Californiai Magyarság, 1996 (74. évfolyam, 1-11. szám)

1996-01-05 / 1. szám

CALIFORNIA M­AGYARSÁG (CALIFORNIA HUNGARIANS) ISSN 0744-8**-­ January 5, 1996. Phone: (213) 463-3473 ipaper ir. Hungarian Language, 207 S. Western Ave. Suite 201, Los Angeles, CA 90004 FAX: (213) 384-7642 Single copy in the US 60 cents N FRANCISCO. SAN DIEGO, CALIFORNIA. PHOENIX, ARIZONA c,nad* 1 dollar VOLUME-73-No.-l. STIRLING GYÖRGY: VILÁGHELYZET Pár nappal ezelőtt érkezett vissza Magyarországról egyik legjobb barátom és hosszasan mesélt hazai élményeiről. Volt mit mesélnie, azonkívül, hogy természetesen nagyon jól érezte magát otthon és nem tudott betelni Budapest szépségeivel, elképesztő dolgokat hallottam tőle. Itt előre kell bocsátanom, hogy barátom nagy autóbolond, itt Amerikában is a legjobb kocsikat hajtja és mindig különleges típusokra vadászik. Ezt azért jó tudni, hogy érthetővé tegyem, miért szól a beszámoló jóformán csak a kocsikról, olyannyira, hogy ezúttal másra nem is jut hely: beszélgetésünk közben készített feljegyzéseimből most csak az autókkal kapcsolatos részeket gyűjtöttem csokorba, de gondolom, ezek elég izgalmasak ahhoz, hogy közkinccsé tegyen őket. Annál is inkább, mert Amerikában az autó hozzátartozik a hétköznapi élethez, (majdnem) mindenki vezet kocsit, vagy legalábbis van valamilyen köze az autózáshoz, hiszen az egész itteni világ négy keréken gurul... A téma tehát mindenkihez közel áll és számít­hat az itteni olvasók érdeklődésére. Különös vonása barátom elbeszélésének, hogy hazai tapasztalatai akár a rendőri rovatban is helyet kaphat­nának és bármelyik bűnügyi krónika díszére válnának: lapunk e helyén általában nem szoktunk kriminológiai esetekkel foglalkozni, ám azt hiszem, a téma sajátos aktualitása feljogosít arra, hogy ezúttal eltérjünk a szokásoktól. De más is indokolja, hogy a magyarországi autósvilággal - majdnem azt írtam: autós-dzsungellel - foglalkozzunk (ahol a dzsungel törvényei uralkodnak...), mert az autók körüli tánc koreográfiája sok tekintetben a politika, pontosabban a gazdaságpolitika, illetve a vad­kapitalizmus szabályaihoz igazodik. Az autó nemcsak közlekedési eszköz ma Magyarországon, hanem hovato­vább olyan szerepet tölt be, mint az aranyborjú: a nyugati kocsiktól évtizedeken át elzárt társadalom érdeklődésének és vágyainak középpontjában áll, jellemzően tükrözve az új vagyonos osztály mentalitását, de egyben a közállapotokat is. Az öt év előtti rendszerváltás első jeleit a külső szemlélő a nyugati kocsik számának gyors emelkedésé­ben tapasztalhatta. Magyarországon mindig is státusszim­bólumnak számított a gépkocsi - sokkal inkább, mint más országokban -, csak éppen a kommunizmus éveiben a Trabantok, a Moszkvicsok és a Ladák jelentették az elérhető legmagasabb szintet. Nyugati márkákról a közönséges halandó nem is álmodhatott: Mercedesek csak az állami vezetőknek jutottak. 