Budapesti Hírlap, 1884. október (4. évfolyam, 271-301. szám)

1884-10-09 / 279. szám

IV. évfolyam. 279. szám. Budapest, 1884. Csütörtök, október 9. Budapesti Előfizetési árak: Egész évre 14 frt, félévre 7 frt, negyedévre 3 frt 60 kr., egy hóra 1 frt 20 kx. Megjelenik Mindennap, hétfőn és ünnep után való napon is. Felelős szerkesztő: Giukássi József. Szerkesztőség- és kiadóhivatal: IV. Kalap­ utcza 16. sz. Hirdetések díjszabály szerint. Egyes szám­ára helyben 4 kr., vidéken 5 kr.­ ­ és uj emberek. (bp.) Még két-három nap, é­s az uj képviselőház a felirati vitával megkezdi mű­ködését, hosszú alakulási procedura után. Nem mondhatja senki, hogy az ország valami lázas türelmetlenséggel nézne a parla­menti gépezet­e megindítása elé. A legiszlatív munka elveszti az újság ingerét, s belépett a többi rendes munkakörök sorába. Az emberek reálisabban gondolkoznak róla. Nem tekintik többé a törvényhozás házát nemzeti játékszínnek, — szemfényvesztő illú­ziók, hiú ígéretek hajlékának. A képviselő a puszta mandátumért nem tartatik országos te­kintélynek, ha fellépésével, tudásával nem szol­gált reá. Mindenki tisztában van, hogy a par­lamentben dolgozni kell, é­s az ottani munkához nagy készültség, a vitatkozások ma­gas nívójához fegyelmezett modor, tapintat, a testület tekintélyének fenntartásához a tagok személyes auktoritása, jellemileg és szellemileg kitűnni tudása szükséges. Ahol ezek hiányzanak, ott a gépezet csak alakilag teljesíti funkcióit; erkölcsi hatása lelohad, politikai értéke pedig a­ hajitó fához közeledik, mely régi példabeszéd szerint vajmi keveset ér. Hivatása az állami hatalom egy lényeges részének gyakorlása volna, — tiszte a törvé­nyeket „ országossá“ autorizálni, mielőtt a ki­rály szentesítené, — s ezért méltán igényel­heti, hogy a közvélemény által megbecsültes­sék. De igénye s­em feltétlenül megy teljese­désbe; egy elengedhetlen feltétel, hogy a par­lamentet első­sorban saját tagjai be­csüljék meg komoly munkásságuk által. A képviselő urak lelkére ezért nehéz kö­telességek súlyosodnak. Nemcsak azért felelő­sek, amit tesznek,­­ hanem azért is, mit tenni elmulasztanak Becses személyük az auk­toritás elvénél s az immunitás jogánál fogva sokban összeforr az intézménynyel. Pedig ezt, mely alkotmányos közkincse a nemzetnek, nem szabad nekik soha kompromittálni. Az esprit de corps ha valahol, akkor egy ország képviselő testületében múlhatlanul meg­kívánandó. Erre legyen a parlament minden tagja egyaránt kényes. Ne tűrjék, hogy egy­más személye ellen komoly kifogás emeltet­hessék bárki által. Gondolják meg, hogy a nyilvánosság millió szemekkel figyel, bírál s ítél fölöttük. Minden hanyagság e dolgokban iszonyúan megbaszélhatja magát, a rendezet­len vagyoni viszonyokból, elintézetlen becsület­beli ügyekből növik ki magukat a botrányok, személyes katasztrófák. Az ilyen pedig gyak­ran ismétlődve képes lejáratni az intézményt is. Parlamentarizmusunk fiatal, de alkotmá­nyos életünk évezredes és nagy történeti ha­gyományok maradtak az országgyűlésekre örö­kül apáinktól Ezt az örökséget most önök veszik át, képviselő urak, s a nemzetlét sorsa függ válságos jelen korunkban attól, hogy ez erkölcsi tőke gyarapítását egyenkint s össze­sen becsületbeli ügyüknek tekintik-e! Különösen a j­e­l­e­n országgyűlés lelki­ismeretét