Budapest, 1982. (20. évfolyam)

5. szám május - Veressné Deák Éva: Értelmes élet

végezte el, és Désre költözött. Itt össze­barátkozott Bánffy Dezső főispánnal, aki apámból tanfelügyelőt csinált. Nem volt ez valami fényesen fizetett állás, nehezítette a megélhetést, hogy helyt kellett állnia a vármegye vezetői között is, mégpedig nem­csak szellemi téren — az nem okozott ne­hézséget —, hanem külsőségekben is. Apám minden áldozatot vállalt. Ekkor már olyan szenvedélyesen érdeklődött a peda­gógia iránt — jogász létére pedagógiát is hallgatott az egyetemen —, hogy teljesen elfordult a jogtól, és a nevelésnek szentelte magát. Tanulmányozta Pestalozzit, lapot szerkesztett Magyar Pestalozzi címen, egye­sületet alapított, és mindezt folytatta ké­sőbb vakon is. Az történt ugyanis, hogy egy iskolalátogatása alkalmával, útközben, a Maroson baleset érte: vihar tört ki, meg­lendült a komp, elszabadult a lánca, és bele­csapódott az ép szemébe — a másik szemén alig látott, amióta még a gimnáziumban belevágtak egy labdát. Az operáció nem sikerült — akkor még nem tudtak levált recehártyát úgy visszahelyezni, mint ma —, negyvenkét évesen megvakult, nyugdíjba kellett mennie. Nem tudtunk megélni, ezért én, akkor tizennégy éves voltam, elmentem bentlakó növendéknek a kolozs­vári tanítóképzőbe. Előzőleg Nagyenyeden jártam polgáriba, nagy bánatomra csak polgáriba mehettem, mert a híres Bethlen­kollégiumba lány akkor nem tehette be a lábát, még a kollégiumi tanárok lányai is csak magánúton végezhették el a gimnázi­umot. Enyeden jártam polgáriba, onnan kerültem először tanítóképzőbe, később polgári iskolai tanárképzőbe, Pesten. Ta­nulóéveimben végig tandíjmentes voltam, jóformán semmi pénzbe nem kerültem a szüleimnek, amikor pedig végeztem, azon­nal állást kaptam, a fizetésemet utolsó fil­lérig hazaadtam. Minden szabadidőmet vak apámmal töltöttem. Felolvastam neki. Bár nem látott, továbbra is minden érdekelte. — A fővárosban nehéz volt elhelyezked­ni, boldog voltam, hogy egy angyalföldi ele­miben megbízott tanítónő lehettem. 1903-ban megszereztem a polgári iskolai diplo­mát, és a felsőerdősori polgáriban tanítot­tam, utána a Bajza utcaiban. Onnan még meghívtak a pedagógiai szemináriumba, tanárok tanítójának, de ezt hamarosan fel­adtam, mert közben férjhez mentem, és megszületett a kisfiam. — Mint tanuló és mint tanár sok iskolá­ban megfordultam. Az első elemiről csak homályos emlékeim vannak. Azt hiszem, Kapucsi Máriának hívták az első tanító né­nimet. A törteket úgy tanította, hogy al­mákat vágott negyedekbe, és szétosztotta köztünk. Ugyanez a tanítónő egyszer jutal­mul meghívott magához kukoricapattogta­tásra. Emlékszem, ahogy ő és az anyja sü­rög-forog, szitát vesz elő, és én gyönyörkö­döm benne, hogyan bomlanak ki a sárga sze­mekből a kis fehér virágok. Ez még Beszter­cén volt, ahol jól megtanultam németül, mert a lakosság nagy részének ez volt az anyanyelve. Enyeden a fiatal Dánielné La­máts Lujza volt a német tanítónőnk. Az Er­zsébet Nőiskolában végzett, onnan hozta magával azokat a kiváló pedagógiai elveket, amelyeket Lázárné Kastner Janka, a híres pedagógus honosított meg. Janka néni — korábban a kolozsvári képző igazgatója — vezette be azt a szokást, hogy a tanárok időnként vacsorára hívják meg a növendé­keket, vagy színházba vigyék őket, hogy némi társasági „sliffre" tegyenek szert. Sem a nagyenyedi, sem a kolozsvári iskola nem volt szigorú, sem ájtatos, jó ösztönnel dol­goztak a tanárok, sokkal közvetlenebb, egy­szerűbb, természetesebb, mondhatnám modernebb módszerekkel, mint a későbbi iskoláimban. Az egyszeregyet nem tanultuk olyan gépiesen, kántálva, mint később azok- Irma, Ella és Mariska Alice és Irma 1909-ben Gyurikával 1921-ben

Next