Budapesti Hírlap, 1854. november (560-584. szám)

1854-11-19 / 575. szám

/ Pest, Vasárnap, Eőfizetési feltételek A „BUDAPESTI HÍRLAP“ October-decemberi évnegyedére. Helyben : 4 ft pp. Vidékre : 5 ft 20 kr. pp. Az előfizetés Pesten a lapkiadó hivatalában (Országút Kunewalderház földszint) Herz János könyvnyomdá­jában, vidéken minden cs. k. postánál történik. — Az előfizetésnek mielőbb be­küldését kérjük. SZERK BÉCS, nov. 17. Austria vasúthálózata. II.*) Szilárdul állván a kormány határozata, a vasutak tovább­építését tetterélyesen folytatni, s e végre a ma­gántevékenységet határozottabban mint valaha segélyül fölhívni, legközelebb kettő vala megfon­tolandó s megállapítandó. Először t. i., mely vo­nalak általán véve s milyen sorban veendők mun­kálatba ; aztán, mely vasutakat akar az állam építeni, s melyeket a magán­tevékenységnek épí­­­tés végett átadni? Mi az első kérdés megoldását illeti, erre a gazdasági s állami munkásság csaknem minden tényezői hatnak. Mindenekelőtt azonban a vasút­­háló tervezésénél a stratégiai és politikai, az ipari és kereskedelmi tekinteteket kell­ teljes figye­lembe venni. Első tekintetben különösen a biroda­lom védereje s védelmi képessége kifelé,s a belső közbiztonság fenntartása jó szemlélet alá. Ezen tekintetnek megfelelnek azon vasútvonalak, me­lyek a seregek belföldi nagy gyülhelyeiről a had­­seregvonulások és védelemre nézve legelőnyösb irányban vezetnek a határokhoz, vagy melyek a birodalom várait egymással s a seregek többi gyülhelyeivel, aztán a koronaországok fővárosai­val előnyösen összekapcsolják. Politikai tekintet­ben kívánatos, hogy a birodalmi főváros legkö­zelebbi összeköttetésbe lépjen minden koronaor­szági fővárosokkal; hogy a vasutak lehető leg­­egy­formábban messék keresztül a különböző ko­­­ronaországokat és egyesek azoktól egészen el ne zárassanak, hogy minden koronaország, mennyi­ben lehetséges, két különböző ponton álljon pá­lyaösszeköttetésben a többi államterülettel, mi­nélfogva egyiknek megszakításakor még a mási­kat lehessen használni; végre hogy tekintet le­gyen szomszédállamokhozi politikai viszonyaink­ra is, s hogy különösen az állami szerződések ál­tal megállapított vasútvonalak építtessenek. Ipari tekintetben a vasutak fő feladata, a na­gyobb kisebb mértékben összpontosított kézmű­­veskerületeket a földmivelési kerületekkel egyrészt élelmiszerek, nyers- és segédanyagok beszerzése végett, másrészt a nagy áruhelyekkel, be- , ki­viteli piaczokkal eladás és egyszersmind nyers- és segédanyagok beszerzése végett hatályosan összekötni, név szerint az ásványszéntelepeket a kőszén fő fogyasztási helyeivel, valamint általán­véve a többi összes vasúthálózattal összekötte­tésbe hozni.­­ Végre a kereskedelmi tekintetek egyrészt azt kívánják, hogy a vasúti fővonalak lehetőleg szorosan a világkereskedés irányai s vo­nalaiba is essenek, hogy továbbá lehetőleg mész­szire és szakadatlanul tengertől tengerhez érjenek, s ép úgy a nagy folyam- és tengerrendszerek legfontosabb kereskedelmi helyeit is egymással összekössék; másrészt pedig azt is igénylik, hogy a vasúthálózat belső kiterjesztése s elágazása a termelés és fogyasztás minden egyes tűzhelyeiig is lehetőleg bevégezve legyen, és hogy ismét e fontos­ iparterületek a főpiaczokkal nyersanya­gaik beszerzése úgy mint készítményeik eladása tekintetéből vasutak által összekapcsolva le­gyenek. Ezen felfogásban lőnek fonva a főszálak, lánczolat