Borsod - Miskolci Értesítő, 1869 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1869-09-16 / 37. szám

Miskolcz, September 16. 1869. 37-ik szám. Harmadik évfolyam. BORSOD M mrmű­ Társadalmi érdekek­­le és vegyes tartalmú heti közlöny. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: BEIGTATÁSI DÍJ: Helyben házhoz hordva: Vidékre posta. ve: Előlegesen fizetendő: Bélyegdij: Fél évre . . 2 frt - kr. Fél évre . . . 1. frt — kr. 50 szóig . . . . 50 kr. Minden hirdetéstől. . 30 kr R­gész évre • • 4 „ — „ Egész évre . . 4 „ — „ 50-től 100. ig 1 frt. — „ Nyílt tér sorsa . . . 15 kr Népnevelésünk. .. Felekezeti vagy községi közös népisko­láink legyenek-e? Ha mindenki igyekeznék tanilni önmagát, Oh mily könnyen lehetne még Újjá teremteni e hazát! — Annyi sokat és sokszor hallottunk már népneveléssül beszélni, mikép nem csoda, hogy némelyek előtt az erről való beszéd unalmassá is vált, de mivel e nagy­jelentőségű ügy terén — eltekintve az elmélettől — a gyakorlati életben külö­nösen városunkban még eddig vajmi ke­vés előre­haladás történt, e fontos ügyet minden oldalról megvitatni épen nem fö­lösleges , sőt kötelessége mindenkinek róla meggyőződését kinyilatkoztatni még azon esetben is , ha bizton tudja, hogy beszéde kiáltó szó a pusztában, melyre mitsem adnak. Egyedül ezen kötelesség érzetében akarok én is — tekintettel he­lyi viszonyainkra — népnevelésünkről, illetőleg népiskoláinkról röviden szól­ni. Átalánosan elfogadott nézet, hogy mind anyagilag, mind szellemileg legsze­rencsésebb és legboldogabb ország az, melynek népnevelése biztos alapokon nyu­godva legkifejlettebb, vagyis a­melynek legjobb iskolái vannak. Nézzük ezen elv igazságát. A történelem vezetése mellett bár­mennyire megyünk vissza gondolataink­kal a múltba, vagy ha különösen a jelen­re fordítjuk figyelmünket, minden idő-és korban tapasztaljuk, hogy úgy a nemze­tek, mint egyes emberek egész erejükkel első­sorban arra törekedtek s törekesz­­nek, hogy minél nagyobb anyagi jólétet biztosítsanak maguknak, de hogy ezen czélt maguknak lehető legjobban biztosít­hassák, vele karöltve járni látjuk minde­nütt törekvéseik másik fő irányát, az er­­kölcsiségnek és szabadságnak minél na­gyobb terjedelemben való kivívását és megszilárdítását. Ezen törekvés annyira az emberi természetből foly, hogy ez más­képen nem is lehet. Valamely nemzet vagyoni erejét e­­gyes polgárainak minél álalánosabb anya­gi jóléte képezi, e jólét pedig egyedül munkásság­i szorgalom által szerezhető meg és biztosítható az oly sűrűn bekö­vetkező elemi csapások ellen. Azonban a munka magában véve anyagi jólétünk e­­melésére még nem elég: bármily szor­galmasan dolgozzunk, erőnket bármily nagy mérvben fejtsük is ki, — ha mun­kásságunk irányát nem jól választottuk meg, ha erőink kifejtésében a kor hala­dásával lépést nem tartottunk, minden munkánk haszontalan, fáradságunkat siker nem koronázza soha. A szorgalmas mun­ka mellett megkivántatik még a képesség is, mely által erőinknek a helyes irányt kimutathatjuk, hogy munkánk minél tö­kéletesebben , korunk haladásával meg­­felelőleg legyen végezve. E képességet tehát meg kell szereznünk, és ezt csak az által eszközölhetjük, ha minden te­kintetben értelmes népet nevelünk; az átalános értelmiség alapját meg egyedül a czélszerű iskolák képezvén , azért a­­nyagi jólétünk érdekében népiskoláinknak a kor igényeihez még czélszerű beren­dezése s átalakítása első s legfőbb köte­lességünk. A vagyonosság ellentéte a szegény­ség legtöbbnyire oly