Kárpáti Lapok, 1899 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1899-01-01 / 1. szám

Azok között a férfiak között ugyanis, a­kik a máramarosi ruté­nek érdekeit felkarolták, e nép iránt jóakaratot, mondhatni rokon­­szenvet éreznek, legelső­ helyen áll Pogány Zsigmond tiszavölgyi já­rási főszolgabíró, ki mint a járás első tisztviselője is mintegy hivatva van az itteni népnek segítségére, gyámolitására lenni. Ez a még aránylag igen fiatal férfiú azt az elvet látszik hivatá­sának tartani, hogy »munka az élet egyik legnemesebb feladata« s az­ért családi származásának jellegét nemcsak őseinek czimerében viseli, hanem azt ambíciójának teljes ere­jéből gyümölcsöztetni is kívánja. És pedig olyanok javára, a­kik erre leginkább rászorulnak,­ vagyis a föld népe javára, kiknek ügyes­bajos dolgát állapotát, érdekét ta­lálatából látva, azt magáévá is­me. Ő volt itt tiszavölgyön megterem­tője a rutén mozgalomnak, nagy buz­­­­galommal szervezte, vezette az ez ügy­ben Budapestet járt deputácziót és azóta is állandóan jár, kel és biz­tatja az embereket, hogy ezt a létér­deket képező ügyet sikerre vezethesse Mindezt csak azért, mert ő aki egér­pályáját gyermekkorától fogva közt töltötte s a nép iránti előszeretetet úgyszólván családi örök­ségképen vette már át, jobban mint bárki más, látja e népnek az em­­humanizmusra feltétlenül ro­­mló helyzetét. Ma, amikor az ez irányban meg­indított akció immár bizonyos ki­látásokra jogosít föl, hálátlanság volna meg nem emlékezni Pogány F­­ ügmondró], a mozgalom éltető *1. a máramaros tiszavölgyi '* barátjáról. napság már nagyon beírván, a ki minden­­.vesz ugyan anélkül, hogy L befolyása lenne a tör­­v, ellenben ő belehat lényegébe és fáradhat­­meg tesz a czél Ily csekélynek lát­­ragad és annak hagyja figyel­buzgó hive ő a rü­­ügyének, és oly méltó a munkában hitvese: assy Sarolta, ez a minden­­ nemes lelkű és művelt ma- s asszony, ki rövid pár év alatt hasznos cselekedetet művelt,­­ök más nembelije. rahói „szegény gyermekeket űző egyesület“ ő benne bírja éremtőjét, s csak az igazán gót szemvédők tudnák meg­mondani, hány könyet letörött az ő keze munkája, mert ő valóban átértette a bölcsnek szavait, a ki azt mondja, hogy a birtokok és ja­vak melyekkel bírunk, nem saját mieink, mivel azokat Isten bízta mivelésünk alá, hogy azokat hasz­nosakká tegyük; ugyanazért igen kedves szolgálatot teszünk, midőn azokra jól gondot viselünk és he­lyesen gyümölcsöztetjük. Hálátlanság volna e két tiszte­letreméltó egyénről meg nem em­lékezni, kivált a mai korban, a mi­dőn az emberek a jótetteket porba jegyzik, mig a bántalmakat már­vány lapokba vésik. A szegények elhagyatottak és segélyre szorulók, közelebbről pedig rutén népünk ez istápolói megérdemlik, hogy derék tetteikről meg ne feledkezzünk s hacsak pár szóval is, adjuk meg az elismerést érdemüknek! Benső szükség késztet az igazság kimondására, melyet, az elmének, ismernie kell, a szájnak pedig nem szabad elhallgatni. H.—­. Egyről másról. Miután különleges lelkipásztorkodási szaklapunk, folyóiratunk nincsen, jónak láttam e lapok hasábjain írni egyről­­másról, melyek amúgy is felölelik úgy egyházi, valamint egyéb vitális kérdése­inket s érdekeinket és azokhoz kellő tájékozottsággal, szakavatottan hozzá­szólnak s többek meleg érdeklődését felkeltvén, a megvitatandó tárgyat élénk világításba helyezik. A helylyel-közzel meginduló közös eszmecserék utján sokat használnak e lapok érdekeinknek, mely után több oly dolog, oly eszme nyer­t kellő megoldást, melyet hasztalanul ke-­r­resnénk több hittudományi műben, me­lyek tudvalevőleg róm. kath. szerzőktől eredvén, a mi egyházi kérdéseinkkel oly beható