Budapest, 1881. március (5. évfolyam, 59-89. szám)

1881-03-26 / 84. szám

84-ik szám. (2) A polgári házasság, Budapest, március 26. Olvasóink előtt fekszik egész terje­delmében az a várva várt törvényja­vaslat, melyet másfél évtized óta sür­getett a közvélemény; melynek előter­­jesztés­ére másfél évtized óta minden évben utasította a kormányt a parla­ment; melynek szükségességét minden­ki belátta, melyet a korszellem hango­san követelt. Megvan tehát a polgári házasság­ról szóló törvényjavaslat, meg van igen, de nincs benne köszönet! Ez a törvényjavaslat nem a polgári házasságról szól, hanem egyedü­l a zsi­dók és a keresztyének közötti házasság lehetőségéről; ez a törvényjavaslat nem egy szabadelvű kormánynak, ez egy papi kormánynak a törvényjavas­lata. Ez a törvényjavaslat nem tisztázza a házassági jognak összekuszált kérdé­seit, nem oldja meg a házassági köte­lékből származó zilált viszonyokat, nem felel meg sem a kor szellemének, sem a mindennapi szükségnek; ez a tör­vényjavaslat nem rendezi az állam és az egyház viszonyát, nem adja meg az államnak azt a jogot, amely az államot megilleti; ez a törvényjavaslat gúny tárgyává teszi a polgári házasságot, s csak arra való, hogy a polgári házassá­got értékétől megfoszsza s a kötelező polgári házasságnak eleve is útját vág­ja; eh­ez a törvényjavaslathoz a címet és az első szakaszt csak úgy oda ha­zudták ! Ha eddig semmi sem, úgy e tör­vényjavaslat napnál is világosabban bizonyítja azt, miszerint a Tisza-kor­­mány irtózik a szabadelvűségtől, a sza-_____ u u p A p JL s_T______ had­elvű intézményektől; hogy e kor­mánytól a szükségnek megfelelő refor­mokat várni lehetetlen; hogy e kor­mány a legszebb eszmét is tönkre silá­­nyítja s a nemzetet a műveltség, a kor­szellem kívánalmaihoz képest egy lé­péssel sem akarja tovább vinni! Midőn Ausztriában behozták az ideiglenes, a kivételes polgári házassá­got, Magyarországon mindenki f é­g­ rendszabálynak ítélte, mindenki azt mondta róla, hogy a barátokat ki nem elégíti, az elleneket pedig elkese­ríti, így tehát rossz, midőn Magyaror­szágban egy évtizeddel ezelőtt az a hír terjedt el, hogy a kormány a fakulta­tív polgári házasságot akarja behozni, Magyarországban nem volt szabadelvű ember, aki a kötelező polgári há­zasságot ne követelte volna. És íme, Magyarország szabadelvű kormánya még oly reformra sem képes, mint a­minőt Ausztria kormánya létesített e téren; Magyarország szabadelvű kor­mányának a polgári házassága sem kö­telező, sem fakultatív, sem szükségbeli; Magyarország szabadelvű kormányá­nak a polgári házasságról szóló törvény­­j­avaslata: kortes­­fogás, amely a klérus és a klerikálisok szavazatának megtartására és az izraeliták meg­nyerésére számít. Mi szükségesnek tartjuk úgy társa­dalmi mint nemzeti érdekeink szem­pontjából, hogy a zsidók elkülönzött­­sége megszűnjék, hogy a zsidók és a keresztyének közötti házasság lehetővé tétessék, hogy azon polgártársaink há­zassága, kik külföldön kötötték azt meg, itthon érvényesnek elismertessék, de tiltakozunk az ellen, hogy ez pol-Mahomet-ben Abdallah, a nagy próféta, sebesülten feküdt; sok vérvesztés következ­tében elalélt. — Midőn magához jön, látja, hogy egy macska sebeit nyalja. Az Emir meg­csókolta a macska hátát, s azóta esik a macs­ka mindig talpra; vájjon ki csókolta meg Grossnak a­­ hátát ?* r * Lír Bem tábornok Szamosujvártt hagyta utócsapatát Kiss Sándor parancsnoksága alatt; én melléje voltam rendelve; paran­csunk volt másnap őt követni és Kolozsvártt vele csatlakozni. Karácsony napját Szamosujvártt töltök, vígan lakmározva; ilyen daridót nem ültem soha; minden tekintélyes polgára Szamosuj­­vár városának ebédre hivott, s kért, nála enném meg a karácsony kalácsát, dúsan ki­­mozatkozva malogaszőlővel; mindenki meg­hívását elfogadtam; resteltem a szives meg­hívásokat visszautasitani. Délelőtt hozzám jön Kiss Sándor s azt mondja: — Druszám ! én megszöktem hazámnan; az örmények meg vannak bomolva s mind­egyik azt akarja,­hogy néki ebédeljek, te hol leszesz, én is oda megyek ? — Kinek a meghívását fogadtad el ? — Egyiknek sem. — Én meg ellenkezőleg, mindegyiket el­fogadtam. — Hát már most mit fogsz csinálni? — Van-e időd ? — Van. — Úgy elmegyünk mindegyikhez. E percben kopogtat be Placsintár Bálint, apámnak igen jó embere. — Azért jöttem ■— monda —hogy ebéd­re vigyem; az ezredes úrhoz is lesz sze­rencsém ? — Nem oda Buda, lassan a testtel Bá­lint bácsi! nem úgy verik az örményt, halljon Szombat, március 