Magyar Új Iskola Egyesület nyilvános jogú leánygimnázium, Budapest, 1942

20 politikai működéséből mindazt, amit csak ábrázolni lehet. Ez eddig a nevelők érdeklődési körébe tartozik és az iskola pedagógiai sikerét jelenti. Amit azonban ezen túlmenően láttunk az iskola célkitűzésében: Széchenyi problémáinak, az immár történelemmé vált nemzetfejlesztő munkának a nemzet társadalmi életfolyamatába való beleillesztése, napja­inkig való továbbvezetése, a társadalmi reformmunkának a mai életfel­adatok számára való értékesítése, mindez már szociológiai érdekűvé tette az iskola munkáját és megindította azt az elmélkedést, amelyet a cím­ben jelzett kérdésről talál az olvasó. Középosztályunk és szellemi vezetőink a nemzeti önismeretben nagyjában tájékozatlanok maradnak, ami azért alapvető hiba, mert tár­sadalmi állapotaink kritikai ismerete és erkölcsi megítélése a nemzeti önismeret állapotától függ, azon alapszik. Az Új Iskola gimnáziuma mutatott példát arra, hogy az iskola valóban teljesítheti feladatát a társadalmi lelkiismeret felébresztése és kialakítása terén. Örüljünk-e annak, hogy egy leányiskola tette a sike­rült kísérletet? Hiszen a férfiak ülnek a nemzet életének irányító pol­caira. Talán mégis jobb, hogy a példa a nők köréből jön, hiszen érzü­let teremtéséről van itt elsősorban szó, erre pedig az érzék erősebb, az indítás helyénvalóbb egy leányiskolában. A nők megértik, hogy a szociális érzék és nemzeti érzület sokszor azonos, sokszor összefonódó akaratmozgatók s egymást mellőzve vagy éppen egymás ellen fordulva elvesztik értéküket.” Parragi György ezt írja: „Olyan ez a kiállítás, mint egy nagy gyűjtőlencse, amely egy álló iskolaév minden sugarát, szellemi mun­káját, erőkifejtését összemarkolta, nagy fényképébe kötötte. Széchenyi István volt az a szellemi fókusz, akihez igazodott az elmúlt iskolaév minden ambíciója, szempontja. Széchenyi szemén, aggódó szívén, han­gos lelkiismeretén keresztül nézik az Új Iskola növendékei nemcsak Széchenyi korát, hanem a mai magyar életet is. Az Új Iskola nemcsak a Svábhegyről lezúduló friss levegőre tárja fel ablakait, hanem a ma­gyar életnek sokszor zim­ankós, sokszor füllesztő, tikkasztó légkörére is, hogy az élettel ne mint bonyolult, szinte megoldhatatlannak látszó egyenlet nagy ismeretlenjével kerüljenek szembe először akkor, amikor elhagyják az iskolaépületet. Ennek az ismeretségnek közvetítésére pe­dig legalkalmasabb Széchenyi szellemalakja, aki megtanít a magyari dolgok helyes látására, reális értékelésére, a problémák kimunkálására. „Egyedül magunkban van a feltámadás” — Széchenyinek ez a mondása uralkodik a kiállításon, mely bátran szembenéz ma is élő problémákkal, amilyen: a földkérdés, szociális problémák, a középosz­tály felfrissítése. A kiállítás egyben elárulja, hogy milyen viszonyt sző az Új Iskola szelleme a tanuló és a világ, a tanuló és a magyarság kö­zött. Szenvedélyes magyarságszeretet sugárzik elő minden képből, agyagmunkából, grafikonokból, adatfeldolgozásból. Széchenyi szelle­mében keresik a megoldásait a kínzó kérdéseknek. Szívükbe vésték Széchenyi tanítását a kilenc millió magyar jobbágyról, akik szerinte „a magyarság utolsó záloga, reménye, fenntartója”. Mindezt bátran kifejtik az Új Iskola növendékei kiállított térképeiken, festményeiken.

Next