tüzetességgel, pontossággal és az apróságokig terjedő részletességgel nem foglalkoznak, hogy igényeinket minden téren kielégíthessük. E szempontból is indíttatva , hogy esetleg sokaknak ugyan e kérdés nyil­vánulható kételyei eloszlatásához, a ne­­hézmények megoldásához legalább a kez­deményezés megtételével hozzájárulhas­sak, a köz­megvitatás és a döntő ítélet fóruma elé óhajtom kitűzni alábbi, a lel­kipásztorkodásba vágó kérdéseket, föl­kérvén e lap mélyen tisztelt és nagytu­­dományú papi olvasóközönségét, hogy azok megvitatása elől ne zárkózzék el, hanem élénk eszmecsere útján az ügy elintézése, a kérdések megvitatása, eset­leg újabbak támasztása és elbírálása ál­tal a közjó érdekében tudományukat ér­vényesíteni s ezzel esetleg több paptár­saik kételyeit eloszlatni s a leghelyeseb eljárás felől tájékoztatni a kérdés tevőt és esetleg másokat is, kiknek lelkében e gondolatok, e kérdések felmerültek, szíveskedjenek. A kérdések sokoldalúsága, egymástól távolállása, a közöttük fölmerülendő szo­ros összefüggés alánya senkit ne botrán­­koztasson meg, mivel nem tudományos sorrendben és következetességgel, de úgy teendjük fel a kérdéseket, amint azok elménkben felmerülnek s a legegyszerűbb módon közöltélnek, és ez okból a meg­teendő választ is ugyanoly egyszerű mód­dal ugyan, de mint a leghelyesebb és biztos praxist szeretnék olvasni, hogy­­ annak révén az is, ki eddigelé nézet­­eltérésben vagy ellenkező praxisban volt, indíttatva érezze magát a leghelyesebb irány követésére. 1. E kérdéseket leg­elsőbben is azon kérdéssel kezdjük, hogy váljon megen­gedhető gyakorlat, helyes praxis-e az, melyet többen gyakorolnak áldozataink közül s mely szerint a szent­mise előké­születi részében az u. n. proszkom­édia alkalmával sokan, ha arra az áldozok jelenléte nem készteti s nem kényszeríti őket, az „Агнець“ baloldalán a 9. an­gyali rend emlékezete, tisztelete és se­gélyül hívása érdekében előirt 9. par­­ticula ( — частица) helyett, előmondva az összes sz. rendeket, csupán egyetlen particulái lesznek, s ugyan e praxist kö­vetik az élők mint a halottak, comme­­moratiója alkalmával is, csupán egy-egy particulát tévén, az előírás szerint esz­­közlendő több particula lételének helyet­tesítése gyanánt?! Ez minden esetre kényelmesebb praxis s a szent ténykedés gyorsabb lefolyá­sára mindenesetre nagy befolyással van s ha helyes és teljes joggal és nyugodt­­sággal követhető eljárás, akkor csak­ugyan minden egyes közülünk annyival is inkább követhetné, minthogy ez ál­tal, lévén a praxis összehangzó, egyező, a szent­mise végzésének hosszadalmasabb vagy jelentékenyen rövidebb volta meg­szűnik, a mennyiben e különbözet, elte­kintve a szent­misének gyorsabb, vagy áhítatra gerjesztőbb, lassadabb, a szent ténykedés magasztos méltóságához és szentségéhez hozzá illőbb, sőt attól egye­nesen megkövetelt bensőséggel teljes, átérzett, s igy természetesen hosszasabbra nyúló lassudad, méltóságteljes végzésé­től s e két praxis között felmerülő idő­­különbözettől, javarészben a fent ismer­tetett particula kevesbítés — avagy azok teljességének alkalmazása rovására írandó. E sorok írója éveken át a particulá­­kat teljes összegükben alkalmazza ; lehet­séges, hogy igen sokan, a legtöbben szin­tén ez eljárást követik, de ha az ellen­tétes praxis egy érdemű s egyaránt he­lyes és lelkiismeretbeli nyugodtsággal kö­vethető, csakúgy mint a házssadalmasabb, akkor nem forog fenn semmi fontosabb indok arra nézve, miért kövesse az ember a ho­sszab eljárást, mellőzvén a rövidebb, kényelmesebb, de ugyanoly érdemes és ugyanoly helyes rövidebb praxist ?! Az előírás szerinti hosszadalmas­, a teljes összegű particulákat felölelő praxis minden esetre helyesebb, de vájjon ez esetben bűn nélkül követhető-e a fenti, particula kevesbitéssel űzött nagy elter­­jedtségű gyakorlat, avagy teljességgel mellőzendő-e ? 