Budapesti Hírlap, 1909. december (29. évfolyam, 284-309. szám)

1909-12-01 / 284. szám

2 BUDAPESTI HÍRLAP (284. sz.) 1909. december 1. télveszteség-számba ment, s a csapatokra csüggesztőleg hatott. Mindenki úgy érezte, hogy a végnek kezdeténél járunk; maga Damjanich is sejté, hogy Arad vá­rából élve nem fog többé távozni. Az események aztán gyorsan szá­­guldtak a katasztrófa felé. Pár hét alatt a honvédsereg két vonalban hátrált a felső Dunától az alsó Maros felé. Dem­binszky hada Szegeden át Temesvárnak, Görgeyé a felső Tiszán át Aradnak vette útját. A temesvári csatavesztés döntött az aradi tábor sorsáról is. Főseregünk Görgey alatt kivonult Világosra s az oro­szok kezébe adta magát, kik a hadifog­lyokat osztrák kényre kiszolgáltatták. A többit elvégezték a vérbiróságok. Mit érezhetett a gyöngéd lelkű hit­ves, mikor férjét a granicsárok szuronyai közt rabláncra fűzve, porkolábok kezén a vár­kaszárnyában eltűnni látta. Ott várták halálos ítéletüket szerencsétlen honvédseregünk többi tábornokai, a vár­fogságot a tiszti foglyok, sok százan. Hetekig tartott a vizsgálati tortúra, a­míg az aradi tizenhárom ügye megérett a mártírhalál kiszolgáltatására. S min­den hét a föllobbanó remény, a sötét két­ségbeesés és a rettenetes tanácstalanság végletei közt találta az agyongyötört asszonyt. Az osztrák parancsnok nem tűrte meg őt a várban. Meghagyta neki, hogy anyjához utazzék csácsai birtokukra, ott kellett meghúznia magát, szigorú rend­őri felügyelet­ alatt. Csak a vérítélet ki­mondása után, a halálraítéltnek óhajtása következtében, ment híradás hozzájuk, hogy most már jöhetnek a halni induló­hoz, végső búcsúzásukat a vérengző ha­talom nem akadályozza. Milyen volt e találkozás ott a sira­lomházban, a komor októberi estén. A hérosz, ki ezernyi halálveszedelmet érc­kebellel élt túl, a gyászba borult hitves és anya jajszavaira megrendülten emléke­zik vissza abban az imában, melyet lel­kén könnyítendő, vetett papírra az utolsó éjszakán. Ez imádság szövege beszédes lélektani kép, mely a hős vértanú s öz­vegye lelki mivoltát minden életrajznál érthetőbben megvilágítja. „Mind­enségek Ura! fohászkodik föl benne Damjanich. ■— Hozzád bocsátom érdek­­lésemet. A nemtőli elválás rettentő órájában Te erősítettél engem. Adj erőt továbbra is, oh­atyám, hogy a kemény próbát, a becstelen, gya­­lázatos halált, mint férfiú, erőtelten állhassam ki... A viadalokban és csatákban te vezéreltél, óh, jó Atyám, s mentő karod némely kétes har­­cokban sértetlenül védett meg. Legyen neved örökkön-örökké áldott. Oltalmazd Mindenható az én különben is szerencsétlen hazámat a to­vábbi résztől, lágyítsd szivét az uralkodónak a hátramaradt társak iránt kegyességre, vezéreld akaratát bölcseségeddel a népek javára. Adj erőt, óh Atyám, az én szegény Emíliámnak, hogy ő ama nekem adott szavát, sorsát hitének erejével elviselhetni — beválthassa. Áldd meg Aradot, áldd meg a veszedelembe sodrott sze­gény magyar hazát.. .** Ez imán kívül még két levelet irt Damjanich az utolsó esti órákban. Egyik hitvesének szól, vigasztalja, bátorítja benne. Másik levelét Vásárhelyi Júliá­hoz, Damjanichné leánykori barátnőjé­hez intézte, s arra kérte benne, hogy e nehéz napokban Emíliát tartsa házánál Aradon. „Nemes, gyöngéd szíve, — végzi sorait kezeskedik nekem, hogy Nagyságod a szeren­csétlen nőnek golldját viselendi. Csak azt az egyet kérem, ne hagyja őt magára. Az ég áldása kisérje önt élete pályáján... Az én sorsom bor­zasztó, de remény­em, hogy férfi módjára fo­gom elviselni. Mindnyájuknak egy utolsó Isten hozzád! A Nagyságodat nagyrabecsülő Dam­janich.'' A vértanú végakarata híven betel­jesülhetett. Erős lélekkel viselte sorsát, mindhalálig, erőssé tette hitvesét, hogy a rettenetes