelmi tanács A békéscsabai balesetvédelmi tanács szombaton délelőtt tartotta ülését. A megbeszélésen Sipiczky János, a városi tanács ipari és mű­szaki osztályának vezetője, a bal­esetvédelmi tanács titkára ismer­tette az idei első félév közlekedé­si baleseti statisztikáját, értékelte a tanács tevékenységét. Elmond­ta, hogy a korábbi időszaknál ke­vesebb baleset fordult elő a félév­ben. Az év első hat hónapjában öt baleset fordult elő, ebből saj­nos egy halállal végződött, kettő pedig súlyos volt. A balesetek oka gyorshajtásból, szabálytalan elő­zésből adódott elsősorban. Az anyagi kár mintegy hét és fél ezer forint volt. Az értekezleten a tanács tagjai is beszámoltak tevékenységükről. Különösen helyes törekvések ta­pasztalhatók a 8-as számú AKÖV- nél, ahol balesetelhárítási bizott­ság működik, s a megtörtént bal­esetek tanulságait képekkel és let­írásokkal illusztrálják, s ezt a vál­lalat kirendeltségeire is eljuttat­ják. A városi balesetvédelmi tanács tagjai elhatározták, hogy a balese­tek megelőzésére a jövőben to­vábbi kezdeményezéseket és erő­feszítéseket tesznek. Nyugat-Berlin vasúthálózatán továbbra is csak az NDK vasúti rendőrségének van intézkedési joga Berlin (MTI) Mint már jelentettük, Nyugat- Berlin szenátusa felségjogokat akar gyakorolni a Német Demok­ratikus Köztársaság kezelésében levő és az NDK felségterületéhez tartozó nyugat-berlini vasúti há­lózaton, a magasvasúton és a vas­úti állomásokon. A szenátusnak ezt az elhatározását Albertz bel­ügyi szenátor csütörtökön hozta nyilvánosságra. Pénteken és szombaton a ma­gasvasút (S-bahn) határállomása­in, a Lehrter Bahnhofon és az An­­halter Bahnhofon, de más pálya­udvarokon is nyugat-berlini rend­őröket lehetett látni a peronokon, ahol eddig nem mutatkoztak, hi­szen ott csak az NDK vasútigaz­­gatóságának alkalmazásában levő vasúti rendőröknek van intézke­dési joguk. Az NDK vasútigazgatósága szombaton hivatalos közleményt jelentetett meg a lapokban. Köz­leményében a vasútigazgatóság utal arra, hogy a nyugat-berlini vasút, illetve magasvasúti hálóza­ton továbbra is az NDK vasúti rendőrsége illetékes, s hogy a jö­vőben sem fogják tűrni, hogy a nyugat-berlini rendőrség beavat­kozzék a vasúti közlekedés üzemi munkamenetébe. A vasútigazga­tóság figyelmezteti a szenátust, hogy amennyiben a nyugat-berli­ni rendőrség beavatkozna az ez idő szerint súrlódásmentes vasúti közlekedésbe, úgy ez az illetékte­len beavatkozás csak Nyugat-Ber­lin lakosságának okozna kárt. Negyvenhétezer kézi munkást mozgósítanak kukoricatörésre a megye tsz-eiben • Megkezdte az üzemelést a mezőhegyesi hibridüzem . A megye termelőszövetkezetei­nek nagy tábláin 176 893 hold ku­korica vár betakarításra. A késői kitavaszodás miatt a szokásosnál két héttel később érik e fontos abraktakarmány, ezenkívül 90 ezer hold kukorica helyére őszi búzát vetnek, ezért nagy gonddal készülnek a kollektív gazdaságok a betakarításra. Mivel ezt a m­un­­kafolyamatot a legkevésbé sikerült eddig gépesíteni, megyeszerte mintegy 46 ezer termelőszövetke­zeti és családtagot mozgósítanak kézi kukoricatörésre. Elsősorban azokat a táblákat szabadítják fel, amelyek búzavetésre várnak. A szárvágásban messzemenő se­gítséget kívánnak nyújtani a gép­állomások. Húszezer holdnyi kuko­rica szárát silókombájnnal vágják és szecskázzák, amit répaszelettel ízesítve, lédús takarmányként tar­­tósítanak. Ezenkívül átalakított gabonakombájnokkal is terveznek szárvágást, így előreláthatólag a közös kukorica szárának ötven százalékát géppel vágják le. A gépállomásokon a szárvágó kom­bájnok részére táblánként készíte­­nek menetirány-tervet, hogy mi­nél zökkenőmentesebben haladjon ez a munka. Az állami gazdaságokban gépek is segítenek a csőtörésben. A Me­­zőhegyesi Állami Gazdaságban például — ahol 6300 hold kukori­ca vár betakarításra — húsz cső­törő naponta legalább 70 holdról takarítja be a termést. A mező­­hegyesi hibridüzem már megkezd­te a rövid tenyészidejű német hib­rid kukorica feldolgozását, mor­­zsolását, tisztítását, szárítását, osztályozását és fémzárolását. A kiváló minőségű hibrid kukorica­vetőmagból naponta három va­gonnal fémzárolnak. Hamarosan sor kerül a magyar hibridek fel­dolgozására is. A Hidasháti Álla­mi Gazdaság hibridüzemében a jövő héten látnak munkához. El­sőnek a Felsőnyomási Állami Gazdaság szállít a legkoráb­ban érő magyar kukoricából, az MV/58. hibrid kukoricából, ami­nek az apasorait már törik. Mind­két Békés megyei hibridüzem kör­nyékén kiváló minőségű vetőma­got takarítanak be az állami gaz­daságok. BURGONYASZEDŐ KOMBÁJN Az NDK mutatja be az Országos Mezőgazdasági Kiállításon a képen látható burgonyabetakarító­ kombájnt. Százezer pár gyulai harisnya — Szudánba A Budapesti Harisnyagyár gyu­lai telepén észak-afrikai rende­lésre is kötnek harisnyákat. Leg­utóbb a Szudáni Köztársaság had­serege számára százezer visszahaj­­tós térdharisnyát készítettek. A szudáni katonáknak kötött pamut­harisnyák az ott kedvelt tarka szí­nűek, élénk bordó-sárga, piros-fe­hér, piros-kék, illetve zöld-fehér csíkosak.

Next