2) A szent mise alkalmával a bete­gek részére s a szentség imádás céljául s hogy Üdvözítőnk mondása — minden helyen foganatosítva, megvalósítva le­gyen : „Се азъ съ вами есмь во всяз нидо скончанія віка“, a mi állandó jelenlétet föltételez és követel, az e szent és ma­gasztos célok elérése végett a szentség­­tartóba eltétetni rendelt consecrált par­­ticulák, melyeket Urunk öt szent sebé­nek emlékezetére ötös számban és ke- I reszt alakban elhelyezni láttam és szok­tam, jó magam is, váljon feltétlenül суть „ ли наиаваемы св. кровію“ vagy pedig bűn nélkül és érvényesen és helyesen gyakorolható amaz eljárás, mely szerint а „наиаяніе св. кровію“ elhagyatik, arra való tekintettel, hogy ilyképen a „spe­cies“ nedves templomokban, ősszel, főleg és tavaszszal, de télen is a nedves hi­deg, nyáron a nagy hőség behatását te­kintetbe véve, hosszabb ideig sértetlenül áll meg az időjárás változatai daczára mint ellenesetben. Mert habár a nyolc­adnapi sőt heten­kénti szentségváltoztatást is alkalmaz­zuk, vannak, lehetnek esetek, melyekben e változtatás még rövidebb időközökben lenne alkalmazandó s a nyolczadnapra való halasztás már súlyos mulasztási ese­tet képez, — a­mely eset mellőzvén a „напаяній св. кровію“ eljárást, gyérebben fordulna elő. (Folytatása kov.) Van-e szükség a papi nőtlenségre? Irta: Dr. Hadzsega Bazil hittudor, tb. pápai káplán, theolog, tanár. A coelibatus a kath. anyaszentegyház­­nak egyik ősrégi intézménye, mellette , és ellene írtak kezdettől fogva sokan, nemrég „Egy plébános“ munkájáról em­lékeztünk meg lapunkban, melyet akkor főbb vonásaiban ismertettünk is olvasó­­­­­nkkal, bár annak teljes indokolásával nem is értettünk egyet, mint ezt akko­riban meg is jegyeztük. Most Dr. Hadzsega Bazil írt mun­kát e fontos kérdésről, mely tulajdonké­­pen a papnöveldében a tanév elején a szokásos értekezés gyanánt került s І azt a szerző 1897. szeptember hó 30-án­­ az ungvári kir. püspöki gk. theologiai lyceum hittanhallgatóinak föl is olvasta. Utóbb elhatározta szerző ez értekezés­nek a nyilvánosság előtt való közzététe­lét. Ebben leginkább azon indokok ve­zérelték, melyeket saját maga a következő szavakkal jellemez: „Annyi tudatlanság és részakarat, annyi nem ismerés, félre­ismerés és rágalmazás társul ez intéz­ményben, hogy már önmagában is nem fölösleges munka ez intézményt ismer­tetni, alapítóját, célját, szükségességét, befolyását és az általa elért eredménye­ket megvilágítani, szóval letakarítani a közéletünkben is nem egyszer reá hal­mozott szenynyet és bemutatni valódi képét, alakját! Nem célunk e munka tudományos ol­dalaival foglalkozni, ezt szakavatottabb kezekre hagyjuk; mi csak azt konstatál­juk, hogy szerző ezúttal új téren mutatta be magát. Azt már tudtuk róla, hogy tudományosan képzett egyházi férfiú, ki vasszorgalommal végezte tanulmányait és azóta is példás kitartással végzi ta­nári és konviktusi igazgatói teendőit. Mint központi theológus, már a buda­pesti papnöveldében irt egy pályanyer­tes egyházi művet, azóta leginkább a la­pok közöltek tőle egyes „essai“-ket, köz­ben az árvaintézetről számolt be egy év­­könyvban, valójában pedig most először jelenik meg mint önálló író. Jelenlegi műve egyúttal válasz, illető­leg ellensúlyozása a fennt említett plé­bános munkájának, melyet szerzője azóta viszszavont, jobban mondva dr. Hadzsega az igazságot akarja benne szolgálni és földeríteni az olvasóközönség előtt. Szerző tárgyát világosan adja az olva­sók elé, s előbb magát a celibátus ősi intézményét