Borsodi Bányász, 1971. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 2. szám

2 BORSODI BÁNYÁSZ T­avaly ősszel a válasz­tások során, új titkár került az Edelényi Bányaüzem pártbizottságá­nak élére, Torna István sze­mélyében. Neve eddig isme­retlen volt a párt apparátusá­ban, hiszen több mint tíz éven át arknásziként dolgozott az üzemnél. A fiatal, 34 éves Torna Ist­ván Sárospatakról indult el a bányászat felé. Gépésztech­nikus szeretett volna lenni, de a körülmények akkor más­ként igazították a sorsát. A miskolci Bányaipari Techni­kumba nyert felvételt, ame­lyet sikeresen el is végzett. Az iskola után előbb az Ak­­namélyítő Vállalatnál dolgo­zott, majd 1959-ben az Ede­lényi Bányaüzemhez kérte magát. Azóta itt tevékenyke­dik. Jó munkája alapján itt vették fel 1962-ben a bányász kommunisták maguk közé a pártba is. Szakmai elfoglalt­sága miatt nem kapott kü­lönleges pártmegbízatást, ha­nem az egyik szakszervezeti alapszervezetben a gazdaság­­felelősi teendőt bízták rá. Pártvezetőségnek, pb-nek nem volt tagja sohasem. Ép­pen ezért is érte váratlanul a választás. — Mit kezdjek én ott, hi­szen nincs a pártmunkában nekem semmi tapasztalatom — mondta. — Senki sem született kész pártmunkásnak — bátorítot­ták. A­z igazság az, hogy To­ma Istvánnak nem sok ideje volt a töprengés­re. A tagság bizalmából vál­lalnia kellett a megbízatást. És ha a pártvezetés módsze­reit nem is, de a bányászok sajátos munkáját, gondolko­dásmódját jól ismeri. Ez a tudat erőt adott neki abban, hogy nekivágjon e feladat teljesítéséhez. Nagy próbaté­tel ez számára. Egy üzem kommunistáit irányítani, megfelelő politikai légkört kialakítani,­ mozgósítani és nevelni nem könnyű dolog. Akik ezt teszik, azoknak nap­ról napra vizsgázniuk kell az újabb és újabb próbatételek­ből. égis, miért őt válasz­totta a tagság erre a posztra? Magyarázatot nem nehéz adni. Ismerik, hi­szen ott emberesedett meg közöttük, ott tanulta meg tisztelni, becsülni a munkást, keményen küzdeni az ered­ményekért, harcosan kiállni a párt politikájáért És ő ezt mindig szerényen, becsülete­sen, szívesen tette. A szakmai képzettségét igyekezett poli­tikai ismeretekkel bővíteni. Elvégezte a marxista közép­iskolát, azután propagandista lett, előbb a KISZ-ben, majd a pártalapszervezetnél. Amikor az elődje, Bod ólai Tibor átadta neki a munkát, egyszerűen megijedt a sok­irányú feladattól. Igyekezett mindent alaposan megfigyel­ni és feljegyezni. Napo­kig rendezte újra, meg újra a dossziékat, a dolgokat. Több évre visszamenőleg előszedte a saját, és a felsőbb szervek határozatait, és tanulmányoz­ta azokat Már e tájékozódá­sa során tapasztalta, hogy bizonyos kérdésekben van mit tenni bőven az üzemben. Ezekről külön feljegyzést ké­szített, majd sorra látogatta az alapszervezeteket, s lement a kommunistákhoz is a mun­kahelyekre. Tapogatózott, pu­hatolózott, mit, hogyan kel­lene jobban, hatékonyabban csinálni? Az első végrehajtó bizott­sági ülésen még erősen lát­szott rajta az izgatottság, a bizonytalanság. Remegett a hangja, a keze, olyan volt, mint a gyerek, amelyik