Budapesti Közlöny, 1876. június (10. évfolyam, 125-147. szám)
1876-06-01 / 125. szám
Hennel Hugót, a 8. sz. gf. Saint-Quentin uhl. e.-ben; Sivkovich Márkot, a 12. sz. II. Ferencz mindkét Sicilia királya uhl. e.-ben; Pohl Henriket, a 12. sz. gf. Pálffy húsz. e.-ben; Gläser Hermannt, a 2. sz. gf. Wrangel drag. e.-ben; Mayer Józsefet, a 3. sz. Károly fhg. uhl. e.-ben; Spitschka Sándort, a 4. sz. Ferencz-József császár uhl. e.-ben; Hrehorowicz Ignáczot, a 11. sz. Ferencz-József császár drag. e.-ben; lovag Pechmann v. Massen Károlyt, a 3. sz. Albert szász király drag. e.-ben ; Weeber Albertet, a 3. sz. Károly ihg. uhl. e.ben; lovag Baratta de Dragona Károlyt, a 6. sz. Sándor hesseni és rajnamelléki hg. drag. e.-ben; Feigl Ödönt, az 1. sz. gf. Grünne uhl. e.-ben; Adya Miklóst, a 7. sz. Vilmos braunschweigi hg. drag. e.-ben; Schenek Alfrédet, a 15. sz. gf. Pálffy huszár e.-ben; Häufler Gusztávot, az 1. sz. gf. Grünne uhl. e.-ben; ehrlenburgi Ehrler Quidót, a 13. sz. savoyai Fugen hg drag. e.-ben; Vogler Alajost, a 2. sz. Miklós orosz nhg. húsz. e.-ben; Egger Rudolfot, az 5. sz. gr. Radetzky húsz. e.ben ; Madaga Ágostot, a 2. sz. hg. Schwarzenberg uhl. e.-ben. (Folytatjuk.) A földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi m. k. minister Germatz Ferencz távirdai főtisztet és Pinkász Vilmos távirdatisztet m. kir. távirdaigazgatósági titkárokká illetőleg felügyelőkké nevezte ki. A m. kir. tengerészeti hatóság a hosszujáratu kereskedelmi tengerészethez a következőket nevezte ki: hajóhadnagyokká: Kilvain Ferenczet, Buccariból, Mareglia Jánost, Lussinpiccoloból és Randich Henriket, Costrena Sa. Barbarából. A temesvári m. kir. pénzügyigazgatóság által tízverteczky Géza a lugosi kir. adóhivatalhoz ideiglenes minőségben VII. osztályú tisztté neveztetett ki. JEGYZŐKÖNYV. Felvétetett a közmunka- és közlekedési m. kir. ministeriumban, 1876. évi április 27-én. Jelen voltak az alulírottak. Az állami biztosítást élvező vasutak jövedelmezősége tekintetéből elkerülhetlenül szükséges beruházásokat tárgyazó 1875. évi XLI. törvényczikk 2. és 3. §§-ainak s úgyszintén az 1876. évi XI. törv. czikknek végrehajtása czéljából az alulirt m. kir. ministerek közt egyrészről, s a szintén alulirt vasuttársulatok illetőleg társulati képviselők közt másrészről és pedig ez utóbbiak részéről a még szükséges közgyűlési határozat fenntartásával, a következő megállapodások jöttek létre: I. czikk. Beruházási költségek megállapítása. Az alább nevezett vasutaknak egyrészt a már eddig teljesített különféle beruházásokra s másrészt az üzlet viteléhez elkerülhetlenül szükséges anyagszer-készletekre vonatkozó pénzszükséglete, a mindkét rendbeli beruházás után 1875. év végéig felmerült időközi kamatok beszámításával a következő osztrák értékű papir-összegekben állapíttattak meg: u. m.: 3620 Az első erdélyi vasutat illetőleg Az alföldi vasutat illetőleg A pécs-barcsi vasutat illetőleg A m. keleti vasutat illetőleg A kassa-oderbergi vasutat illetőleg A m. északkeleti vasutat illetőleg A m. nyugoti vasutat illetőleg Az első m. gácsországi vasutat illetőleg Az eperjes-bluchowi vasutat illetőleg A duna-drávai vasutat illetőleg _____ Az összes fentnevezett vasutaknál tehát 2,693.641 frt 12 kr 5,926.978 frt 44 kr 8,620.619 frt 56 krban Tekintettel azonban arra, hogy a fentebb elősorolt összegekben az időközi kamatok csak 1875. év végéig vannak számba véve, hogy továbbá egyes ugyancsak a fentebbi összegekben már számításba vett beruházások részint még befejezve, részint pedig felülvizsgálva nincsenek, s hogy végre az alapul vett számadások részben még a kormányközegek által érdemlegesen átvizsgálva nem lettek, hanem csakis az érdekelt társulatoknak felelősség terhe alatt tett bejelentéseik alapján vetettek fel a fenntebbi megállapításokba, mindezeknél fogva a fentebb részletesen elősorolt összegek netáni helyesbítése az illető műszaki felülvizsgálatok s egyátalában a kérdéses beruházásokra vonatkozó végleszámolás eredményéhez képest úgy a kormány, mint az érdekelt vasúttársulatok részéről is világosan fenntartatik. II. czikk: A névleges kölcsön tőke. A fentebbi I. czikkben felsorolt valamint az előlidézett törvényczikkek alapján a kormány által netán még ezentúl engedélyezendő beruházásokra szükséges pénzösszegek az érdekelt egyes vasúttársulatok által elsőbbségi kölcsönök útján lesznek beszerzendők. E végből tehát az Az első erdélyi vasutat illetőleg Az alföldi vasutat illetőleg A pécs-barcsi vasutat illetőleg A m. keleti vasutat illetőleg A kassa-oderbergi vasutat illetőleg A m. északkeleti vasutat