Buletinul Oficial, 1971, Partea 1 (Anul 7, nr. 1-170)

1971-02-23 / nr. 24

136 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea I, Nr. 24 INSTRUCȚIUNI MINISTERUL MUNCII COMITETUL DE STAT PENTRU ECONOMIA INSTRUCȚIUNILE nr. 170013/1971 ȘI ADMINISTRAȚIA LOCALA cu privire la exercitarea meseriilor de către meșteșugari în ateliere proprii în condițiile Legii nr. 13/1968 Ministerul Muncii și Comitetul de Stat pentru Economia și Administrația Locală, de acord cu Ministerul Finanțelor, Ministerul Învățămîntului, Uniunea Centrală a Cooperativelor Meșteșugărești, Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum și Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție, emit, potrivit art. 15 din Legea nr. 13/1968 cu privire la exercitarea meseriilor de către meșteșugari în ateliere proprii, următoarele instrucțiuni : I. Condiții de calificare și stagiu Art. 1. — Se consideră că au calificarea corespunzătoare, potrivit art. 2 din Legea nr. 13/1968, pentru a putea obține autorizația de exercitare a meseriei în atelier propriu, persoanele care se găsesc într-una dintre următoarele situații : a) posedă carte de meșteșugar eliberată de către direcțiile județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București, în condițiile art. 2 și 3 din Legea nr. 13/1968 ; b) posedă documentele legale prin care se atestă că au pregătirea tehnică de specialitate, medie sau superioară, prevăzută la art. 2 alin. 3 din Legea nr. 13/1968 ; c) posedă carte de meșter eliberată în baza Legii nr. 93/1936 pentru pregătirea profesională și exercitarea meseriilor. Art. 2. — Pentru obținerea cărții de meșteșugar sunt necesare : a) pregătirea profesională corespunzătoare ; b) stagiul în meserie, fixat prin prezentele instrucțiuni ; c) trecerea unui examen în fața comisiilor de examinare instituite de direcțiile județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale sau a municipiului București. Art. 3. — Pregătirea profesională, în sensul art. 2 alin. 1 al Legii nr. 13/1968, se poate dovedi cu unul dintre următoarele acte : a) diploma de absolvire a unei școli profesionale ; b) diploma de absolvire a unei școli din trecut, dintre cele echivalente cu școlile profesionale, conform tabelului anexă nr. 2 la Instrucțiunile nr. 966/1964 elaborate de Ministerul învățămîntului ; c) diploma sau certificatul doveditor de efectuare a uceniciei la locul de muncă, eliberat în condițiile Legii nr. 93/1936 pentru pregătirea profesională și exercitarea meseriilor, Hotărîrii Consiliului de Miniștri nr. 981/1967 privitor la pregătirea unor muncitori calificați prin ucenicie la locul de muncă, precum și în condițiile Legii nr. 13/1968 ; d) carte de lucrător (calfă) eliberată în condițiile Legii nr. 93/1936 ; e) certificat (dovadă) de absolvire a cursurilor de calificare organizate conform dispozițiilor legale ; f) dovezi oficiale (autorizații, procese-verbale de impunere sau alte acte dintre cele prevăzute de art. 7 din prezentele instrucțiuni) din care să rezulte exercitarea meseriei pînă la data apariției prezentelor instrucțiuni, cel puțin timpul prevăzut ca stagiu în anexa nr. 1 pentru meseria respectivă. Pot fi admiși la examenul pentru obținerea cărții de meșteșugar și membrii de familie ai meșteșugarului, în vîrstă de peste 18 ani, care l-au ajutat în meseria respectivă cel puțin timpul prevăzut ca stagiu în anexa nr. 1. Dovada timpului cu membrii de familie l-au ajutat pe meșteșugar se face cu autorizația de exercitare a meseriei în care aceștia trebuie să figureze. In cazul meseriilor cuprinse în anexa nr. 1 pentru care se specifică că nu se primesc ucenici, pot fi admise la examenul pentru obținerea cărții de meșteșugar persoanele care dovedesc cu acte oficiale că au fost calificate prin practică la locul de muncă, potrivit dispozițiilor legale, și că au stagiul prevăzut pentru meseria respectivă, cu excepția meseriilor pentru care se cere pregătire medie de specialitate. Diplomele sau alte acte de calificare obținute în străinătate se pot lua în considerare la dovedirea pregătirii profesionale numai dacă sînt echivalate de Ministerul Învățămîntului cu actele prevăzute la literele ale din prezentul articol. în cazul cînd solicitantul are pregătirea profesională, în condițiile prevăzute de prezentele instrucțiuni, în meserii sau specialități înrudite (apropiate) cu cele specificate în anexa nr. 1, poate fi considerat că are pregătirea profesională corespunzătoare, cu condiția să aibă stagiul în meseria pentru care solicită prezentarea la examenul pentru obținerea cărții de meșteșugar. Art. 4. — Persoanele care au pregătire tehnică de specialitate, medie sau superioară, cît și cele care posedă carte de meșter eliberată în baza Legii nr. 93/1936 pentru pregătirea profesională și exercitarea meseriilor, nu vor mai susține examenul în vederea obținerii cărții de meșteșugar, fiind considerate, potrivit prevederilor art. 2 alin. ultim din Legea nr. 13/1968, că posedă calificarea corespunzătoare obținerii autorizației de exercitare a meseriei în atelier propriu. Art. 5. — Stagiul în meserie necesar pentru obținerea cărții de meșteșugar, diferențiat pe meserii și pe mediul urban și rural, este cel arătat în anexa nr. 1. Tabelele cu stagiile fixate pentru fiecare meserie în parte (anexa nr. 1) vor fi afișate în mod permanent la sediul direcțiilor județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale și a municipiului București. Art. 6. — (1) Pentru stabilirea stagiului în meserie se ia în considerare timpul cît persoana a exercitat meseria pentru care solicită eliberarea cărții de meșteșugar, ca angajat în sectorul socialist sau particular, ca membru cooperator sau ca meseriaș pe cont propriu impus de organele fiscale, . 2