járni tanul. De azért elmondta mik a tervei. — Közelebb az élethez — mondotta. Többet kell ten­nünk az emberek között. Az a baj, hogy sokszor nem tud­ják kinek elmondani bajai­kat, problémáikat. Ezekből pedig mi is igen sokat ta­nulhatunk. Élővé kell tenni a pártcsoportokat is, hiszen rajtuk múlik elsősorban mun­kánk sikere. S­ok mindenről beszélt még: az ellenőrzésről, a szervezőmunkáról, a tömegszervezetekkel való együttműködésről, amelyek­kel a vb egyetértett. Azóta már több ilyen tanácskozást tud maga mögött, és egyre biztosabb a dolgában. Hiába itt is érvényes az a mondás: gyakorlat teszi az embert mesterré. Persze, nincs ma­gára hagyatva. Sokat segíte­nek neki elsősorban a vb ta­pasztalt tagjai, az üzem ve­zetői és a vállalati pártbi­zottság munkatársai is, akik minden héten meglátogatják. Jelenleg az akcióprogram ki­dolgozása készül, rendezi a dolgokat, a feladatokat, hogy azok jelentőségüknek megfe­lelő helyt kapjanak e fontos dokumentumban. Amit vé­gez, azt nagy akarattal, és szorgalommal •­­?zi. S hogy mielőbb túl legyen a nehéz­ségeken, tanulni akar. Már az idén kéri felvételét a marxista—leninista esti egye­temre. — Szeretnék megfelelni a bizalomnak — mondja. Arcáról őszinteség sugár­zik. Ú­gy hiszem, előlegnek egyelőre ennyi is elég. TÖRÖK ALFRÉD A pártmunka sodrában Próbatétel M То [UNK]а István Küzdelmes élet На плт tudnám a szü­па nem letési évét és hogy az elmúlt héten ment nyugdíjba, több évet is le­tagadhatna életkorából. Id. Vass József ruganyos járását, egyenes tartását, örökké jó kedélyét, soha nem csökkenő optimizmusát, sok fiatal megirigyelhetné. Talán csak őszülő haja tanúskodik az idő múlásáról. Pedig nehézségek­kel, megpróbáltatásokkal teli 58 év áll háta mögött. Nyug­díjba vonulása egészségügyi okokból történt. De beszéljen életéről ő maga. — 1912. augusztus 4-én születtem Sár­ánd községben. Szegény földműves családban láttam meg a napvilágot. A hat gyerek közül rangsorban én voltam az első. Ez abban az időben egyet jelentett: korán megismerkedni a mun­kával. Még fiúcska voltam, amikor már napszámosként dolgoztam; kora reggeltől ké­ső estig robotoltam, a nagy­­gazdák­ földjén. Nagy volt a család, kellett a pénz. Le­génykoromban előbb alkalmi munkás lettem, majd — mi­után 1937-ben fölkerültem Budapestre — a fűszerszak­mában helyezkedtem el. Ma­j­d ezt úgy mondanák: trógerol­­t ‘am. • NyiívUnn hét évet kapo­tt sZOCn­náskodtam is. Huszonöt éves koromban megnősültem. Aztán jöttek a gyerekek, előbb Ibolya, Jós­ka, Laci és utána Zoli. Nőtt a család, nőtt a gond. Fele­ségemmel a nap 24 órájából 20-at dolgoztunk, hogy elő­teremtsünk mindent. A baj azonban sohasem jár egye­dül. Kitört a háború és tar­talékosként többször behív­tak. 1941. tavaszán, már vég­leg. Kezembe nyomták a pa­rancsot, menjek Kassára műmesteri tanfolyamra, őr­mesterként végeztem. A csa­lád ezalatt éhezett. Nem volt más választásom, hivatásos lettem. Gondoltam, ha már katonáskodnom kell, legalább az otthoniaknak legyen mit enniök. Egyik napon aztán Len­gyelországba vezényeltek bennünket. Untuk már ezt civl életet, a hiábavaló vérontást. Éreztük: ez nem a mi há­borúnk. 