26. gári házassági törvénynek tekintessék, mert a kormány által beterjesztett tör­vényjavaslat, amely nem tekinti a há­zasságot polgári szerződésnek s igy nem utalja a házasságot oda, ahová tartozik, az állam illetékességi körébe s nem teszi azt kötelezővé, amely még csak tetszésére sem bizza a polgárok­nak, hogy polgári vagy egyházi ható­ság előtt lépjenek házasságra, tehát fa­kultative sem rendelkezik, amely a há­zasságot még azoknak sem engedi meg, akik arra jogérvényesen léphetnek de összeadásukat az egyház megtagadja, tehát a szü­kségbeliségnek sem tesz ele­get, ez a törvényjavaslat nem tárgyal­ja a polgári házasságot, hanem csak­is a zsidók és keresztyének közötti házas­ság lehetőségét! Mi tehát míg egyrészről a zsidók és a keresztyének­ házasságát megenged­hetőnek, a külföldön kötött házasságo­­kat érvényeseknek tartjuk s tartatni kívánjuk, addig másrészről határozot­tan követeljük, hogy a címből és a tör­vényjavaslat első szakaszából »a pol­gári házasság« töröltessék, s a kormány egy ú­g, valóban a polgári házasságról szóló törvény­­javaslat kidolgozására és beterjesz­tésére utasíttassék. Mi határozottan követeljük hogy, ha már ez a szabadelvű kormány nem meri a kötelező polgári házas­ság intézményét behozni, akkor lega­lább részletfizetést adjon s sza­badel­vűségét legalább a fakultativ, ha pedig még e miatt is irtózik a pá­pák átkától, akkor legalább s­z­ü­k­­s­égbeli polgári házassággal bizo­nyitsa; mert ezek nélkül polgári há­okos szót, minket itt olyan szívesen fogadnak, hogy húsz helyre hívtak meg ebédre, húsz gyomrunk nincsen, de húsz helyre elmehe­tünk , maguknál megesszük a levest, Gajzágó­­éknál a húst, Simaiéknál a káposztát, Szap­panosoknál a tésztát, Verzáréknál a pecse­nyét, a többinél a konfektet s visszakerülünk oda, a­hol a legjobb bor van; igy nem bán­tunk meg senkit s szent a békesség. — Nem— mondá meghatottan Bálint ur — nem, a feleségem a pecsenyét nem engedi el, hizlalt pulyka ujjnyi szalonnával szopó­bárány karácsony napján. — Nagy ritkaság — mondám meglepet­ve — ez ugyan húsvéti sült, de ha jó kövér, döfi karácsonykor is ; tehát a pecsenyét ma­gánál eszszük meg; áll a vásár ugy­e; de már most legyen szives és rendezze az ambu­láns ebédet. — Igen — mondá Kiss — ezennel kine­vezem gyomrunk táborkari főnökének. Bálint úr távozott. Kevés idő teltével egy csomó amphytri­­on kíséretében visszajött, mi nyakunkba vet­tük az utcát, mint egy cigánybanda: nem húz­tuk, de ettünk mindenütt. Midőn a negyedik vagy ötödik helyről kijövünk, Kiss karon fog s félrevezetve hal­kan mondja: — Druszám! én nyomot vesztek, te ma­radj velek; gyülőt veretek s egy óra múlva indulunk; nyergeltetek nálad is; ez nincs jól igy ; a mit velünk tesznek, azt teszik a legé­nyekkel is. Itt itt maradunk, egy óra múlva csak a rabok lesznek józanok Szamosujvár városában; meneküljünk Capuából s kerül­jük Hannibal deliciáit. Kiss Sándor kereket oldott, mi épen a kövér pulyka és szopóbárány felett tartánk holocaustot, melyben a tűz szerepét mi vivők, midőn egyszerre trombita harsog, dob pereg; nagy ijedség Jerikóban; egy bátor hazafi el­_ A „BUDAPEST“ napi tárcája. Kolozsvártt* *) 1848. december 25-dikén. — TRIBBICZ SÁNDORTÓL. — Soha város vígabban nem ünnepelte ka­rácsony napját, mint Kolozsvár ezernyolcszáz­­negyvennyolcban ; az öreg nem hozta a vá­ros karácsonyfájára az angyalfiát.... fél Erdélyországot. Szomorú volt Adám és Éva napja; ko­misz Urbán harácsolt; Wardener basásko­­dott; Dietz­er parancsolt és cigány Kristóf botoztatott; a törvény e bitangok fia volt, sic jubeo-ja volt. A vén ember a kisnyiresi hegytetőről sólyomszárnyakkal csapott alá, megtollázta őket Kápolnánál, Deésnél; várva ugyan, de véletlenül Kolozsvárt kardcsapás nélkül be­vette ; a kolozsváriak azt sem tudták hogy hogyan hívják és kicsoda. Wardener Torda felé rückwertz con­­centrált; komisz Urbán Válaszút és Apah­ida között Zsákba bujt, s onnan Besztercére kullogott, hátra hagyva utócsapatát Papf­al­­vánál. Gross Gusztáv, a város érdemes polgár­­mestere, örömmel üdvözölte Bemet, mint az­előtt örömmel üdvözölte Wayt, Urbánt, War­­denert, s ha kellett volna Mustafát, Caraffát, Teleki Mihály uramat, vagy Tökölyt. Gross Gusztáv egyike volt azon ritka em­­ber-ph­enoménoknak, kik egészen macskater­­m­észettel bírnak, s kik mindig és minden körülmények közt talpra esnek. Tudják-e miért esik a macska mindig talpra ? Megmondom, igy mondja az arab rege: *) Mutatvány a „Bem Albumából

Next