1990 után ugrássze­rűen megszaporodtak a magyar utakon az Audik, a BMW-k, és az Opelek. Az akkor kialakulóban lévő újgazdag menedzser­ réteg sietett kicserélni kocsijait a legújabb típusokra, bár a változás a magyar gépko­csiparknak csak kis hányadát érintette: a többséget továbbra is a tíz évnél öregebb, lerobbant kocsik jelentették és jelentik még ma is, zömükben kétütemű motorokkal, amelyek kipufogóiból dől az olajos gáz, olyan mértékben szennyezve a levegőt, hogy Budapest belterületének légköre ma már alig elviselhető. A fő­útvonalak mentén ültetett fák pedig lassú pusztulásra vannak ítélve, mert nem jutnak hozzá az éltető oxigén­hez. De a közép-európai végekről visszatért barátom nemcsak ilyen általánosságokról beszélt, hanem konkrét élményeiről is beszámolt. Ezek közé tartozott először is az, hogy odafelé egész útitervét felborította egy nem várt meglepetés. Úgy tervezte ugyanis, hogy­­ mivel szeret vezetni,­­ Amerikából csak Frankfurtig repül, ott bérel egy kocsit és azzal hajt haza Magyarországra. Amikor a frankfurti repülőtér mellett benyitott az első A POLITIKAI REFORMOK kezdete óta erősen csökkent a születések száma Oroszországban Az Izvesztyija, a szovjet időkből visszamaradt, de megújult és előnyére megváltozott moszkvai napilap legutóbb egy társadalomkutatói csoport cikkét közölte, mely arra keres választ, hogy miért romlott meg pár év alatt Oroszország demográfiai helyzete? Ugyanis a politikai reformok kezdete óta a születések száma a felére csökkent. Napjainkban ezer lélekre csak 9,5 újszülött jut és a statisztikusok kiszám­ítot­tá­k, hogy a peresztrojka kezdete óta Oroszország hatmillió polgárt vesztett, mivel ennyivel kevesebben jöttek világra a korábbi azonos időszakhoz képest. Ezt három okkal magya­rázzák: a fogamzásgátlók terjedésével, az abortuszok számának növekedésével és a férfiak szexuális zavaraival. Az első kettőnél szerepet játszik a kezdő családok rossz anyagi helyzete, valamint a lakáshiány, míg a harmadikért elsősorban a rendszerváltozással járó stressz a felelős. A lap úgy véli, hogy a születések számának legkézenfek­vőbb magyarázata a férfiak impotenciája. Az orosz tár­sadalom egyre növekvő problémái, a fokozódó feszültség és a felgyorsult változások az ágyban éreztetik hatásukat: az orvosok szerint több mint tízmillió 20 és 50 közötti orosz férfinál jelentkeznek az impotencia tünetei. Az orosz tár­sadalomtudósokat az sem vigasztalja, hogy minden tizedik német férfi impotens és Amerikában 10-15 millió hímnemű bajlódik szexuális zavarokkal, mert azt mondják: a nyugati megállapodott viszonyok között az emberek ráérnek ilyen dolgokkal is foglalkozni, de Oroszországnak a sok baj mellé még éppen csak ez hiányzott... * * * TÖLTSÖN EGY HÉTVÉGÉT AZ ŰRBEN A japánok már elkezdték szervezni az űrkirándul­ásokat így hirdetik már jóelőre japán utazási irodák azokat a földkörüli utakat, amelyeknek szervezését egy több nagy japán cég összefogásából alakult társaság már megkezdte A Mitsubishi, a Fuji, a Nissan és a Kawasaki által közösen megalakított és kizárólag űrkirándulásokra szakosított iroda vezetői lehetségesnek tartják, hogy még az ezredfor­duló előtt felszállhat az első "kiránduló-űrbusz", amelynek utasai 200 mérföldes magasságból gyönyörködhetnek abban a látványban, amit "felülről" a földgolyó nyújt. Az űrturizmus ma már nem utópia, hanem megvalósítható program, melynek műszaki feltételei adva vannak: japán technikusok már elkészítették a hordozórakéta és az utaskabin terveit. Az utastérben 50 személy számára lesz hely és a nagymére­tű ablakok lehetővé teszik majd a jó kilátást. A jelentkezőket természetesen előzőleg orvosi vizsgálatnak vetik alá és megfelelő tréningen kell résztvenniök, melynek során meg kell szokniuk a súlytalanság állapotának érzését. A japánok többféle ajánlattal szolgálnak majd: a legrövi­debb út mindössze három