Brassói Lapok, 1970 (2. évfolyam, 1-51. szám)
1970-07-02 / 26. szám
BL Hogy a föld gazdagabban teremjen (Folytatás az első oldalról) vételére a munkálatok elvégzésében. Az elmúlt évben például mintegy 500 szövetkezeti tag kétszáznál több munkanapot dolgozott, míg a nyolcvannál kevesebb munkanapot teljesített tagok száma csak 150 volt, s azok is zömében idősebb emberek. A törvénytervezet az élet valóságából és követelményeiből kiindulva törvényes keretet biztosít az egyéni és kollektív felelősség fokozásához. Arra kötelezi a mezőgazdaságban dolgozókat, hogy fegyelmezett, az agrozootechnikai szabályok szigorú betartásával végzett munkával harcoljanak a növényi és állati termelés szüntelen gyarapításáért. A törvénytervezet igen helyesen kidomborítja azt a követelményt, hogy a mezőgazdaság összes dolgozóinak, egész társadalmunknak felelősségteljes kötelessége biztosítani a földalap, az állatállomány, az ültetvények és a mezőgazdaság rendelkezésére álló mindennemű anyagi és pénzeszközök megfontolt, maximális hatékonyságú kihasználását. Különösen fontosnak tartom a 9. szakasz rendelkezéseit a földalap megvédésére, megőrzésére és ésszerű felhasználására vonatkozóan. Nemzetgazdaságunk általános érdeke, hogy véget vessünk az e téren tapasztalható pazarlásnak, felelőtlenségnek. Csupán egyetlen példát említek. A brassói ICIMB építő- és szerelővállalat az idén több killométer hosszúságban vízvezetéket fektetett le területeinken. A kijelölt határidő régen lejárt, a munkálatokat azonban jelenleg sem fejezték be, aminek következtében az idén mintegy 13 hektár szántóterületünk műveletlen marad. Helyeslem és igen fontosnak tartom a 3. és 5. fejezet szakaszait, amelyek pontosan meghatározzák a mezőgazdasági egységek vezetői és a mezőgazdasági dolgozók kötelezettségeit, a felelősségviselés és a mulasztásokért alkalmazható szankciók módozatait. Különösen lényeges a főszakasz azonelőírása, amely arra kötelezi a szövetkezeti tagokat, hogy az év folyamán teljesítsék legalább a közgyűlés által megállapított, kampányokra és munkálatokra beosztott kalendáriumi napokat. Mi már az év elején hasonlóképpen jártunk el. A közgyűlés megszavazta például azt, hogy egy munkaképes férfinak május elsejéig legkevesebb 15 munkanapot, a május 1. és augusztusi. közötti időszakban 65 munkanapot, augusztusban 25, az őszi kampány idején pedig 75 munkanapot kell teljesítenie. A következőkben két javaslatot szeretnék tenni a törvénytervezettel kapcsolatosan. A 9. szakasz keretében a növénytermesztési szabályok f. pontjánál feltétlenül ki kell hangsúlyozni a növényápolási munkálatok időbeni és minőségi szinten történő elvégzésének szükségességét. Véleményem szerint a 15. szakasz d. pontja is kiegészítésre szorul olyan értelemben, hogy a mezőgazdaságban dolgozók kötelesek a vezetőség előtt azonnal felfedni a közvagyon erősítésében és megvédésében általuk észlelt hiányosságokat, hibákat. Szilárd meggyőződésem, hogy a mezőgazdasági termelés és munka megszervezésére vonatkozó törvény maradéktalan alkalmazása hatékonyan hozzájárul majd szocialista mezőgazdaságunk fejlesztéséhez, előrehaladásához. A hatékony pénzügyi ellenőrzés alapjai A napokban közzé tették a szocialista szervezetek vezetőségének felelősségével, az anyagi és pénzügyi eszközökkel való gazdálkodással, a pénzügyi ellenőrzés megszervezésével és működésével kapcsolatos törvénytervezetet. Meg-, kérdeztük Ion Drăghici elvtársat, a Pénzügyminisztérium brassói területi ellenőrzési és revíziós igazgatóságának igazgatóját ■ mi tette szükségessé a tervezet kidolgozását ? — A Román Kommunista Párt Országos Konferenciája és a párt X. kongresszusa határozatai alapján, a nemzetgazdaság vezetésének és tervszerűsítésének tökéletesítésére, a gazdasági hatékonyság növelésére foganatosított számos intézkedést követően, szükségessé vált a pénzügyi ellenőrzés korszerűsítése is. Hiszen a pénzügyi ellenőrzés maga is a gazdaság vezetésének hatékony eszközei közé tartozik, és