illetőleg A magyar nyugoti vasutat illetőleg Az I-ső m.gácsországi vasutat illetőleg Az eperjes-bluchowi vasutat illetőleg A duna-drávai vasutat illetőleg III. czikk. Állami külön biztosítás és egyéb kedvezmények. A II. czikk értelmében kiállítandó s legfölebb 12.531.200 névértékű forint erejéig kibocsátandó elsőbbségi kötvények kamatozása és 50 év alatt 0-4777 610 hányaddal leendő törlesztése czéljából az állam az alulírt vasúttársulatoknak egyenként külön biztosítást nyújt, mely azonban összesen évi 686.425 litet arányban meg nem haladhat s a törlesztési 50 év elteltével megszűnik. Ezen felül az állam a fentebb számjelzett elsőbbségi kötvények pontos kamatozásáért és törlesztéséért jótállást vállal. Megengedi továbbá, hogy ezen kötvények valamint az alulírt egyes társulatok által saját kölcsönrészletükről kiállítandó s a m. kir. pénzügyministériumban elhelyezendő főkötvények is, teljesen adó-, bélyeg- és illetékmentesen adassanak ki. Megengedi végül, hogy az alulírt egyes társulatokat a jelen jegyzőkönyvi megállapodások értelmében terhelő elsőbbségi részletkölcsönök az illető pálya telekkönyvének teherlapjára szintén illetékmentesen tábláztassanak be. A fentebbi 686.425 frtot meg nem haladható külön biztosítás a megfelelő elsőbbségi kötvényeknek az állam által leendő átvétele arányában (lásd a IV. czikket) és az alábbi XI. czikk szealálírt társulatok 200 osztr. ért. arany forintról szóló évi 5 °/, -val aranyban kamatozó és 50 év alatt törlesztendő elsőbbségi kölcsönkötvényeket fognak kiállítani. A kibocsátandó kötvények száma az összes alulírt vasuttársulatoknál nem rúghat többre 62.656 darabnál 12.531.200 frt névértékkel. De minthogy azon összeg, mely a most említett kötvényekből az I. czikkben 8.620.619 frt 56 krban megállapított beruházási szükségleten felül még befolyandó — az 1876. évi XI. t. sz. 2-ik §-ának világos kikötéséhez és az alábbi XII-ik czikk intézkedéséhez képest csakis a valóban fennforgó szükség arányában használható fel; nehogy ezen a törvény által kívánt eljárás folytán a szóban forgó kölcsönművelet végleges megállapítása késleltetést szenvedjen: mindezeknél fogva, s tekintettel végül az I. czikk végpontjában foglalt kölcsönös fentartás érvényesíthetésére is, közösen abban történt megállapodás, hogy a szóban forgó kötvények — az állami külön biztosításban fedezetet nem találó s így tehát fölösleges czimletek feltétlen megsemmisítésének fenntartásával (lásd az alábbi VI. czikket) — egyelőre a megállapított maximumot meghaladó számban legyenek kiállíthatók, és pedig tekintettel az egyes vasúttársulatok különleges viszonyaira, a következő mértékben, amerint meghatározott időpontban lép életbe, s az egyes társulatokra eső végleges különbiztosítási összeg a beruházási kölcsön kimerítése után számvivőileg fog megállapíttatni. Különösen az alföldi vasúttársulat a gomboserdődi parti vágányok, egy kotrógép és az engedélyokmányban kikötött értéket meghaladó forgalmi eszközök költségeit illetőleg az e költségek fedezésére már kibocsátott társulati czimletek kamatozása és törlesztése fejében a többször említett 686.425 frt maximál biztosítási összegnek ezen társulatra eső részleten felül, további évi 13.575 ezüst frt 9 krnyi biztosításban részesittetik, mely biztosítás az 1875. évi 41. t. sz. 3. §-ával engedélyezett évi 700.000 írtban szintén fedezetét találja, s mely további biztosítás 1876. évi január hó első napjával lép életbe. IV. czikk. A kölcsönkötvények átvétele az állam által. A fentebbi II. czikkben körülirt elsőbbségi kötvényeket és pedig legfölebb 12.531.200 forint névértékű összeg erejéig az állam veszi át azon árfolyam mellett, mely az 1875. évi 49. 1. czikkben engedélyezett 60/0-os magyar járadékkölcsön 80’/2 °/c -os árfolyamának megfelel. Ezen elvből kiindulva az átvételi árfolyam minden 100 névértékű arany frt után 69 ’/ o % -ban Anyagszerekre Egyéb beruházásokra Összesen 297.092 frt—kr 2.523.080 frt 80 kr 2.820.172 frt 80 kr 466.950 70— . 309.501 7081 70 776.451 » 81 70 43.757 0— » 173.702 7024 70 217.459 » 24 » 499.027 128 525.100 »55 70 1,024.127 7083 473.918 1— 959.832 7052 70 1,433.750 7052 469.449 70__ 1,065.328 038 » 1,534.777 7038 214.313 70— 182.863 2*53 70 397.176 » 53 » 121.588 084 136.917 103 70 258.505 87 70 30.925 $— t6 6.299 7045 » 37.224 7045 70 76.621 0— 44.352 7013 120.973 » 13 » 21.568darab 4.313.600 frt 5.744 0 1,148.800 » 1.564 0 312.800 » 8.239 0 1,647.800 » 11.139 2,227.800 » 12.148 0 2,429.600 » 2.857 70 571.400 » 2.188 70 437.600 » 268 70 53.600 » 885 70 177.000 » összesen 66.600 13,320.000 frt névértékben