mutatja be, amint azt az egyház tanítja és pedig részletesen a nőt­lenséget, annak előnyeit az egyház és társadalom szempontjából tárja föl, majd az ellenvetéseket cáfolja, kimutatván, hogy a papi nőtlenség sem az Isten fo­galmával, sem az egyén természetjogai­val, sem az egyház és társadalom igazi érdekeivel nem ellenkezik. Végül a görögkatholikus papok házas­ságáról emlékezik meg, természetesen az egyház szelleméhez és a mű czéljához képest tárgyalván e kérdést. Igen érdekesen fejtegeti, hogy mi adott létet a görög katholikus papok házassá­gának. „Az első három században a ke­leti görög és a nyugati latin egyház a papság nősülése tekintetében ugyanegy fegyelmet gyakoroltak. Ugyanezen egy fegyelem fennállott még a negyedik szá­zadban is. Ekkor azonban az arianizmus és az azt követő egyéb eretnekségek ál­tal mind lazább és lazább lett e fegye­lem. Előbb a konstantinápolyi patriark­i dhátusban, később az egész keleten a papi nőtlenség fegyelme annyira sülyedt, hogy az eretnekségek behatása alatt,­­ részben az eretnekségekben, részben pe­dig a katholikus egyházban is a papi­­ coelibatus betartása egyedül a püspökökre lett szorítva, mig a papoknak a női együttélés megengedtetett. Ezen a gya­korlat által behozott papnősülést a 692-ben tartott trullai zsinat elfogadta s a ró­mai pápák is megerőltették.“ Ugyanis a nevezett zsinat határozatai között a 13-ik kánonban ki lett mondva „miszerint a papok a szent rendek föl­vétele előtt nőül vett feleségeikkel sza­badon folytathatják a sz. rendek felvé­tele után is az életközösséget.“ Ez lett alapja a görögkatolikus pa­pok nősülésének, melyet az idők járása bizony nagyon megnehezített s abban tö­kéletesen igaza van Dr. Hadzsegának, hogy „a szegény pap gazdálkodik, fárad, dolgozik, hogy megélhessen, ha szegé­nyesen is, úgy hogy a görögkatholikus pap élete minálunk általánosságban a gyermeknevelés, gazdálkodás, megélhetés és családfenntartás gondjaiból alakul meg“! Mindenesetre elismerésre méltó, hogy képzett egyházi férfiúink, mint a minő Hadzsega Bazil is, az egyházi irodalom terén működnek és ezt az utóbbi időben elhanyagolt tért munkásságukkal betöl­tik, a­mi kétségtelen jó akaratot, szor­galmat és buzgóságot tanúsít. Óhajtandó lenne, ha e példát a hiva­tottak közül mentői többen követnék, mint ezt már másszor is mondottuk ösz­tönzésül, mert meggyőződésünk, hogy amint a gyakorlati pályán működő lelké­szek az életben, úgy a szellemileg ki­képzettebb egyének a teória és irodalmi munkásság mezején érvényesítsék képes­ségüket. Dr. Hadzsega műve különben Jäger Bertalan, lapunk kiadójánál jelent meg s csinos kiállításban, a mi a munkának külsőleg is előnyére, a nyomdának dicsé­­r­­etére válik. Ára 35 krajczár. ez—­r.— Egyházmegyei ügyek. А паї/і/méltóság­i vall. és közok­tatásügyi m. kir. minisztérium a novoszelicai, feketepataki és gombási gk. tanítók fizetését 400 frtig egészítette ki. Marina István felső-rónai és ifj. Mu­­csicska András orosz-komoróczi tanítók­nak évötödös pótlékot engedélyezett. Éneklész-tanítói kinevezések. Eg­­reczky Emil nyíregyházai tanító Mára­­maros-Szigetre é.-tanitóvá, Le­­zo András Mártonkára é.-tanitóvá és Fedorka Ist­ván oki. é. t. Gyulajba é. tanítóvá ne­veztettek ki. Az eperjesi egyház negyéből. Államsegély. A nagymélt. vall. és közt. m. kir. ministerium az eperjes e. m. szegényebb javadalmazásu papok fel­­segélyezésére 7195 frtot adományozott, a melyből 81 pap kisebb nagyobb ösz­­szegekben részesült. Kinevezések: Hucskó János vernári lelkész Telgártra, Hanulya József eper­jesi káplán Vernárra helyettes lelkésznek és végre Semetkovszky Mihály szobosi h.-lelkész Stelbachra lelkésznek lettek kinevezve.

Next