és beillesztés, Austria most kihirdetett vasúthálózatához. Ez képződik először azon vo­nalak által, melyek Bécsből mint annak központ­jából észak, északkelet, délkelet, dél, délnyugat és nyugat feléi irányban az államhatárokhoz ve­­zetnek; aztán három párhuzamos­­vonal által *) Lásd­­)B. P. H.1 573-dik Mámát, nyugatkeleti irányban keresztül az egész biro- fogva tehát azok létesítése, mint sürgetés és ki­­dalm­on, — egyik a birodalom északi részében, vonatos, nem várhat arra, hogy végre is a puszta másik a középen, harmadik délre, aztán két vonal magántevékenység azokat mint egy nyerészkedés által, melyek közöl egyik a birodalom nyugati, tárgyát magáévá tegye, hacsak a köz- és magán­másik annak keleti részében az északi határtól dél erők közös részvételének fönnemlített igen alkat­­felé halad; továbbá azon vonal által, mely az más segédszere nem alkalmaztatik. északnyugati ponttól horántosan a birodalmon át Tehát a főleg stratégiailag fontos vasutak a délkeleti ponthoz, és azon vonal által, mely az építése, s minden hiányok kitöltése, az összes vas­északkeleti ponttól horántosan a birodalom dél- l­utháló kiegészítése politikai és kereskedelmi szem­nyugati pontjához ér; végre ezen fővonalak ki- j pontból — ezzel lesz körülírva a vasútépítésnél ágazásából közbenső összeköttetés végett és ez­­ az államra még háramló feladatnak s közvetlen gyes elszigetelt vaspályavonalak által,­­ közremunkálásának minimuma. A magántevé Mi a másik kérdéspontot, a magánosok vagy­é­kenységnek pedig név szerint azon pályadarabok állam általi építést illeti, voltaképen egy pályavas s jutandnak, mik mint a kereskedés­i forgalomvo­nal építése sem záratott ki a magántevékenység­­ nézve fontosak különösen ajánlkoznak, s az uj közremunkálásából. Még ott is, hol az állam sor-­j engedélytörvény következtében bizonyára csak jo­­gerősség tekintetéből egy uj vonalt vesz munkálat s már különféle egyletek alakulandnak ama vonalak alá, melynek építése végett különben semmi tár­­j építésére. Ily módon az állam- s magánmun­­kaság nem alakult, a magánosoknak szabadságuk-­kásság együtthatása által tetemesen megrövidü­lend azon időhatár, mely alatt a legfelsőbbig megállapított összes vasúthálózat a birodalom mérhetlen jóllétére ki lesz építve, azaz, midőn Austria bevégzett vaspályái a mostani 344 mföld helyett 1200 mföldnyi őszhosszat képezendnek. Akkor nem lesz a monarchiában csak egy ke­véssé jelentékeny hely is, mely ne lenne Austria roppant vasúthálózatába beszőve — egy oly hálózatba, mely a birodalomban tiz fontos össze­köttetési pontot a nyugattal, hármat kelet s majdnem kétszer annyit dél és észak felé szám­lál, s mely a maga természetes kiegészítéseit min­den tengerek felé is, mikKözépeurópát körülő- A­ustr­i­a­­ban áll, az illető államhatóságnál ajánlatokat tenni közremunkálásra az építés gyorsabb bevég­zése tekintetéből. Mindazáltal mint egészen ter­mészetes magától föltehető, miszerint a magán­­munkásság előszeretettel általán véve az ipari s kereskedelmileg fontos­ vaspályák építéséhez for­­duland.A legközelebb csupán stratégiai vagy po­litikailag jelentékeny pályákat tehát, ha erre ma­gánvállalkozók nem találkoznak, magának az ál­lamnak kellene előbb-utóbb, azoknak strategico­­politikai sürgetősségek szerint építenie. Azonban figyelembe veendő, miszerint a tervezett fővas­pályák különféle czéljai legtöbb esetben egészen vagy részint összeesnek, hogy például az