Borsod - Miskolci Értesítő, 1872 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1872-08-01 / 31. szám

Miskolcz, augusztus 1. 1872. Hatodik évfolyam 31-ik szám. M­ismtczt Kiwisim Társadalmi érdekeket képviselő és vegyes tartalmú heti közlöny. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: BEIGTATÁSI DÍJ: Helyben házhoz hordva : Vidékre postán küldve. Előlegesen fizetendő . Bélyegdij: Fél évre . . . 2 frt — kr. Fél évre . . . 2 frt — kr. 50 szóig . . . 50 kr. Minden hirdetéstől . 30 kr Egész évre • • 4 ., „ Egész évre . . 4 — ., 50-től 100-ig 1 frt. — „ Nyilt tér sorsa . . . 20 kr. Régészeti és történeti levelek megyénkről. XV*) (Udvarnokok. Kikből állottak ? Sorsuk, szá­muk és szervezetük. — Tárnoki helyek: Sa­­jó-Vámos, Ostoros stb.) Hogy Borsod jelentékenyebb terü­letében áll­am bír­tok, vagyis váris­­pánság volt, mi sem bizonyítja annyira, mint a királyi udvarszolgáknak történelmi emlékeinkben előforduló gyér, de mégis határozott nyoma. Ezen udvari szolgákat a hazai kútfők dip­­lomaticus műkifejezéssel udvarno­­koknak (Wdwarnici) nevezik.1) Idegen elemből alakult ezen néposz­tály is, azonban korántsem az önként bevándorolt, hanem az erőhatalommal letelepítettekből. A vezérek korában ugyanis, a több mint ötven évi kalandok alatt őseink tö­mérdek keresztény foglyot hoztak ma­gukkal kik mint keresett zsákmány, osz­talék alá estek és ha ki nem­ kerülhetők sorsukat, szolgákká lőnek, vagyis mint földmivelők, kézművesek és udvari cselédek a szükség avagy képességük szerint. És az elődök az ily olcsón szerzett s karddal beédesgetett cselédséghez elévülhetlen jogot tartottak. Az ős­magyar vallás birtokosaiknak még a sirontúlra is biztosító szolgálataikat, mint ezt láthatjuk a krónikákból és jele­sen az ismeretes Lehel mondából.* 1 2) A kereszténység behozatalával azonban sokban enyhült ezen kénysze­rűért telepítvé­nyesek sorsa. A pápa közbevetésére t, illik Szent­ István őket nagyobbrészt kiváltotta uraik­tól, főleg ha ezek a kereszténységtől idegenkedtek és a királyi birtokokban je­lölt ki számukra helyet és biztosított eny­hébb állapotot. Azonban még így sem vált sorsuk irigylésreméltóvá. Helyhez lévén kötve, avval atyáról fiúra szállot­tak, eladás vagy eladom­ányozáskor mint élő eszközök az uj gazda birtokába jutottak. *) A történelem-barátok tisztelettel fölkéret­­nek, főleg a megyénk területén lakók, hogy a Bor­sodra vonatkozó okmányokat, föl­j­e­gy­z­ése­k­e­t ha netalán ilyenekről közelebbi tudomással bírnának , úgyszintén az egyes helyekre vonatkozó mondákat dűlő és helynevezeteket s végre a netaláni régiségi leshelyeket a fölmerült tárgyak megjegyzésé­vel értésemre adni kegyeskedjenek. Lakásom Kistálya utolsó postája Maklár. A czikkező. 1. ) L. Kézai Simon, XIII-dik századi író Kró­nikájának, Függelékét. II ik fejezet. De Vdwor­­u­­­c­­­s. 2. ) „Eredj — mond Lehel Konrádot fejbe ütve eredj előttem a halálba, a más világon is az én szolgám leszesz !“ Lásd a Budai, Turóczi stb. krónikát. De hogy többé rabszolgáknak nem tarthatók, onnét világos, mert saját jöve­delmi forrásuk volt, fizettek fele vámot és adóztak Karácson Husvét és Nagybol­dogasszony, később István napja körül,­­miből látszik, hogy csak kiszabott teen­dők köték le és csakugyan conditio­nal­u­s­o­k n­a­k is neveztettek. Számuk a fegyverviselő várjobbá­gyok után a legnagyobb volt; ez a ma­gyarázata annak, hogy némely tekinté­lyesebb monostor belszolgálatára olykor száz különböző mesterséget űző udvar­­nokot is ajándékoztak királyaink. Különben a várudvarnokok­­k­a­l a várispánsági főtisztviselők rendel­keztek ; a királyiaknak parancsosz­tója szervezetesen azon udvari