1945 márciusában egy Litomisl nevű község mellett átszöktünk a cseh— szovjet partizánokhoz. Itt vártuk be a szovjet csapato­kat. A tiszthelyettesi egyenruha azonban nem tett jót nekem. Hadifogoly lettem. Soha sem felejtem el. 1948. szeptember 26-án léptem újra magyar földre. Néhány hónapot kü­lönböző helyeken dolgoztam, majd újra felöltöttem a ka­tonai egyenruhát. Ekkor vi­szont már saját akaratomból. Hét év múlva századosként leszereltem, egészségügyi okokból. Ekkor Miskolcon laktunk. Értettem a gépko­csikhoz, gépkocsivezető let­tem, a Borsodi Szénbányá­szati Trösztnél, majd garázs­mester. A betegség azonban könyörtelen. Kinyugdíjaztak, pedig még szerettem volna dolgozni. Puflin a számvetés. Egy munkában, becsü­letességben eltelt élet döntő szakasza; id. Vass József nem szólt arról, hogy vezetői, munkatársai szerették, be­csülték, hogy rendszerint el­sőként érkezett munkahelyé­re és utolsóként távozott. A kitüntetésekről, oklevelekről is csak hosszas unszolás után beszélt. Nem dicsekvő típus. A fényképeket viszont, melyek gyermekeiről és há­rom unokájáról készültek, kérés nélkül megmutatta. A felesége mondta el róla: hiányzik neki a munkahely, a közösség. Megszokásból még ma is ötkor kel. Tesz­­vesz a portán, a lakásban, egyszerűen nem tud tétlenül élni. — Jobb lesz már, ha jön a tavasz — mondta búcsúzás­kor. Vettünk egy darabka szőlőt Sajókeresztúron, majd megművelem én magam. Kívánjuk, még sokáig lelje örömét a munkában! — kolaj — VASS JÓZSEF 1971. január 13. KÉPREJTVÉNY! Hol készült a felvétel? Ezt kell megfejteni. A megfejtéseket a Köz­ponti Szénosztályozómű címére NEM KELL beküldeni! A sikerek nyomában vagy mindenkiért, mindenki egyért... A MODERN szénbányászat ma már elképzelhetetlen gé­pek nélkül. Számuk — a ter­melékenység növelése érde­kében — egyre nő. A meghi­básodott berendezések kija­vítása, a mindenkori üzem­készség biztosítása nem kis feladat. — Mi javítjuk a különbö­ző motorokat, szivattyúkat, villamos fúrógépeket, rob­bantógépeket, kapcsolóberen­dezéseket, trafókat — mondta Aleva László, a bányagépja­vító villamos üzemegységé­nek csoportvezetője. — A felsorolás természete­sen nem teljes. A rossz von­­tatóvillák üzemképessé té­tele is az ő feladatuk. Az üzemegységben mindössze százan dolgoznak. Ebben ben­ne vannak a műszakiak és az egyéb beosztásúak is. Mivel kevesen vannak, senki sem ér rá pihenni. A velük szem­ben támasztott követelmény mindjobban fokozódik. Több a gép, nagyobb a meghibá­sodási lehetőség. A rossz mo­torokat viszont ki kell javí­tani! Hogyan tesznek eleget e feladatoknak? Nyugodtan mondhatjuk: munkájukkal meg vannak elégedve. Egy villamos szénfúrógép javítása a korábbi egy műszakkal szemben ma már mindössze 0,6 műszakot vesz igénybe. A HRV villánál darabonként még nagyobb a megtakarítás. Eddig évről évre növelni tudták a teljesítményt, és közben a minőségi mutatók­nak is eleget tettek. AZ ÖSSZESZOKOTTSÁG, a kéz alá dolgozás itt is fon­tos. Enélkül nem tudnának jól boldogulni. A