Evangélikus Elemi Iskola, Budapest, 1882

Magyar

A gyermek nevelése és a büntetés mint nevelési eszköz. Tavasi értesítőnk értekezésében az iskola és szülői ház ösz­­hangzatos működéséről szólván, többek közt azt állítottuk, hogy erkölcsies jellemet csak nevelni lehet, és hogy a tanítás ezen nevelést csak kiegészítheti és gyámolíthatja, amen­­­­nyiben az iskola azon szövevényhez, mely az ember jellemét ké­pezi, legfölebb csak egyes szálakat nyújthat, és erre is csaknem teljesen képtelen lesz, ha e tekintetben a család már jó eleve a szilárd alapot le nem rakta. A gyermek életének első hat évében, a­melyekben testileg inkább fejlődik mint a következő összes életkoraiban, és a­mely­ben szellemileg is többet eltulajdonít magának, mint a­mennyire a legtudósabb tanító későbben taníthatja, kizárólag a családé, illetőleg az anyáé: „Az anya a gyermek geniusa!“ És mi mind­nyájan ezen örömet sugárzó, áldó geniusra, ki nekünk minden boldogságunkat nyujtó, életünk végső napjáig szent meghatott­sággal emlékezünk vissza. Milyen szív is volna az, mely elfelejt­hetné az anya áldozatait, fáradozásait, aggodalmait és kényeit , melynek emlékezetéből az anya kedves arczvonásai, az anya sze­retetteljes hangja kiveszhetne . És ha­bár csak ritkán találkozik a Corneliáknak Plu­tárch­juk, mégis senki sem tagadhatja, hogy az anyák azok, kik az államnak hőseit, tudósait, költőit, művé­szeit nevelték, kik századról-századra a kornak oszlopait, nap­jait, vészmadarait, fülemiléit adják. Azért jelen értekezésünk első része is főképen csak az anyáknak szól. Igaz ugyan, hogy a pädagógiai tudomány semmiféle tana és módszere nem pótolhatja az anya gyors és tiszta érzését, a gyer­­mek egyes gerjedelmei fölötti véghetetlenül árnyalt ítéleteit, an­nak összes egyéni tulajdonságainak mély felfogását; és ha vala­hol a számító és következtető gondolat elégtelenségét és a köz­vetlen szemlélet hatalmát el kell ismernünk, úgy az bizonyosan az emberi egyéniség felismerésénél és annak lényeges mivolta és gyengéi, szükségletei, rokon- és ellenszenvei szerint való bánás­módnál mondható, mely természeti tehetségre s adományra min­denkinek szüksége van, ki embert nevelni és vezetni akar és a melylyel csaknem kivétel nélkül minden nő magától a természet-

Next