megpróbáltatás alatt össze ne roskadjon, é­s Isten kegyessége megengedte azt is, hogy­ a sújtott ma­gyar haza annyi csapás után újból erőre keljen s nemzetünk történeti pályáját a mártírok megszentelt nyomdokain bízva folytathassa. Damjanichné azóta férje kultuszá­nak, a múlt emlékeinek s ama tisztének élt, hogy a meddig az uj nemzedékek előtt a letűnt nagy idők emlékét képvi­selheti a földön, ezt Damjanich János férfias lelkéhez, gyöngéd szivéhez s neve nimbuszához méltóan tegye. Vigaszt, enyhet, megkönnyebbülést örök gyászára a, jótékonyságban talált, részt kért ma­gának a szegények gondozásából, az ár­vák fölsegítéséből s a gyermeknevelés föladataiból, hogy a nemzetnek a női ke­zek gyöngéd munkájával, nőképzéssel, az asszonyi és anyai erények kultuszával hathatósan szolgáljon. A gondviselés nagy kort adott neki, s ő megérhette az eszmék diadalát, me­­lyekért a negyvennyolcas hősök harcol­tak és az aradi vértanuk életüket ál­dozták. Most véget ért az ő szomorúan szép, fenségesen szerény pályája is; úgy élt, mint egy trónjavesztett királyné, a­ki lelki erényeivel hódoltat meg minde­neket. A tövisek helyén, a­mik egykor véreztek, ma virág nő, s annyi szenvedés után, a­mit végig tűrt, az egész nemzet áldása koszorúzza sírját ma, hogy a Damjanich-pár az égben találkozók. A horvátországi helyzet. Horvátországból írják nekünk, hogy a horvát pártoknak egymással való tusakodása ma nagyobb, mint valaha volt. Lehetséges, hogy Zagorác Istvánnak, a jogpárt egyik vezérének sikerülni fog rábírni a pártját arra, hogy Rauch bárót támogassa. Harambasics Ágost, a jogpártnak egyik agilis tagja, már állást foglalt Rauch báró mellett. A Frank-párt erősen agitál, és választásra készül; azt hiszik ugyanis, hogy a télél választás lesz Horvátországban, még­pedig az új választói névjegyzék szerint, a­mely a kormányra nézve előnyösebb, mint a régi névjegyzék. Rauch bárónak azonban a választás egyáltalán nem sür­gős, mert neki mig a magyar kormány bizalommal van iránta, nincs mitől tartania. *— Rauch Pál báró német szentekre panaszkodik. Az Istenért éde­sem, ne káromkodjék kegyelmed. A szent apos­tolok nem is németek voltak, gondolom/* Ugyanez évben a generális megirta neki, hogy németül kell tanulnia, mert nem érti meg a hadi leveleket. A felesége erre Olcsváról imi­gyen felelt néki: „Az német szót szivem úgy tanulja kegyelmed, hogy úgy ne járjon, mint Domahidy Miklós uram, ki mikor az török szót tanulta, eltörte volt az lábát. Kiről verseket is csináltak volt. Tudja azt Domahidy László uram!"* Károlyi a német tudományban valami sokra nem is vitte. Mikor később az országgy­ü­­lés alkalmával az udvari bálon németül beszélt, — a mint maga írja a feleségének — „az felsé­ges császárné s az dámák kacagásra indultak." Röstelle is a felesége eléggé. Bár diákul felelt volna inkább — írja az urának. Szép világot vet Barkóczy Krisztina lel­kére, hogy urának folyton a rabokkal való em­berséges bánást ajánlgatja a leveleiben. S addig irt ez ügyben, addig kérte a férjét, mig azt rá nem vette, hogy asszonyokat és lányokat többé nem ejt rabbá, s ha a dolog mégis úgy fordul, hogy német rab-asszonyok is akadnak, azokkal a kuruc rabnőket váltatja ki. Gondolhatjuk, minő öröm szállta meg a jó asszony szivét, mi­kor a férjének ez ígérete a kezében volt. Alig talál szókat, a­mikkel lelke örömét kifejezheti. Lélekvidító levelét az ura sem olvasta megha­tottság nélkül. Ajándékokkal halmozza őt el, s még a tábori kótyavetyéken is a feleségére gon­dol. Az 1706. évben is pompás szoknyát küldött az „ő édes szivének/* Barkóczy Krisztina az ajándékot e jellemző szókkal köszönte meg: „Az német szoknyát szivem kedvesen veszem. Klárát (a leányát) véle, ha Isten engedi, föl is cifrá­zom; de