szerepét csak akkor töltheti be kellőképpen, ha megfelelő jogi alapokra és szervezési formákra támaszkodik. — Milyen elvi kérdések és célok megvalósítását tartották szem előtt a törvénytervezet kidolgozásakor ? — A cél mindenekelőtt olyan jogilag egységes pénzügyi ellenőrzési rendszer kidolgozása volt, amely képes hatékonyan érvényesíteni és védeni a szocialista törvényességet a gazdasági élet minden területén Ennek érdekében pontosan elhatárolták egymástól a szocialista szervezetekben működő pénzügyi önellenőrzést, a belső pénzügyi ellenőrzést, valamint a Pénzügyminisztérium és a bankok ellenőrző szerepét, feladatait és eszközeit. Az új törvénytervezet kiküszöböli azokat a párhuzamosságokat és fedéseket, amelyek a pénzügyi ellenőrzés e három formája között a múltban fennálltak Ugyanakkor valamennyi pénzügyi ellenőrző szerv kettős alárendelése folytán megvalósul e három forma közötti együttműködés, valamint a szükséges elvi és módszertani egység Az új törvénytervezet értelmében ugyanis a pénzügyi ellenőrző szervek nemcsak az illető szocialista szervezet vezetőségének vannak alárendelve, hanem minden esetben a Pénzügyminisztériumnak is. Ily módon az állam pénzügyi érdekeinek képviselőjére, a Pénzügyminisztériumra hárul az a feladat, hogy biztosítsa a gazdaság valamennyi lépcsőfokán működő pénzügyi ellenőrzés egybehangolását, irányítását, valamint az eljárások és módszerek egységességét. Ki szeretném emelni ugyanakkor a törvénytervezetnek azt a törekvését, hogy a korábbinál hatékonyabb eszközöket bocsásson a pénzügyi ellenőrző szervek rendelkezésére, annak érdekében, hogy azok eredményesebben léphessenek fel mindazokkal szemben, akik bármilyen formában megkárosítják a közvagyont. A megnövekedett hatáskör természetesen fokozottabb követelményeket támaszt a pénzügyi ellenőrzés területén tevékenykedő dolgozókkal szemben. Ebből a szempontból rendkívül hasznosnak tartom a tervezetnek azt az előírását, hogy a törvény életbe lépésétől számítva hat hónapon belül valamennyi ellenőr szakmai felkészültségét felül kell vizsgálni. Önnek, aki közvetlenül a pénzügyi ellenőrzés területén tevékenykedik vannak-e a tervezetet illetően észrevételei, javaslatai ? — A tervezet kidolgozását megelőzően széleskörűen tanulmányozták nemcsak a pénzügyi szakemberek, hanem más gazdasági szakemberek véleményét is. Magam is azok sorába tartozom, akiknek megkérdezték a tervezettel kapcsolatos javaslatait Éppen ezért a jelen pillanatban csupán két észrevételem lenne A hatékonyság növelése érdekében javasolnám az ellenőrzési dokumentumok aláírási határidejének pontos meghatározását Ugyancsak az ellenőrzések eredményességét javítaná, ha a belső pénzügyi ellenőrző szervek kötelesek lennének a károk megtérítésének módját is ellenőrizni. Lejegyezte : Kibédi László 26. SZÁM 4. oldal Brassó megye gépgyártóipari vállalatai, az olyan nagyvállalatok, mint a traktor-, tehergépkocsi-, Hidromecanica, Electroprecizia üzem évente százával igénylik és állítják üzembe a legkülönbözőbb rendeltetésű fém-megmunkáló szerszámgépeket. A géppark bővítése és felújítása e vállalatok életében kettős szerepet hivatott betölteni. Ez a szerep egyrészt mennyiségi természetű : hozzá kell járulnia a kiöregedett, kiselejtezett gépek helyettesítéséhez, valamint a termelés bővítéséhez szükséges nagyobb géppark megteremtéséhez. Másrészt viszont minőségi vonatkozásai vannak : hozzá kell járulnia a termelékenység fokozásához. Az új gépekkel szemben támasztott első igény ugyanis mindig az, hogy a régi típusúaknál termelékenyebbek legyenek. Sajnos, a hazai szerszámgép-gyártás csak kis mértékben tett eleget ennek az alapvető követelménynek. Hosszú éveken át az új szerszámgépek zöme több művelet elvégzésére alkalmas, de kis termelékenységű egyetemes gép volt. Holott a korszerű, nagy sorozatok gyártására berendezkedő termelés szakosított, félautomata vagy automata gépeket igényel, amelyek csupán egy-két művelet elvégzésére alkalmasak, de rendkívül nagy