olasz vaspályák, a verona-insbrucki vonal, a bécs-linzi és salzburgi vonalak túlnyomólag ugyan straté­giai czélokra, miknek kedvéért az állam azokhoz tán gyorsan hozzáfogand, de különben fontos ke­reskedelmi czélokra is szolgálandnak. Általában az állam kényszerülve látandja magát, mindazon vaspályákat, miknek építése államokszerűnek de sőt szükségesnek ismertetett el, de mikre czélszerű föltételek alatt semmi magántársaság nem talál­kozik, önmaga építeni. Hanem e kényszerűség csak aránylag csekély számú vonalakra leend szo­rítkozva,ha azon vonalakat illetőleg,mik nem nyúj­tanak már magukban véve elegendő ösztönt ma­gánvállalkozóknak, de miknek létesítése különben fontos a kormányra nézve, a magánmunkásság részvétel, vagy az államigazgatás gyámolítása által különösen felbuzdíttatik, például a részvé­­­nyek egy részének elvállalásával, kamatbiztosítás által, vagy más módon. Mikor és mikér történjék meg az, annak természetesen a fensőbb határo­zat számára kell az egyes eset mérvei szerint fenntartva maradnia; de hogy a kormány erre magát elhatározza, mindenkor túlnyomó érdek fog kivántatni. Ily módon fog Austriára nézve legegysze­rűbb és czélszerűbben megoldatni azon sokat tár­gyalt kérdés: várjon az állam vagy magánosok építsék és kezeljék-e a vasutakat? Egyvalameny­­nyi országra nézve egyformán érvényes elvet e te­kintetben általában épen nem állíthatni fel, mivel azok fekvése, viszonyai és miveltségi állapota különbözők. Azon vélemény, hogy csak az állam építsen vasutakat, elvontan és úgy egyoldalú, mint az ellenkező nézet, mely azokat egyedül és csupán a magánmunkásságra akarja bizni. Leg­közelebb a vasút czélja birand határozó sulylyal. Angliában csak néhány általános kedvezményre volt a magánmunkásságnak szüksége, hogy ennek segélyével az egész sziget vasutakkal boríttassék. Azonban ott csak kereskedelmi s ipari vasutak léteznek, miután azok által egyszersmind a sziget minden stratégiai s politikai czéljainak is meg van felelve. Ez volt további oka annak, hogy miért lehetett a szigetországi vasútháló egész lé­tesítését egyedül a fölébresztett magánmunkás­­ságra bízni. Magában a rég öszpontosított Fran­­cziaországban is a nagy kereskedelmi pályavona­lak hihetőleg már jóformán tökéletesen megfelel­nek a stratégiai és politikai tekinteteknek, s ott csak kevés vaspályadarab fogna találtatni, miket főleg stratégiai okokból az államnak kell építe­ni. Egészen máskép van ez már Poroszországban, általánvéve Európa közepében és keletén, kivált­kép pedig Austriában. Egyetlen más birodalom­nak sem fekszik annyira érdekében, különnemű tartományait leghathatósb összekötési eszközök által egymáshoz és a középponthoz kapcsolni, mint a mi császári államunknak. És épugy létez­nek itt építendő vasútdarabok — a legnagyobb stratégiai fontosságúak e vagy ama hadműködési alapra vagy működési vonalakra nézve, ennél­dönlik, találja. 575. BUDAPESTI HÍRLAP. Szerkesztői iroda van: Ország-út, 6. sz. a* (Kunevalderházi 2-ik emeletben. Megjelenik e lep, hítfőt e e főbb ünnepek utáni napokat ki­­▼éve, mindennap reggel. Befizetési díj: Vidékre : félév­re : 10 Irt., évnegyedre: i­ll. 20 kr. Helyben, fél­évre: gírt., évnegyedre: 4 írt. — A hirdetések ötezer halálozott sorának egyszeri beiktatásáért 6 kr. több­­szöriért pedig 4 kr. számíttatik. — ügyes szám 20 pkr. Elfiztethetni — helyben a lap kiadó hivatalában Horn János könyvnyomdájában (Országát Kanéval­­derhál), vidéken minden­es. kb­. postahiva­talnál. — Az előfizetést tartalmazd levelek a csim. lak­hely s utolsó posta­­eljegyzése mellett, a pénzzel együtt b­é­­m­entasítve egyenesen akiadd hivatalhoz uta­­sítandok. Levelezések. Becs, nov. 17.