Budapesti Közlöny, 1885. szeptember (19. évfolyam, 198-222. szám)
1885-09-11 / 206. szám
Budapest, 1885 206. szám. Péntek, szeptember 11. BUDAPESTI KÖZLÖNY. HIVATALOS LAP. Előfizetési Árak : naponkénti postai szétküldéssel, vagy helyben házhoz hordva: Egész évre.......................... 20 frt Félévre.....................................10 . Negyedévre..................................5 . Egy teljes lap ára 30 kr. Szerkesztőségi iroda : IV. kerület, hatvani utcza 7. szám 1. emelet, 8. ajtó. Kiadóhivatal : Ferencziek tere, Athenaeum-épület. Hivatalos hirdetések: A „Hivatalos Értesítő“ -be iktatandó hivatalos hirdetések díjjal előlegesen beküldendők , még pedig 100-szóig egyszeri hirdetésért 1 frt, 100— 200-szóig 2 frt, 200—300-szóig 3 frt és igy tovább.— Azonfelül minden egyszeri beiktatás után 30 kr. bélyegdij és az esedékes nyugtabélyeg is beküldendő. Magánhirdetések: Egy hatodhasábos petitsor egyszeri hirdetésért 19 kr, kétszeri 16 kr, és többszöri hirdetésért 13 kr minden beiktatásnál. A bélyegdij külön minden beiktatás után 30 kr oszt. ért. HIVATALOS RÉSZ. Személyem körüli magyar miniszerem előterjesztése folytán, Goldschmidt János naszódi épitőmesternek, a közügyek körüli tevékeny és önzetlen munkálkodása által szerzett érdemei elismeréséül, az arany érdemkeresztet adományozom. Kelt Schönbrunnban, 1885. évi szeptember hó 2-án. Ferencz József, s. k. B. Orczy Béla, s. k. császári és Apostoli királyi Felsége legk méltóztatott: Hrb Jánosnak, az összes gyógytudományok tudorának, a cs. és kir. hadsereg tényleges állományában általa viselt 2. oszt. ezredorvosi rangfokozatot legf. kegyelemből újra adományozni; továbbá kinevezni: 1885. évi szeptember hó 1-ével, főorvosokká a tartalékban: a következő tart. 1. oszt kat. orvos-növendékeket : dr. Sabin Györgyöt, a laibachi 8. sz. helyőrs. kórháztól, a 19. sz. táb. vadász-zászlóaljhoz; dr. Kornfeld Zsigmondot, a prágai 1l. sz. helyőrs. kórháznál; dr. Baumerth Gyulát, a krakói 15. sz. helyőrs. kórháznál; dr. Braun Lajost, a bécsi 1. sz. helyőrs. kórháztól, — a 12. sz. dragonyos-ezredhez; segédorvosokká a tartalékban, a következő tart. 1. oszt. kat. orvos-növendékeket : dr. Hoffmann Jakabot, a laibachi 8. sz. helyőrs. kórháztól, — a zágrábi 23. számúhoz; dr. Januszkiewicz Ignáczot, a lembergi 14. szhelyőrs. kórháznál; dr. Petrovich Gyulát, a pozsonyi 19. sz. helyőrs. kórháztól, — a 8. sz. huszárezredhez; továbbá dr. Conci di Brattia Károlytart. szakaszvezetőt, az innsbrucki 10. sz. egészségügyi osztálytól, — az innsbrucki 10. sz. helyőrs. kórházhoz; dr. Klein Lipót tart. gyalogost, czimzetes tizedest, a 101. sz. gy.ezredtől, a temesvári 21. sz. helyőrs. kórházhoz; segédorvossá: dr. Flecker Osias jelenleg szolgáló 2. oszt., czimzetes 1. oszt. kat. orvos-növendéket, a bécsi 1. sz. helyőrs. kórháznál; azután: Steiner Gusztáv hadbiztosnak a 3. hadtest hadbiztosságánál, a jól megérdemelt nyugalomba helyezését saját kérelmére elrendelni, a 2.oszt. főhadbiztosi czímet és jelleget díjmentesen adományozni, és megengedni, hogy neki ez alkalommal, bosszú és hű szolgálata elismeréseül a legf. megelégedés kifejezése tudtára adassák; Watzlaw József kat. számtanácsosnak a 3. hadtest hadbiztosságánál, beosztva a 18. gy.-hadosztály hadbiztosságához, a fölülvizsgálat alapján »rokkant «gyanánt nyugalomba helyezését elrendelni; Bersuder Gyula irattárnoknak, a közös hadügyministerium elnöki irattára főnökének, kiváló szolgálatai elismeréséül a Ferencz József-rend lovagkeresztjét adományozni; Holm György nyug.gyógykovácsnak, a tényleges szolgálatban teljesített jeles szolgálata elismeréséül, legfelső kegyelemből az al-állatorvosi czimet díjmentesen adományozni. Az 1880. évi XXXI. t.-czikk 1-ső §-a és a császári és Apostoli királyi Felségének Schönbrunnban, 1884. évi október hó 10-én kelt legfelső elhatározása alapján, a vinkovcze-brckai helyiérdekű vasút építésére és üzletére, a közmunka- és közlekedésügyi m. kir. minister által, a következő Engedély-okivány adatik ki. 1 §Klein D. W. eszéki kereskedő és a zágrábi horvát kereskedelmi bank mint engedélyesek, az 1880. évi XXXI. t.