csoportbé­rezés is ösztönöz a jobb mun­kára, az egymás segítésére. Náluk az egy mindenkiért — mindenki egyért elv érvé­nyesül. A jó közösségi szel­lem, az ésszerű újítások, vál­toztatások is hozzájárultak az egyes motorok javítási idejé­nek csökkentéséhez. BESZÉLGETÉS közben vé­gigsétáltunk a műhelycsarno­kon, majd benyitottunk az üzemvezetői irodába. Bakos László üzemvezetőt naplók­ba, jegyzetekbe temetkezve találtuk. — Az elmúlt évi eredmé­nyeket értékelem — mondta. Ezúttal sem kell szégyenkez­nünk. Jóval túlteljesítettük a tervet. A motorok javítási idejét főleg a cseredarabos rendszer bevezetésével tud­tuk lecsökkenteni. A robban­­tógépek esetében 200 forint megtakarítást értünk el da­rabonként. Üzemegység szin­ten ez már jelentős összeg. Néhány célszerű intézkedést is életbe léptettek. Ezek közé tartozik a motorok tipizálása. Ez azt jelenti, hogy egy-egy aknában csak ugyanazon or­szágban gyártott motorokat alkalmaznak, így kevesebb alkatrészre van szükség, en­nélfogva könnyebben meg­oldható az alkatrész-utánpót­lás. A már említett csereda­rabos eljárás és a fix áras javítás is az elmúlt évben éreztette igazán előnyeit. A TOVÁBBIAKBAN a ter­­­­melékenység növelése csak a technológia változtatásával ér­hető el. Ennek kidolgozása a jövő hónapok feladatai kö­­­­zé tartozik. — kolaj — I Я Néhány szót az 1000 m­m-es Ipar­vasútról Folytatásában lefektették a vasútat az akkori záróműve­­letekig, úgy hogy az 1000 mm-es nyomtáv a munka­helyig vezetett és 2 tonnás lórékba ráírták a szenet. NAGYOBB SZÁLLÍTÁS a Baross-aknának 1882-ben be­következett üzembe helyezése után indult meg. A fával ki­ácsolt szűk alagútban csak lóval lehetett szállítani, ezért 1870 és 1882 között záró­ívekkel biztosították át és csak azután vezették be ide is a mozdonyvontatást. De a mozdony éppen csak hogy belefért a szelvénybe, nem lehetett kitérni, ez pedig na­gyon sok baleset forrása volt: 1919-ben 60 fő gázmérgezést szenvedett a megrekedt vo­natban. 1939-ben két, 1941- bem egy vonatőrt ütött el a vonat. Ezután megindult az alagút átfalazása, ami 1949- re készült el. Közben még egy súlyos katasztrófa tör­tént: 1947-ben 9 fő lelte ha­lálát a főbeomlás által össze­­lapított személyszállító ko­csiban. Akkor már Diesel­mozdonyra tértek át. Az alagutat 1968 végén állították le, miután a pálinkási bá­nyászat megszűnt. 94 év alatt kb. 14 millió tonna szenet, rengeteg anyagot és személyt szállítottak át rajta. A LYUKÓVÖLGYI 1900 mm-es vasút fektetését 1920- ban kezték, még­pedig a le­mélyítendő hagymásbérci ak­nákig, amelyeket Radostyán község határában mélyítettek 1923-ban. Ám az aknamélyí­tés abbamaradt, a kb. 12 fém­es vasutat 1929-ben fölszed­ték. 1936-ban határozták el Lyukóbánya telepítését és akkor újból lerakták a vágá­nyokat 7 km hosszban. Ez a vasút nagy emelkedése miatt csak korlátolt szállítási ka­pacitást biztosított, a nagyobb szénszállítást nem is győzte volna. Ezért Perecesről a pá­linkási a­lagút bejáratától egy újabb 1866 méter hosszú alagutat hajtottak, amely az 1000 mm-es vasutat Lyukó­ig elvezette és így k­apcsola­­tot teremtett a lyukóvölgyi vasúttal is. A nagy szelvényű falazott alagútban 1954-ben indult meg a szállítás, de csak 1960. augusztusig folyt, mivel a MÁV különböző észrevétele­ket és kifogásokat tett és a számára gazdaságtalan szál­lítást leállította. 