­­ Szokás volt a régi jó világban vitézül harczolni s csak ha az egyik vagy mindkét fél belefáradt — a békéről értekezni. Ma, a papirol­­csóság s a gőzsajtók korában sok százezer em­ber naponkint olvas, vagy ir néhány értekez­letet a leendő s lehető békéről — midőn még a harcz javában foly. Az é­szakbeli irodalom oly szapora, hogy csak kevesen képesek egész ter­jedelmében figyelemmel kisérni — vessünk tehát egy futólagos tekintetet csak legújabb termékeinek kitünőbbjeire. „Az európai béke valódi alapja.“ (Die wahre Grundlage des europäischen Frie­dens, von F. Frh. von Bernhard, Augsburg, Kollmann). A szerző úgy vélekedik: ha Miklós czár elődei rendszeréhez híven a német ele­met emelendő túlsúlyra Oroszországban, a s­z­­­á­r helyett, Oroszország fényesb állásra vergőd­nék. — A szerző — mint a jó bajor, szinte az új görög byzanti császárság szó­szólója. „Németország feladata a keleti bonyodalomban, egy egykori német ministertő­l.“ (Deutschlands Aufgabe in der orientalischen Verwicklung von einem ehemali­gen deutschen Minister.) Az egykori minister nem tartozik az enthusiastákhoz, s azt tartja, hogy mi­után egy nagy czél elérésére szükséges föltételek Európa s különösen Németország egysége, — lelkesültség a világtörténeti érdekért, — s áldo­zatkészség hiányzanak, legjobb lesz az orosz­­ engedmények minimumával megeléged­n­i, mert egy hatalmasságot megbántani a nélkül hogy későbbi bosszúja eszközeitől megfoszthat­nék, nem bölcseség. — Szép szó, de e perczb­n rejtélyes értelmű. „Németország s Austria hivatása a jelen világhelyzetben.“(Deutschlands —S.— Ma kaptánk első ízben egyszerre a „Moniteur“ és Mencsikoffly által tudósítá­sokat egy s ugyanazon nap eseményeiről, mik azonban igen keveset hasonhatnak egymáshoz. A „Mónit­“ jelenti, mikép 5 -bén az oroszok túlnyomó erővel tettek támadást, s nagy veszteséggel visz­­szavetettek legyen. Mencsikoff hy az ostromlot­­tak két sikerdús kirohanásáról beszél, s a franczi­­ák egy kudarc­ot vallott kísérletéről, Szebaszto­­polt megrohanni. A bizonytalanságban az átkele­tek a börzén alábbszálltak, mihez azonban nem kevéssel járult azon körülmény, miszerint a „Mo­niteur“ már tegnapelőtt hirdetett egy rohamot nov. 4-kére. Nekünk egyébiránt nincs más dol­gunk, mint a dolgok valódi folyamának előadá­sát bevárni. Legitimista világunkban sensatiót gerjesz­tet egy férfiú halála, ki jelentékeny szerepet ját­­­szott a restauratio végidejében — értem d’ H­a­u­s­s­e­z bárót. Ő tagja volt X. Károly utolsó kabinetének, s mint a júliusi rendelvények egyik d­ák­ója a pak­kamra által in contumaciam elitel­­und Oesterreichs Beruf bei der gegenwärtigen­­­tetett. Mint tengerészminister az Algir elleni had- Weltlage. Von einem deutschen Staatsmann, a járatot szervezte, mely annál dicsőségesb volt Augsburg, Kollmann.) A derék státusférfiu a két Francziaországra nézve, mivel minden idegen fő­­német nagyhatalmasság közti versengést úgy véli i­gély nélkül s Anglia akarata ellen jön elvállalva, legjobban orvosolhatónak, ha mindkettő a do-­j­a pirateriának a földközi tengeren véget vetett, loghoz versenyezve hozzá lát.­­ Francziaországnak egy pompás gyarmatot szer­„Az uj porosz politika j e 11 e m z é- j zett, és az országnak semmijébe sem került, mi­séhez.