-czikk alapján jogot nyernek, egy a m. kir. államvasutak vinkovczei állomásából kiágazólag Ottok és Vrbanja községeken keresztül a boszniai területen fekvő Novi Brcka mezővárossal szemben eső Száva-partig vezetendő mozdonyvasutnak építésére.2.§. Az engedélyesek az engedélyezett pálya építésénél és üzleténél a jelen engedély-okmány tartalmához, továbbá a közmunka- és közlekedésügyi m. kir. minister által 1868. évi április hó 20-án 4973. sz. a. kibocsátott és az országgyűlés által jóváhagyott ideiglenes vasutengedélyezési szabályhoz, valamint az 1878. évi XX. t.-czikkel beczikkelyezett vám- és kereskedelmi szövetség 8. §.-ban elfogadott vasúti üzleti rendtartáshoz és üzletszabályzathoz — amennyiben azok a jelen engedélyokmány tartalma, valamint a helyi érdekű vasutak számára 1883. évi julius hó 29-én kibocsátott forgalmi szabályzat által módosítást nem szenvedtek s úgyszintén az utóbb említett forgalmi szabályzathoz s végül a mindezekre nézve később alkotandó törvényekhez és a kormány által kibocsátandó rendeletekhez szorosan alkalmazkodni és azoknak feltétlenül engedelmeskedni tartoznak. 3.§. A pálya építése és üzleti felszerelése az engedélyesek által készítendő s a kormányhoz átvizsgálás és jóváhagyás végett felterjesztendő általános és részletes tervezetek alapján fog eszközöltetni. Az engedélyesek különben úgy a tervek készítésénél, mint az építés kivételénél alkalmazandó szerkezetet a jelen engedély s az üzlet biztonságára való tekintetek által vont korlátok közt szabadon választhatják. A kormány fenntartja magának a jogot, hogy az építési terven változtatásokat tehessen, amenynyiben ilyenek a műszaki vizsgálat vagy a jelen engedélyokmány 2. §-ban érintett miniszeri rendelet 6. §. határozata szerint intézendő közigazgatási bejárás eredménye, vagy az építés tartama alatt teljesített egyes vizsgálatok nyomán, a pályaszolgálat, valamint a közforgalom érdekéből és a pálya fennállásának biztosítására, nem különben a törvényes határozmányok teljesítése szempontjából szükségesnek fognak találtatni, ezek által azonban a már egyrészt az eszközölt elővizsgálat, másrészt a közigazgatási bejárás folytán meghatározott pálya nyom változást nem szenvedhet. Magától értetik egyébiránt, hogy ez által az engedélyeseknek az engedélyokmányban biztosított jogaik sérelmet nem szenvedhetnek. Ha az építés kivételénél gazdálkodási vagy üzleti tekintetből akár a pályavonal akár a részlettervek megváltoztatása kívánatosnak vagy szükségesnek mutatkozik, ily változtatások megengedése a kormánytól lesz kikérendő. Magától értetik, hogy ez által az engedély-okmánynak a pálya kiépítésére vonatkozó határozatai változást nem szenvedhetnek. 4.§: A pálya alépítménye egy vágányra készíthető s ehhez képest a terület kisajátítása annyi térfogatra szorítkozhatik, amennyi egy nyomó sinathoz és kitérőkhöz, nem különben az állomásokra megkivántatik. Mihelyt az engedélyezett vonalon annyira növekedett a forgalom, hogy az évi elegy-bevétel kilométerenként 14.000 p. é. forintot ezüstben meghalad, akkor az engedélyesek kötelesek a kormány kivonatára minden kártalanítás nélkül egy másik vágányt létesíteni. Ezen kötelezettség teljesítésére azonban engedélyesek csak az engedély tartamának első 70 éve alatt kényszeríthetők. Az utolsó 20 év lefolyása alatt a második vágányt csak az állam részéről nyújtandó, egyezségileg meghatározandó kártalanítás mellett kötelesek előállítani. 5.§A munkálatok létesítésére és az üzlet berendezésére nézve a következő általános szabályok lesznek irányadók. a) Alépítmény. A maximális emelkedési viszony legyen úgy, mint egy áll a kétszázhoz (5°/00). Akanyarodásoknak a nyílt pályán 300 méternél kisebb félátmérővel nem szabad bírniük. A pálya részletes kitűzése alkalmával az általános tervezetben kitűzött iránytól eltérések történ- Lapunk 1ai számához egy ív »Hivatalos Értesítő» van csatolva.