főtiszt volt, ki kezelte azon szakmát, hová tar­toztak. Közvetlen pedig saját ispánjuk (comes) rendelkezése alatt állottak. Legfontosabbak voltak az államház­tartásban a tárnokiak, vagyis a tár­nok mester alatt állók, Tavarnici. Kezelték a kincstár folyó jövedelmeit, szedték a vámokat, az útpénzt, tizedet, mivelték a királyi földeket, fuvarozták (a szekeresek osztálya.) Ide tartoztak egyebek is, mint a kovácsok.4) Megyénkre vonatkozó történelmi kutatásaimban eddigelé is nem egy nyo­mára akadtam e néposztálynak , melyről ma már csak a történelem tud beszélni. Azt hiszem, tárnoki helyek me­gyénkben a következő helységek: Sajó Vámos, Ostoros, Tárkány és Tard. Sajó­ Vámos a tatárjárás előtt már (1217 körül*), mint falu (villa) szere­pel emlékeinkben, innét ha alakulását nem is, de jelenlegi nevezetét nem lehet származtatnunk más , mint első királya­ink , korából, ezen idő pedig össze­esik , azon intézmény virágzásával, melyről szóló vagyok. Annyi bizonyos, hogy e hely eredetileg s­aj­ó­­ vám hely volt; de hogy a királyé és nem a Borsoké, nem merem erősen hangsúlyozni. Való­színűbb hogy királyi. Ostoros helységnél szintén a névre fektetem állításomat. E falutól egy folyó, ma már csak jelentéktelen patak köl­csönzi nevét. Ostoros vize előfordul Béla király névtelen jegyzőjében, mint oly pont, meddig a diadalmasan előnyomuló Árpád hadtestének jobb szárnya elnyúlt. De még ekkor úgy e folyó, mint, ha lé­tezett — a falu is más nevet viselt, kü­lönben azt kellene föltennünk, hogy a magyarok bejövetele előtt is magyarok laktak itt. E név tehát későbbi eredetű oly kép, hogy névtelen jegyzőnk korá­ban (I. II. v. III. Bélának lehetett nótá­riusa) már átalánosan e néven ismerte­tett, vagyis Ostoros neve is azon időből, az átalakulás azon korszakából veheti nevét, honnét jelenlegi helyneve­ink egy harmadrésze származik.5) E sze­rint Ostoros jelentősége az volna, mi a szabolcs-vidéki nagy és kis-s­z­e­k­e­r­e­s helységeké, melyeknek lakói kisfu­varozók voltak, mint ezt tudjuk a vámmonostor 1067-iki alapitó leveléből , hol teendőjüket körvonalazva látjuk. Azonban mindez csak valószínűleg és nem történelmileg bizonyos, erősebb alapon állok Tárd és Tárkányra vonatkozólag. Katidra Kabos, s. lelkész és történelmi társ. tag. 3. ) Barscal. commentarii stb. I. 377. 1. 4. ) U. o. I. 267. *) Váradi Regest. 41-dik ügyeset. Szőllészeti jegyzetek. A szőlészetre nézve m­entegetést kö­vetel tőlünk hovatovább egy e­l­hatalmasodó s országos rész­intézkedés. Úton-útfélen szesz­gyárak minél sűrűbben kezdenek emelked­ni, s ezek megzsibasztják a szőlész buzgó igyekezetét. A köznép mely mindenesetre legnagyob fogyasztó contingens, habozás nélkül fordul oda, honnét minél olcsóbban szerzi meg szük­ségletét. Azzal nem törődik ha vajon a jutá­nyosan kapott pálinka­szesz nem leend-e egész testi szervezésére a legkárosabb eredmény­nyel, hanem mert olcsó a szesz-ital, és hatal­masan operál, ennek élvezetéhez fordul reg­gel délben est­e sőt napközben is. E szokás egy időtől fogva általános ter­jengésbe kezd növekedni s megállapodni, é­s hogy való a dolog, csak közszemlét kell tar­tani a népség nyilvánvaló életében és saj­nosan győződünk meg az országos részról. Minthogy azonban nemzetre kiható cse­­lekvény forog itt fenn, szó nélkül nem hagy­hatjuk sem erkölcsi sem politikai oldalát. Tes­sék futólag azon egyéneket megtekinteni, kik a bor­élvezés helyett állandóan pálinka­szesz­­szel elégítik ki magukat, szánalmat gerjesz­tő teremtések,­­ mint az égető tűz, mint a lassú méreg elemzi ez fel összes idegszerve- 5.) A víztől nevét nem vehette, mert a meder feltűnő kanyarulatokat nem mutat.

Next