Budapesti Hírlap, 1890. február (10. évfolyam, 31-58. szám)

1890-02-14 / 44. szám

Előfizetési árak: Egész évre 14 frt, félévre 7 fit, negyedévre 3 fit 60 kr., egy hóra 1 fit 20 kr. Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep után való napon is. Felelős szerkesztő: Csukásai József. Szerkesztőség és kiadóhivatal: IV. kalap­ utca 16. se. Hirdetések díjszabály szerint. Egyes szám­ára helyben 4 kr., vidéken 6 kr. A nagyságos gonosztevők. Budapest, febr. 13.­­ Két szomorú eset foglalkoztatta e napokban a bíróságot Pozsony­ban és Budapesten. A bíró ítélt törvény sze­rint­­ a felebbezési fokozatokban felül fogják vizsgálni és súlyosbítják vagy enyhítik a büntetést. Ebbe mi nem avat­kozunk. De ez esetek ötletéből volna né­hány szerény szavunk a törvényhozás­hoz, mely már néhányszor felvetette s újra elejtette a büntetőtörvény­­könyv revíziójának esz­méjét. Gyorsan fejlődő, változó korunkban arról szó se lehet, hogy örökbecsű kó­dexet alkosson a jogtudomány az em­beri gyarlóságok megfékezésére vagy a bűnök megtorlására. A magyar társada­lom most él az újjáalakulás folyamá­ban, régi típusai tünedeznek, újak ke­letkeznek , a közviszonyok változása az egyéni szükségleteket is erős hullám­zásba hozza s az emberi szenvedélyek medret váltanak, a bűnök forrásai emitt gyérülnek, amott megdagadnak, az ál­lam kénytelen az élet ily­es jelenségeit folyvást figyelni, mérlegelni, ha morál­­politikát akar csinálni a szó gyakorlati értelmében. Büntető törvénykönyve is csak úgy bir értékkel, ha az életben megvannak a gyökerei, onnét nő ki és változásaiban lépést tud vele tartani. A magyar kódex az elméleti műveltség előkelő terméke, de ideje, hogy meg­nyissuk lapjait ama korrektívumok szá­mára, melyeket az élet, tapasztalás s a gyakorlati szükség követelnek. A hivatali sikkasztá­sokról szóló szakaszok — azt hisz­­szük — megértek a revízióra. Mikor a kódex készült, más volt e bűn jelleme, egyénisége és súlya a magyar közélet egyéb miazmái közt. — A bűn — mint elvont fogalom — azóta nem változott, a bűnösség azonban szigorúbb mérté­ket, keményebb megtorlást igényel, mert járványszerüleg lép fel, megtámadja s fertőjébe ragadja a tár­sadalom eddig intakt rétegeit, furfangja megfinomodott, eszközei tökéletesedtek s mentő körülmények, csaknem kizár­­vák, akkorára nőtt az elvetemültség, mely­­vel végrehaj­tatik. Az él­et- és vagyonbiztosság érde­kében a rablások és gyújtogatások jár­ványa ellen statáriális eljárással lép föl az állam. A közvagyon megrablói, a közbotrány tűz­rakói hasonló járvány­­irtástól mentesek, de legalább élje őket a törvény nagy szigora s a büntetés sújtson kegyetlenül. Nem az úgynevezett közönséges gonosztevők mételyezik a társadalmat. Ezek többnyire áldozatai az élet állati harcainak. A nyers ösztön hívja őket az életre, mikor megfogannak, . — al­jasságban fejlődnek, tudatlanságban nö­­vekednek. Nem csoda, ha egész életük a dúvad állatiságában, nyomorult szen­vedélyei közt telik le. Az ilyen inkább szánalmat, mint gyűlöletet érdemel. De szólunk a nagyságos gonosz­tevőkről, kiknek a gazságra ment­ségük, sőt ürügyük sincs. Becsületbe, tisztességbe helyezi el sorsuk, — fel­ruházva tehetséggel, fölfegyverezve mű­veltséggel indulnak gyengéd családi és baráti összeköttetések karjain az életbe. Nevük egyengeti előttük az utat, kedvé­ért félre tolnak sok más, szegény­ ka­paszkodót. A társaság észreveszi, sőt köszönti őket a pályakezdéskor. Nyitva számukra a közszolgálat, hol bizalmi állások betöltést, közérdekek kezelést tőlük várnak. Szerencséjük van hozzá mindig, ha tehetségük nincs is s a ko­moly akadályokat elhárítja, azokon őket átemeli, átsegíti a protekció. Tessék a nagyságos sikkasztókat összemérni a közönséges gazemberekkel s az egyéni beszámitást a fátum részével mérle­gelni. A pusztai haramia, leit a rögtön­­ítélő bíróság felköttet, lenézheti az úri betyárt, lei bizalmi tisztséget viselt és közpénzek kirablásáért négy esztendőt ül. Az a tudatlan, rongyos csavargó nyers életszükségét keresi bestiális mó­don, a világ erkölcsi rendjéről és bün­­tettének jogi következményeiről sej­ . BUDAPESTI HÍRLAP TÁRCÁJA. Abo­r. írta Edmondo de Amicis. (V.) Megfigyelésre érdemes az a lélekálla­­pot, a­melybe a borivó kerül, miután mámora elpárolgott. Az emberi dolgok gyarlandósága fölött való mély és szomorú gondolatok soha sem tolakodnak elméjébe erősebben, mint a tivornya után következő