óráig tart s ez alatt két fordulatot tenne meg az űrbusz a Föld körül. A jelentkezők két útirány között választhatnának: az egyik a Csendes-óceáni sziget­világ és Dél-Amerika fölött haladna el, a másik Afrika és Ázsia panorámáját kínálja az utasoknak. Később szerveznek majd hosszabb, 24 órás és egy hétig tartó utakat is, attól függően, hogy mire mutatkozik igény. És kinek mennyit bír el a pénztárcája. Mert az űrturizmus nem lesz olcsó mulat­ság. A három órás út költsége személyenként két-három­­százezer dollárra rúgna. kocsi kölcsönzőbe, udvariasan fogadták és megmutatták a kocsikat, amelyek között válogathatott. Egy Renault mellett döntött, aztán sor került a papírok kitöltésére. Amikor az úticélnál elhangzott Magyarország neve, a levegő egyszerre megfagyott és az üzletvezető sajnálkozva tárta­ szét a karjait: sajnos oda nem adhat kocsit. Barátom kérdő tekintetére elmondta, hogy Magyarországon olyan gyakoriak a kocsilopások, hogy egyetlen biztosító sem vállaja az oda induló kocsik biztosítását. Ő pedig, ugye, nem kockáztathat. Azt ajánlotta barátomnak, próbálkoz-Folytatás a 2. oldalon HÍREK a nyugtalan világból... JAVULT a magyar külke­reskedelmi mérleg - jelen­tette a Külker. Minisztérium sajtóosztálya: a januártól októberig az ország exportja 10,1 milliárd dollárt tett ki, ami 19,4 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában volt. A behoza­tal 12,6 milliárd dollár volt, ami az egy év előttihez képest csak 9,4 százalékos emelkedést jelent. A kivitel­ben a legnagyobb tételeket a búza, a műanyag-alap­anyagok, az elektromos alkatrészek, az alumínium­­termékek és a személygép­kocsik képviselték. A beho­zatal zömmel anyagokra és alkatrészekre korlátozódott, míg az élelmiszerek im­portja jelentősen csökkent. A behozott áruk 70 száza­léka a fejlett nyugati orszá­gokból, míg 24 százalékuk a volt szocialista államokból érkezett. Bíztató az ipari termelés mutatóinak javu­lása is: a növekedés az év első kilenc hónapjában 6,8 százalék volt, a ter­mékenység pedig 12 száza­lékkal nőtt. Az ipar leg­dinamikusabb fejlődő ága­zata változatlanul a gépipar és ez vezet az export ér­tékesítésben is. A lakos­ság vásárló erejének csök­kenésére utal viszont az, hogy a kiskereskedelmi for­galom idén 7 százalékkal csökkent. * * * HOGY KOSSUTH LAJOS -mint korának számos kivá­lósága Amerikában épp­úgy, mint Magyarországon és Európa-szerte - szabad­­kőműves volt, azt általában mindenkit tudja, de az már kevésbé közismert, hogy az elbukott 48/49-es magyar forradalom vezére száműze­tése harmadik évében nyert felvételt a szabad­­kőművesek közé, mégpedig az amerikai Cincinnati váro­sában. Amikor Kossuth 1951/52-es amerikai diadal­­útja során Cincinnatiba érkezett, alkalma nyílt találkozni az ott működő 133 számú páholy vezetői­vel, akiknek elmondta, hogy már 1848-ban szán­dékában volt belépni a forradalom napjaiban alakult pesti páholy tagjai közé, de a rohanó események ezt a tervét akkor meghiúsítot­ták. Cincinnati polgárai kifejezték készségüket Kossuth felvételére és - tekintettel a magyar állam­férfi hallatlan népszerűsé­gére - kijelentették: még- Folytatás a 4. oldalon 1 ESTABLISHED in­ ­ 1922 i THE OLDEST Hungarian Weekly Newspaper in the United States West of the Mississippi 1 A legnagyobb emigrációs magyar sajtóorgánum az I Egyesült Államokban a Mississippitől nyugatra 74. lj ÉVFOLYAM

Next