Budapesti Szemle. 1915. 161. kötet, 457-459. szám

459. szám - A NÉMET ÉS FRANCZIA AVIATIKA. – Kármán Tódortól

A NMET ES FRANCZIA AVIATIKA. 1. Nehany evtizeddel ezelott, mikor a repules kerdesevel meg csak theoretikusok es abrandozok foglalkoztak, a proble­mat ugy allitottak fel, vajon a levegonel konnyebb vagy a levegonel nehezebb szerkezetek vannak-e hivatva arra, hogy a legbeli kozlekedes feladatat megoldjak. A levegonel konnyebb szerkezeteknel a kormanyozhatosag volt az elerendo czel, mig a levegonel nehezebb szerkezetek meg akkor arra a fokra sem ertek el, hogy maguk erejebol a foldet elhagyjak. Magasabb helyrol valo «siklo» leereszked­es volt az egyetlen eredmeny, melyet a jovo sikereinek zalogaul tekinthettek. Mikor azutan mind a kormanyozhato leghajo, mind pe­dig a repu­logep — es pedig csaknem egyazon idoben — valo­sagga lett, ugy latszott, mintha a levegonel konnyebb es a levegonel nehezebb szerkezetek hiveinek hagyomanyos ellentete nemzeti ellentet jelleget vette volna fel. Francziaorszagban a repü­logep hátterbe szoritotta a kormanyozhato leghajot, Nemetorszagban pedig, a­hol a repü­les kezdetben csak lassan es nehezen talalt talajra, a Zeppelin-leghajok fejleszteset te­kintettek nemzeti ü­gynek. Mindkét nemzet nyiltan bevallotta, hogy mind a repü­logepeknek, mind a leghajoknak a jövo el­kerü­lhetetlen nagy habonijában szannak szerepet. S most, midon az elkerü­lhetetlen haboni eljott, azt látjuk, hogy a Zeppelin-flotta mellett, melyrol koztudomasu volt, hogy az ellenseges allamok leghajo-flottainal joval erosebb, a repu­lo­gepek teren is Nemetorszag vitte el a palmat, repu­logep-csapatai mind­ a felderito szolgalatban, mind pedig ellenseges varosok bombazasaban — a mennyiben a hirekbol meg lehet k­elni joval nagyobb szolgalatot tesznek, mint a francziáknak szám­ban talan meg tulnyomo eroi.

Next