reggelen, a bor sűrű gőzére következő könnyű ködön keresztül. Mi­kor kinyitja ablakát, csodálkozva látja, hogy a világ most is rendes kerékvágásában jár, hogy semmi sem változott s mindaz, a­mit a múlt éjszaka látott, evezett és remélt, puszta álom volt. A­mi kevés megmaradt mámorából, el­tűnik a reggel első futalmára, mint a­hogy szétrebbennek az álarcosok hamvazószerda haj­nalán. És most szégyelli, hogy gyermek­ mód­jára hitt a bor hazug kecsegtetéseinek. Nyug­talanul forgatja meg elméjében az éjjel történ­teket, visszaemlékszik oktalan beszédeire, gyer­mekes ömlengéseire, eszébe jut az ezernyi osto­baság, az ezer­nyi illetlenség és megalázódás, harag támad szívében. A mások felfedezett titkai és gyengeségei nem vigasztalják azért az esztelenségért­, hogy a saját gyarlóságait egész meztelenségükben feltárta. Szeretne egy időre elbújni a világ szeme elől. Minden kelletlen neki, nem bír dolgozni, üres a feje és szíve , nincs egyéb érzése, mint hogy kimondhatatlanul utálja dorbézoló társait és azokat, a helyeket, a­hol az éjszaka azokat a kicsapongásokat elkövette. Ez állapotnak azonban csaknem mindig üdvös hatása is van : elkövetkezik a józanság reak­ciója, az ember gyönyörködni kezd otthoná­ban, mintha szükségét érezné annak, hogy új erőt merítsen a munkából és hogy elűzze he­nye szórakozottságát. Nagyon igaz egy mora­lista e mondása : a becsületes ember „erköl­csössége“ soha sem oly őszinte és határozott, mint egy tivornya­­után. Aztán álbölcselkedéssel vigasztalja magát az elkövetett oktalanságokért; elgondolja, hogy elvégre is igazságos volt annak kiderülnie, mennyit ér ő voltaképpen; számos gyöngesége megérdemlett büntetésben részesült, hirtelen pellengérre kerülvén; és végre, ha nem esik meg ez a­­helytelenkedés, nem ismerhette volna meg társait ily igazán, mert a rendes beszél­getés nem egyéb, mint folytonos ravaszkodás, a­melylyel mindenki lehetőleg fel akarj­a fedni mások lelkét, és eltakarni a magáét. A részeg­ség, mondja magában a mámorból ébredő, a hitetlen emberek közgyónása, a­melyben, meg­szűnvén a bor hatása, a kevélység sértődik ugyan — és ez a vezeklés — de a lelkiisme­­ret megkönnyebbül, a­mi aztán a feloldozás. Szóljunk most arról, hogyan hat a bor az értelem, főképp pedig a képzelődés munkál­kodására ; mert csakis ezt az egyet illetőleg foroghat fönn a kérdés : vájjon segíti-e a má­mor, vagy nem. A bort a költő paripájának nevezték. És bizony tagadhatatlan, hogy e pa­ripa hátán a költő, ha nem lassan jár, tovább ér. Mikor először ír egy kicsit becsípetten, föllelkesedik. Az agyvelejébe rohanó tüzes vér­hullámokban a sejtek már nem táncolnak, mint mondani szokták, hanem valósággal tombol­nak ; ez nem többé az inspiráció fugalma, ha­nem orkánja. A meglepődés, a gyönyörűség benső felkiáltása, a­mely, mint De­ Savetis oly jól jegyzi meg, az igaz inspiráció minden föl­­lobbanását követi, biztató gyakortasággal is­métlődik lelkében. A bor hatása alatt dolgo­zás egyik karakterisztikonja a magunkkal való nagy megelégedés, a­mely időnkint szinte ug­rándozó örömben, tapsban nyilatkozik, mert túlságosan felhevült lelkünk, ellene szegülvén az analízis hideg munkájának, tüstént mindent elfogad, a­mi felbukkan ; ez tán azért is van, mert a lélek ilyenkor oly mozgékony, erős és meleg, hogy mélyen meg tudja rengetni a kö­zönségesnél csak egy hajszálnyival különb iden vagy érzés legtökéletlenebb kifejezése is. Ezért oly kéjes az ilyen munka. Az ember nem érzi többé teremtés közben azt a gyötrel­met, a­melyet Musset oly remekül írt le, azt mondva magáról, hogy alig birja magába foj­tani a görcsös sikert, mikor a világra szül egy ideát. Mámorban ez a szülés nem fájdalmas. Az ideák nem csoportonkint, hanem valóságos zuhatagokban jelentkeznek s az utolsók már eltűntek, mikor az elsőket papirosra vetjük ; a kéz nem bírja követni a gondolat tollbamon­dását; rövidít, csak jelez, aztán algebrai jelek­hez folyamodik, egy-egy ötletet kacskaringóba firkant le és néha csak futtatja a toll hegyét a lapon, a­nélkül, hogy írna rá valamit. S mi­kor kész a munka, diadalmasan kiáltunk föl, biztosak vagyunk abban, hogy remekművet alkottunk. Pedig ez csak tökéletlen munka. Másnap, mikor hideg elmével újra elolvassuk, rendesen nagyot csalódunk. Furcsa érzés az. Azt hittük, sürű­ szövetet szőttünk, holott ez is olyan, mint a rosta. Észreveszszük, hogy e szép gon- Mai számunk: 12 oldal.

Next