7 évi huza­vona után,1967-ben a válla­lat az­ alagutat, mint állóesz­közt kiselejtezte. Szerencsére 1961 júniusában elkészült a Beren­te felé vezető fű­ggő kö­télpálya és lehetővé vált Lyu­kó termelésének a felfejlesz­­tése. A SZÁLLÍTÁSI KÖLT­SÉGRE vonatkozólag csak két adat álljon itt, ami rá­világít arra, hogy nem is volt annyira ingyenes a szállítás az 1000 mm-es inamé suton: 1967-ben a lyukói színnek a központi osztályozóba való szállítása vasúton 89.73 Ft-ba került tonnánként, míg a füg­gő kötélpályán ez a költség 28.29 Ft.-ot tort ki Az utolsó években szén már csak Fre­­nyőről ment az iparvasúton, most ezt a szállítást is az AKÖV végzi el. Befejezte te­hát működését az iparvasút és ettől is, mint sok bányá­tól, melyeket kiszolgált, bú­csút kell vennünk. REMÉNYI VIKTOR A Népszabadság 1971. január 1-i számában a következő rövid hír jelent meg: „Több mint százéves működés után megszüntetik a forgalmat az ország egyetlen ingyenes vasútvonalán, a Diósgyőr­­vasgyárból a Perecesig, illetve Lyukóig vezető keskeny nyomtávú vasúton.. EBBŐL MINDÖSSZE an­­­nyi az igazság, hogy a szál­lítás fokozatosan megszűnt, az iparvasúton, de az nem volt ingyenes, hanem a Bor­sodi Szénbányák több mil­lió forintot fizetett az anyagoknak az aknához és a szénnek a gyári rako­dóhoz való fuvarozásáért, sőt az üzemi dolgozóknak munkába és munkából való utaztatásáért is. Az 1000 mm-es nyomtávú vasút szorosan összeforrt a vasgyárral és a vasgyárhoz tartozó Pereces-kör­nyéki bá­nyákkal, ugyanis ezek a bá­nyáik látták el a vasgyárat szénnel. Fontos volt tehát jó minőségű és megfelelő mennyiségű szenet alacsony önköltséggel termelni és ol­csón szállítani. Ezért 1868- ban a gyártól Perecesig kb. 7 km hosszban megépítették ezt a vasutat. Egy évig ló­­vontatással folyt a szállítás, 1870-ben tértek át gőzmoz­donyra. Egyidejűleg meg­kezdték a Graenzenstein Gusztávról elnevezett altáró kihajtását is, amelybe a fö­lötte levő műveletekből dön­tötték a szenet. Ez az altáró 1869-ben kilyukadt a pálin­kási völgybe és akkor vált alagúttá. Hossza 2330 m. Titkári értekezlet Az elmúlt héten pénteken, ja­nuár 8-án titkári értekezletet tar­tott az Ózdvidéki Szénbányák pártbizottsága. Az értekezleten aktuális kérdéseket vitattak meg. Többek között szó esett a szer­vezeti élet élénkítésének lehető­ségeiről, a pártépítési munkáról, valamint a tagfelvétellel kapcso­latos problémákról. Az értekezlet további részében részletes programtervezetet dol­goztak ki a januári taggyűlések előkészítésére. Megbeszélték a taggyűlések várható napirendjét, a lebonyolítás módját. Ezen kí­vül fontos feladat volt a február 1-én kezdődő egyhetes titkári tanfolyam előkészítése, melyet majd Aggteleken tartanak meg. Végül a szakszervezeti választá­sokkal kapcsolatos munkát vitat­ták meg.

Next