Evangélikus Elemi Iskola, Budapest, 1883

Magyar

„A henyélés szeretete minden gonoszság kútfeje“ — azt mondja egy régi közmondás, melynek igazságát józanul senki­­sem fogja kétségbe vonni. A szülők és nevelők érzik annak he­lyességét, azért iparkodnak a vezetésükre bizott ifjúságnak vagy komoly, ész- és szivnemesitő, vagy mulattató foglalkozást adni. Már a csecsemőnek enyelgő játéka kis kacsóival, vagy apró ujjacskáinak harapdálása ö reá nézve foglalkozás, és az ifjú sarjadék örömtől sugárzik, ha valaki kedves fecsegéseit figye­lemmel hallgatva, azokat válaszra méltatja. Már a gyermek is szemléletesnek és képzeletének, fogalom- és nyelvismeretének gaz­dagítására törekszik. De nem ritka eset, hogy gyermekek, kik csak saját tapasztalataikra és esetleges külső befolyásokra van­nak utalva, egészen téves fogalmakat fűznek össze, melyek az­után emlékezetükbe bevésődnek. Szükséges tehát, hogy a gyer­mekekkel környezetükről és tapasztalataikról felvilágosító és ta­nulságos módon beszéljünk. Ez pedig nem oly könnyű, a­milyen­nek látszik. A gyermek szemléleti köre és felfogása még annyira eltérő a felnőttekétől, hogy nekünk, ha azt kellőleg foglalkoz­tatni s vele értelmesen beszélni akarunk, áthatva a tárgy és a gyermek iránti szeretettől szükséges, hogy magunkat annak fel­fogási körébe bele kell élnünk. A kis gyermek szellemi fejlődésére sikerrel csak úgy és akkor hathatunk, ha a foglalkoztatási eszközök megválasztásá­nál főképen a gyermek hajlamára vagyunk figyelemmel. Minden gyermek örömest hallgat elbeszéléseket, szívesen tanul dalocskákat, örömest szed virágot, mindegyik örömest néz képeket. Ezek tehát és ilyenek azon dolgok, melyeket a gyermek foglalkoztatására nyújtanunk kell, a­melyeken oly különfélét és sokat tanuljanak, de mégis másképen, mint az iskolában. A még nem iskolába való gyermek szellemi tevékenysége ne legyen munka, hanem a nevelői behatás által szabályozott és tanulsá­gossá tett játék. Boldog az a gyermek, kinek játéka ily módon vezettetett, hogy e mellett és ez által a jónak és szépnek, a tu­dásnak és saját tettének örül és oly ügyességeket sajátít el,

Next