termelékenységet érnek el. Részben ennek tulajdonítható, hogy még a magasabb műszaki színvonallal rendelkező üzemekben is kedvezőtlen az egyetemes és a szakosított szerszámgépek közötti arány, összehasonlításképpen elmondhatjuk, hogy az olasz Fiat cég szerszámgépeinek 85 százaléka szakosított, az egyetemes gépek aránya pedig csak 15 százalék. Felvetődik a kérdés, milyen tényezők fékezték a műszaki haladás következetesebb érvényesülését a hazai szerszámgép-gyártásban ? A Probleme Economice idei 6-os számában Mario Duma a műszaki haladás egyik legnagyobb gazdasági akadályaként az árképzés jelenleg alkalmazott módszereit jelöli meg. Rámutat arra, hogy mivel a gépek ára rögzített, a szerszámgépgyártó vállalatok számára gazdasági szempontból előnyösebb a régi típusok gyártása. Minél régebb gyártanak ugyanis egy típust, annál alacsonyabb az önköltségi ára : tökéletesebbek a termelési folyamatok, csökken az anyagfogyasztás, nő a munkások tapasztalata stb. Az önköltségi ár csökkenése pedig a vállalatjövedelmét (a rögzített ár és a csökkenő önköltségi ár különbözete) gyarapítja. Ez arra ösztönzi a gépgyártóipari vállalatokat, hogy minél tovább — gyakran az erkölcsi kopás határán túl is — folytassák egy-egy típus gyártását. A rögzített árak ugyanakkor fékezik minden olyan tökéletesítési javaslat megvalósítását, amely az önköltséget terhelné. Hiába fokozná például egy esztergapad termelékenységét valamely alkatrésznek a tökéletesítése, ha a réginél többe kerülne, mert a rögzített ár miatt kisebb jövedelmet jelentene a termelő vállalat számára, így annak semmi érdeke nem fűződik a tökéletesítés végrehajtásához. A rögzített ár hátrányának megszüntetése céljából Mario Duma két árpolitikai változást javasol : egyrészt vezessék be a gépek árának évenkénti csökkentését, másrészt tegyék lehetővé az árak megváltoztatását, amikor a gépek tökéletesítése megköveteli azt. Az első javaslat eredményeként a hosszú ideje gyártott termékek ára alacsony szintet érne el, megközelítené az önköltségi árat, s így gyártása a vállalat számára veszteségessé válna. Ez arra kötelezné a vállalatot, hogy idejében korszerűbb termék gyártásához fogjon A második javaslat előnye nyilvánvaló. Mario Duma javaslatainak hasznossága és realizmusa tagadhatatlan. Alkalmazásuk mégis csupán korlátozott, részleteredményekhez vezetne. Ez annak tulajdonítható, hogy az árképzés mellett számos gazdasági és egyéb — egymás hatását gyengítő vagy erősítő — tényező befolyásolja még a műszaki haladást. Valamennyi tényező hatásának a tisztázására lenne szükség ahhoz, hogy tágra nyithassuk az utat a gazdasági fejlődés, e döntő tényezője előtt. (madaras) Magyar színházak vendégjátéka Brassóban Nyári turnéjuk során egymás után keresik fel Brassót a hazai magyar színházak, illetve magyar nyelvű tagozatok. A sepsiszentgyörgyi színház rendszeres vendégszereplése mellett legutóbb több egymásutáni előadást tartottak Brassóban Gsávossy György Édes" méreg c. vidám zenés anakrónikájával — július 3-án és 4-én, illetve július 8-án a marosvásárhelyi Állami Színház magyar tagozata és a kolozsvári Állami Magyar Színház együttese vendégszerepel a városban. A marosvásárhelyiek pénteken és szombaton Osztrigás Mici c. előadásukkal, a kolozsváriak pedig — a minapi Bunbury-előadásuk után — július 8-án. Szerdán A tündérlaki lányok c. előadásukkal lépnek ismét a brassói közönség elé. Rövidesen indul A BL ÍRÓI ALBUMA Több mint 200 romániai magyar író önéletrajza, fényképpel. Vallomások, alkotói célkitűzések, tervek. A BL ÍRÓI ALBUMA hasznos segédanyag az iskolai irodalomoktatásban, s eredeti útmutatóul szolgál az irodalom, főleg a hazai magyar irodalom valamennyi barátja számára. ELHALÁLOZÁS özv. TÓTH ÖDÖNNÉ és gyermekei mély fájdalommal tudatják, hogy a szeretett férj és édesapa, TÓTH ÖDÖN 1970. július 1-én, 12 órakor tragikus hirtelenséggel elhunyt. A temetkezési szertartásra július 4-én, szombaton du. 5 órakor kerül sor a bolgárszegi rom. kat. temetőben.