kell nagy érzékenységre felszólíta­nunk. Nemcsak az­ért, mert életbe vágó ál­lamügyek elintézése jutott neki osztályrészül, milyen — hogy többet ne említsünk — a parlament mindkét házának reformja, a köz­­gazdasági kiegyezésnek tíz évre szóló reví­ziója, Fiume hovatartozásának elodázhatlan el­intézése. De azért, s főleg azért tartjuk a jelen országgyűlést kritikusabbnak a többinél, mert ebben a mandatariusok jelentékeny ré­sze, az egésznek csaknem harmada, csupa po­litikai újoncokból, egy elfogadott kifejezéssel élve: uj emberekből áll. Örök sorsa az emberiségnek, hogy régi nemzedékek idővel kidőlnek helyükből s az „utókor“ eszméje uj egyénekben megtestesülve jelentkezik a „múlt“-nak még ki sem hűlt he­lyén. A fiatalok learatják, mit az öregek ve­tettek, s tovább vetnek, hogy újból arathas­sanak. Ez a világ folyása minden téren, s fel se veszszük, ha cseppenként folyik. Az öreg bevégzi dolgát egy állomáson, s átveszi tőle a terhet az életerős ifjú, a­mig maga pi­henni tér; a többi állomás ezt mm tartozik megérezni, s a munkateljesítés kontinuitása megmarad. De a múlandóság melankóliája önkéntesen megragadja lelkünket, ha a régi gárda harc­ban s érdemekben megvénült alakjai egy csa­pásra letűnnek a küzdő­térről, s hol annyi szép fegyvertényüknek valánk tanúi, s egy­szerre ismeretlen, kipróbálásán uj alakokkal, mitsem mondó új nevekkel találkozunk. Két-három országgyűlés a régi manda­tariusok néhányával mindannyiszor szegényeb­ből tért vissza az urnáktól: elbuktak, önként visszavonultak vagy elhaltak. De az uj parla­ment képe mégis megtartá egészében régi ki­fejezését. Ma túlnyomó az uj elem , fiatalság, mely az imént még iskoláit járta, — idősbek csoportjai, kiknek létezéséről a választók bi­zalma csak a legújabb időben értesülhetett, — ezekkel találkozik a figyelő szem a t. ház A „BUDAPESTI HÍRLAP“ tárcája. Az októberi diploma után. — Mikor a budai népszínház tüntetett. — (A „Budapesti Hírlap“ eredeti tárcája.) A franciák utcai forradalmaik színhelyéül leg­inkább a St. Germain külvárost, — a budapestiek pedig utcai demonstrációik küzdteréül a kerepesi­­utat választották. Itt a nemzeti színház környéke volt mindig a tömeg kedvenc helye. Mikor sem macskamuzsikára, sem ablakkeverésre nem volt al­kalom, estéken át azzal szórakozott a nagy közön­ség, hogy ezrével gyűlt össze a nemzeti szinház előtt, zajongott és tolakodott, beverte a cilindere­ket s kedélyesen kifütyülte azokat, akikre pikkje volt. Worafkának nem egyszer gyűlt meg a baja a nemzeti szinház előtti zavargókkal. Ma­gában a Thalia templomában a demonstrációk tért nem foglalhattak. Gondoskodott arról a cenzúra, mely árgus szemekkel vizsgálta át egyenként a da­rabokat s kegyetlen szigorral plajbászolta ki azok­ból a legcsekélyebb irányzattal biró kifejezéseket. Persze a Bachkormány nagy elővigyázattal járt el a színházakkal szemben. Az előadásokból távol kelle tartani mindazt, a­mi a 48-as időkre emlékeztethetett volna. Ilyennek tartották egyebek között a nemzeti szint is. Hogy a nevetséges anaekronizmusok ez által kikerülhetlenekké vál­nak,­­ azzal nem törődtek. Dunaszerdahelytt ott játszott Ujfalussy társulata P­r­i­­­e­s­z­k­y pajtá­jában. Kisfaludy­­Mátyás diákiját adták. De a szolgabiró csak úgy egyezett bele az előadásba, ha a királyt fogadó cinkotai