“ (Weimar bei Bühlau.) Igen éles, de é­vei az Algírban talált kincsek eléggé födözték a szellemdús taglalata S t­a­h­­­ur híres beszédének,s hadjárati költségeket. A júliusi forradalom után s az uj porosz keresztes párt orosz rokonszenves­­ dr Hausserb. több évig száműzetésben élt, s politikájának.­­ ezen időt csaknem Európa minden államaiban „Porosz és Oroszorszá­g.“ (Preussen­­ tett utazásokra használta. Egy becses munkát br­­und Russland. Leipzig bei Hirzel.) Még szenve- ’ runk tőle Magyarországról. Francziaországba helyesebb kitörés az ujporosz párt ellen, melyet visszatérte óta nem hagyá többé el a magányt s „a hivatalok- s az államrai veszedelmes befolyá- különösen emlékjegyzetei leírásával foglalkozott, soktól megfosztani“ akar. Unokahuga erővel ment S Priest tábornok fia­„Két hazafiui füzet.“ (Zwei vaterkn-­­ hoz, ki a restauratio alatt Berlinben mint követ dische Hefte. Manheim, Basselmann.) Méltó pa- * működött, de nassok Németország szakadozottsága fölött hiába, nincs másképen! „Nyílt levél Miklós czárhoz.“ (Leipzig Remmelmann.) Miklós czár Németor­szágot is „beteg embernek­­ tartja ; gyen­geségére — sajnos — igen is helyesen számított. Egyéb invectivái már százszor elmondattak. „Nyílt levél a francziák császár­­j­á­h­o­z.“ (Lipcse Remmelmann.) Lengyelország helyreállítása által képes egyedül az európai bé­ke Oroszország ellen biztosíttatni. Lengyelország helyreállítása ez után forradalmi kérdés helyett európai conservativ jellemet nyerne. Jó, ha igaz, de a kérdés nincs napi­renden ; most Németország föllépése körül forog a keleti kérdés;s napirend­re csak akkor jöhetne, ha a Spree melletti politika a háborút még inkább bebonyolítandná, mely ha Austriával tart, egyszerűbben fog a keleti ügy eldöntetni. Egyébiránt a lengyel kérdést jobb most s tán általában is szőnyegre nem hozni — az a keleti kérdésben rész elem. Bauer Bruno ismét egy röpiratot indított a világba, melynek főérdeme, hogy nem több egy kis ívnél. Czíme „Aberdeen“, tartalma egyébiránt nem egészen üres szalma. Szerinte „Aberdeen a fennforgó világügyben — a helyzet ura. Ő a kabinet szigorú főnöke, ki engedelmességet kö­vetel tagjaitól; minden ellenzéki kisérlet után ha­talmasabban áll elő, — a ministeriumbani viszá­lyok után, melyről oly sokat írtak a nyáron, ismét mély csend áll be , — s a ministeri lázadások rendesen azzal végződnek, hogy az illető minis­terek maguk biztosítják az alsóházat a kabinetben uralkodó teljes egyetértésről. Kérdés tehát mi Aberdeen úr politikája? — Aberdeen minden rajongástól ment, minden phrasis gyűlölője, — ő a szözerzület lángjait őszinte, csaknem kihívó po­litikai vallomásai hidegvizével csillapítja,a franczia államfő sasszárnyait nyesegeti, hogy túl ne vigye­nek a czélon, — s mi ez a czél?— nem mondá-e maga, hogy Európa meg lehet elégedve ha 25 évi békét nyerhet, mint a háború gyümölcsét ? Aber­deen e politikája által hatalomban nyer ha az an­gol fegyver szerencsétlen , s ha szerencsés — ismét ő fogja diktálni a béke feltételeit az an­­­gol népne­k.t.— Ez, mint mondok, elég józanul hangzik, — s erejéből nem veszt a szerző egyéb különöz ötletei által, milyen p. o. az, hogy Ang­liában az absolutismus és centralisatio előjeleit véli látni, s a jelen háborút azzal jellemzi, hogy az a nyugati absolutismus barcta az északi ellen. Pária , nov. 13. November 19-­ 18542

Next