országban vagy községben átalános, hol a közműveltség — reá igen kevés gond fordíttatván — alacsony fokon áll, vagyis hol nagy a tu­datlanság. Nagy szegénység mellett pe­dig felbomlanak az erkölcsiség kötelékei, —­ok mert rettenetes az, mikor hiányzik a kenyér, melynek megszerezhetéséért a legundokabb bűnök elkövetésétől sem riad vissza a testiség embere. Innen van aztán az, hogy a legnagyobb gonoszte­vők az ily tudatlan s szegényekből telje­nek ki. És ez csaknem természetes. Min­den ember vagyon után törekszik, — tehát a szegény és tudatlan is; minthogy azonban tudatlansága miatt a birtok­szer­zésre szükséges kellő eszközöket meg nem választhatja, — érzéki vágyát pe­dig arra hatalmasan ösztönzik: kényte­len oly eszközökhez folyamodni, melyek — habár erkölcstelenek is — czéljainak kivitelére legalkalmasabbaknak mutatkoz­nak. — A hol nagy a tudatlanság, szegény­ség és erkölcstelenség, erős gyökeret ritkán verhet ott a szabadság, hanem — mint a történelem tanúsítja — zsarnoki önkény vagy fejetlenség uralkodik, mert a szegény és tudatlan ember, kinek ér­telmét sötét homály fedi, nem igen is­mervén egyéb vágyat, mint érzékit, bármi czélra önkényt engedi át magát azoknak, kik testi vágyai kielégítésé­vel kecsegtetik; minélfogva gyakran öntu­datlanul is vak eszközévé lesz a leggya­lázatosabb önzésnek és erkölcstelenség­nek, mely ép ezért többnyire a zsarnoki, ön­kény a kormány alatt szokott a legna­gyobb fokra emelkedni; a zsarnoki ha­talmaskodást pedig szüli a nép szolgaias­­sága , mi viszont egyedül miveletlenség- és szegénységben találja alapját s táplá­lóját. A hol ezek hiányzanak, hol minél értelmesebb, vagyonosabb s erkölcsö­sebb a nép, ott annál kevesebb hatal­maskodást és zsarnokoskodást találunk, — ott a polgári s társadalmi szabadság teljes jogába lépvén minden polgár az egyenlőség büszkén lengő lobogója alatt, követve meggyőződését, önnönmaga in­tézi ügyeit maga és a társadalom boldog­ságának előmozdítására. Egyedül vagyoni jólét, erkölcsiség és szabadság tehetik tehát valamely né­pet vagy községet szerencséssé, bol­doggá: ellentétük a szegénység, er­kölcstelenség és szolgaiasság sebes lép­tekkel siettetik a társadalmi rend megza­varása által a polgárok és állam hanyat­lását, bukását. Legbiztosabb óvszer elle­nék az átalános értelmiség, közművelt­ség , melynek helyes alapjait meg két­ségtelenül a jól szervezett iskolák rakják le. Azért eddigi okoskodásunk követ­kezményéül bizton és bátran kimondhat­juk , hogy mind anyagi jólétünknek, mind az erkölcsnek és társalmi szabadságunk­nak egyedüli biztos alapja a kor igényei­nek megfelelő czélszerű népnevelés. És itt önkény­telenül azon kérdés tá­mad lelkünkben, hogy váljon eddigi nép­nevelésünk megfelelt-e minden tekintet­ben a kor sok irányú követelményeinek, s egyálalában olyan-e, hogy az embe­riség fentebb kijelölt törekvéseinek irányt adó forrásául szolgálhatna?... Hango­san kiáltjuk, hogy mindenek hallják:Nem. Miért ? Magyarországban ez ideig a népne­velés szent ügyét a vallás­felekezetek kezelték, népiskoláink csaknem kivétel nélkül felekezetiek voltak, s nagyobb részint még ma is azok. De minden más tekintet mellőzésével igen sok lényeges hiánya van a felekezeties népnevelésnek. Tudjuk, hogy az ember annyira társas lény, mikép társadalmon kívül létezése nem is képzelhető; minden magasztos eszme, minden nemes ügy az emberek szabad társulási egysége által vihető ki csupán ; előtte az egyesek ereje megtör­ni kénytelen. És hogy a felekezeties ne-

Next