kántor kezében nem nemzeti, hanem svarcgelb zászló fog lengeni! úgy is történt. Lett aztán iszonyú kacagás Debrecen­ben meg az a furcsa eset adta magát elő, hogy a „Csikósban” Rózsinak feketesárga pántlikát kellett fonni a hajába! Persze ezek a békék tetemesen enyhültek a 60-as évben. Mert hát a politikai események visz­­szahatása nem maradhatott el a színházaktól sem. A szabadabb mozgás behatolt a színpadokra is! És tagadhatlan, hogy a nemzeti lelkesedés, s a jobb jövő iránt ébredező remények hatalmas táp­lálékot kaptak a magyar színészet ekkori hazafias törekvéseitől. Különösen a budai népszínház ját­szott ez időben fontos szerepet. Előadásai foly­tonos politikai demonstrációk voltak. Nem hiába ijedt meg Prottmann, mikor a szegedi színtársu­lat Budára jött, s az abszolutizmus lovagjai nem hiába gördítettek minden lehető akadályt a ma­gyar színészetnek Budán való letelepedése elé ! „Meglátja ez a budai magyar színészet megölője lesz a pesti német színháznak — mondá Prott­mann Alsdorfnak, a budai és pesti né­met színházak igazgatójának. A legelső színházi tüntetés Széchenyi halálá­nak évfordulóján volt. A magyar főváros a leg­nagyobb magyar szerencsétlen halálának emlékét rendkívüli fénynyel ünnepelte meg. Este kivilágí­tás volt. Ablakok, házfalak fénytengerben úsztak, erkélyek, boltok transzparensekkel diszeskedtek. A színészet is le akarta róni az ő háláját Szé­chenyi iránt. Alsdorf kedvezőnek vélte az al­kalmat, a német színészet iránt végkép meghide­­gült hangulat felébresztésére. Meghívta a budai magyar színészeket egy vegyes magyar és német dísz előadásra az erzsébet téri német színházba. A magyar színészek el is jöttek, de csak azon felté­tel alatt, hogy az egész előadás magyar lesz. Úgy is lett. A rendkívül fényes kivilágítás dacára a színház zsúfolásig megtelt. Ember hátán ember volt. A színház homlokzatán óriás nagyságú nem­zeti zászló lengett, még a tetőzetre is nemzeti­­színű kelméket borítottak, kívül belül a trikólor vette uralmába az egész házat. Előadásra K­e­­mény Simon dráma lett kitűzve. Az előadás végén pedig Széchenyi napotheozisa volt gyönyörű allegóriás képben. A színpad közepén egy arany koporsó volt, benne Széchenyi alakja. A koporsó mellett kherubok és szeráfok állottak arany trom­bitákkal és az angyali riadóra a koporsóból (persze gépek segélyével) kikelt a legnagyobb magyar megdicsőült alakja és az égbe szállott. E jelenet frenetikus izgalomba hozta a kö­zönséget. A szemek kényekkel teltek, a tapsvihar szűnni sem akart, s mikor az énekkar Kölcsey himnuszát kezdé a görögtűz bűbájos lángjainál énekelni, mindenki felállt s úgy hallgatá a nem­zeti éneket. Azonban a svarcgelb érzelmű hivatal­nokok és polgárok, valamint a nagyszámban je­lenvolt katonatisztek mozdulatlanul ültek helyei­ken, s tudomást sem akartak venni a történekről. De a közönség csakhamar észretekítette őket. „Ki­­vele ! Felállni!“ hangzott minden torokból, s mi­kor a németek látták, hogy nem lesz tanácsos da­colni a nemzeti közvéleménynyel szép csendesen megretiráltak s otthagyták a színházat. A tünte­tés sikere felbuzdította a színészeket is meg a közönséget is. Ezután csaknem azért ment a bu­dai népszínházba, hogy kedvére demonstrálhasson. Alkalmas tárgyat adott erre a népszínház egyik Mai Blámunk 12 oldalt tartalmaz.

Next