édesem, emberséges magyar asszony­­számba tartván magamat, tarka-barka nem illet, hacsak nem aranyos. De szivem, én húszszor is megcsókolom kegyelmedet, hogy oda nem adta egy csókért, mert pénzen sem kaphatnék olyat/* Ily módon írogatnak egymásnak a férj és a feleség ifjú és aggkorukban egyaránt. Az idő a szeretetüket meg nem apasztja, a hitüket meg nem gyöngíti. Hosszú ideig tartó levelezésük tehát két szerető szív meg nem szűnő enyelgése, a­mibe ürmöt csöpögtetni még a balsors sem bír, mert meggyőző hitük, derűit lelkiviláguk a legnagyobb csapások idején is megnyugvásra talál. Ily módon rájuk a hervadó ősz is nyárrá válik, a tűnő napsugár is ébredést hirdet. Az anyát a gyermeke halálánál nagyobb csapás alig érheti. S a­kinek fájdalomtól sújtott lelke még ilyenkor is megnyugvást talál, abban a hitnek sziklánál erősebbnek kell lenni. Bar­kóczy Krisztina az 1703. év november hónap­jában útban lévén, egyszerre az a gyászos hit éri, hogy távollevő leánya haldokló félben va­gyon. A megrémült anya a szelek szárnyán sietne hozzá, ha lehetne. A bánat űzi őt, az ag­godalma hajtja, maga sem tudja, hova. Remegő kézzel írja a férjének, hogy az ő édes lelke Klá­rikája halálán vagyon. De kétségbeesését nem árulja el. Még vigasztaló szóért sem rimánko­­dik, hanem ő biztatja az urát. „Mivel így tet­szett az Istennek, — írja —­ meg kell nyugod­nunk szent akaratján. Nem akarja Isten őtet (a leányát) ily nagy, nyomorúságos szenvedé­sekre juttatni, mint engem; mert már éppen el kell merülnöm a keserűség tengerébe. Édes lel­­kem­, ha Istennek úgy tetszik, adjuk oda mi is jó kedvvel, meglátjuk végtére a gyönyörűség helyén, az hol elveszen az Isten minden bánatot. Kérje kegyelmed édesem a szerzeteseket, imád­kozzanak, adjon az Úristen békességes tűrést ily egymásra következő súlyos bánatomban!...“ Az a nő, a kinek a szivében ennyi hit, eny­­nyi gyöngédség és megtisztult szeretet lakozik, embertelenségre vagy durvaságra sohasem vete­­medhetik. Bizonyos dolog, hogy Barkóczy Krisztináról minden elfogulatlan ember így fog vélekedni. Az elvakultság azonban — mint tud­juk — nem sok gondot vet a megfontolásra, nem is latolgatja a körülményeket, hanem va­kon ítél. Neki egyetlen szó is elegendő, hogy, pálcát, törjön egy egész élet fölött. A szelíd lelkű és minden babonától meg­tisztult Barkóczy Krisztina, beteg fiát gyógyít­­tatván, egy alkalommal emberszivet kért tábo­rozó urától. E levelet Thaly Kálmán elolvasván, s amúgy ellenérzéssel viseltetvén a kuruc generális családja iránt, azonnal dobra verte, hogy Károlyi Sándor vezérlő tábornok az elesett német katonák szivét kivájatta és fia gyógyítá­sára zsákokban a feleségének küldötte. Ezt a hihetetlen mesét Thaly oly meggyőzőn hirdette, hogy még a komoly Pauler Gyulát is sikerült megtévesztenie. Ez utóbbi történetbre fölsorol­ván azokat az utálatos szokásokat, miket az olasz krónikások (a­kik magyart soha sem lát­tak) a beköltözött magyarokról föl­jegyeztek, azt a szörnyű babonát is megemlíti, hogy a megölt emberek szivét kivágták és megették!! „A szívről való babonának a nyomát — írja Pauler — még a kurucvilágban is megtaláljuk, mint Thaly Kálmán, e kornak klasszikus isme­rője szives volt velem közleni. A nyugati írók­ közül azonban senki sem említi, a­mi eléggé bi­zonyítja, hogy ritka dolog lehetett­* E sorok írójának alkalma volt Thaly Kál­mánt arra a nagy tévedésére figyelmeztetnie, a­mire őt az emberszívnek szó szerint való ma­gyarázása vitte. De hiábavalónak bizonyult min­den fölvilágosítás. Thaly paprikás kuruc felelet­tel fizette ki az embert. Aztán Pauler Gyulával állott elő mint bizonyítékkal, megfeledkezvén arról, hogy Paulert ő vezette félre. Ideje hát, hogy e tévedést helyreigazítsuk, napvilágra bo-

Next