Ceahlăul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 3, nr. 810-888)

1970-10-18 / nr. 825

începând din săptămâna care a trecut, întreprinderea mecanică din Roman produce mașini-unelte în conformitate cu parametrii din proiect. Nivelul mediu corespunzător acestei perioade — 2.200 tone — a fost realizat și depășit. Intrarea în exploatare a modernei hale de mecanică grea și montaj a însemnat sporirea capacității fabricii, care pînă la finele lui 1971 jungă la o urmașă aproducție de 3014 tone pe an. Această cotă va fi atinsă și depășită încă din acest an. Finalizarea investiției vine să însumeze o suită de eforturi depuse de constructorii de mașini romașcani In sensul sporirii indicelui de productivitate printr-o folosire optimă a capacităților de producție și a forței de muncă. Dar, nu numai despre realizarea unei producții cantitativ superioare este vorba. Uzina produce meniul de față în mo57 tipodimensiuni de mașini de serie mică, diversificare mare și cu o adaptabilitate optimă la diferite regimuri de construcții. Și încă o cifră cu caracter jubiliar , numărul mașinilor unelte produse de întreprindere din 1961, data asimilării, și pînă în prezent se află în vecinătatea cifrei de 11.000. CU UN AN MAI DEVREME Noile capacități de producție de la /. M. R. și-au atins parametrii proiectați Anul III Nr. 825 Duminică 18 octombrie 1970 ( 4 pagini 30 ban) ȘANTIERELE DE CONSTRUCȚII IN PRAG DE IARNA Care lucrărilor Asigurarea condițiilor optime de lucru pentru perioada friguroasă, in preajma căreia ne aflăm, are o deosebită importanță în primul rînd pentru șantierele de construcții, unde de regulă rnlor se activitatea constructodesfășoară în zone deschise, la puncte de lucru supuse direct intemperiilor. Despre importanta care trebuie acordată de către factorii respectivi pregătirilor pentru producția din anotimpul friguros nu-i cazul să mai vorbim, întrucît se cunosc consecințele lucrului de mîntuială, a superficialității cu care au fost tratate în unele locuri aceste aspecte în anii trecuți. Or, tocmai pentru a preîntîmpina o serie de dificultăți care ar influența negativ ritmul de lucru pe șantiere și ținînd seama de sarcinile sporite care revin organizațiilor de construcții din județul nostru în primul an al viitorului cincinal, ne-am interesat să vedem cum sînt rezolvate pe șantierele întreprinderii județene de construcții-montaje sarcinile privind pregătirea producției în anotimpul friguros, ce se întreprinde în aceste zile, cînd timpul mai este încă favorabil, pentru a se asigura constructorilor toate condițiile optime de lucru. De regulă, pregătirea șantierelor pentru perioada de iarnă, ne spune inginerul șef al întreprinderii, tovarășul Alexandru Țibulcă, se desfășoară în paralel cu eforturile care se depun pentru asigurarea îndeplinirii sarcinilor actuale de plan, punerea în producție și darea în folosință conform graficelor a tuturor obiectivelor cu termen scadent la sfîrșitul anului. In această ordine de idei aș vrea să precizez că cele două șantiere, Roman și Piatra Neamț, se prezintă acum, în ultimul bilanț, trimestru, cu un bogat Planul anual la construcții de locuințe din fondurile centralizate ale statului a fost îndeplinit cu trei luni mai devreme. De asemenea, întreprinderea noastră realizează sarcina de creștere a productivității muncii, de reducere a prețului de cost, și ce este mai important, preconizăm ca pînă la sfîrșitul acestui an să asigurăm rentabilizarea întreprinderii. Creșterea productivității muncii cu peste 4 la sută fată de plan ne-a impus luarea unor măsuri hotărîte pe linia mai bunei organizări a producției și a muncii, creșterii calificării profesionale, folosirea judicioasă a capacităților de producție și Introducerea unor U G. MARIAN (Continuare in pag. a 6-a) este stadiul de pregătire? FACILITĂRI $1 SIMPLIFICĂRI ÍI ACTIVITATEA DE STARE CIVILII Petre RISIPEANU secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular județean Neamț Pentru caracterizarea elementelor care constituie starea civilă a persoanei și pentru ținerea evidenței persoanelor, comitetele executive ale consiliilor populare întocmesc acte, în forma cerută de lege, în care se înregistrează datele necesare ori de clte ori unele evenimente creează, modifică sau suprimă o stare civilă. Desigur cetățeanul nu este în situația de a veni în fiecare zi în contact cu funcționarul de la biroul de stare civilă; este însă de la sine înțeles că atunci cînd o face el dorește să i se rezolve operativ și fără erori cererea, să primească explicațiile și lămuririle necesare, să i se respecte în întregime drepturile și interesele personale. Iată de ce considerăm a fi de maximă însemnătate organizarea muncii de soluționare a cerințelor cetățenești, a deservirii acestor în condiții civilizate de deplină solicitudine. Se știe că în ultimii ani se fac eforturi susținute pentru perfecționarea mecanismului nostru social, pentru eliminarea acelor reglementări și proceduri care nu mai corespund realităților, pentru modernizarea economiei și administrației de stat. In acest context se înscrie și inițiativa recentă a Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală și a Ministerului Afacerilor Interne care, cu consultarea comitetelor executive ale consiliilor populare, au elaborat noi reglementări în materia stării civile. Marcînd o etapă superioară în Interpretarea și aplicarea în concret a normelor care reglementează materia stării civile, noile reglementări inspirate din realitățile vieții practice și reflected experiența dobîndită pînă acum, contribuie în mod substanțial la simplificarea unor operațiuni de înregistrare a actelor și faptelor de stare civilă, la reducerea timpului de lucru, a volumului și implicit la creșterea operativității în activitatea de servire a cetățenilor. Principalele facilități aduse de noile reglementări la înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă în raport cu vechea reglementare, răspund dezideratului amintit mai sus, prin eliminarea declarațiilor scrise la înregistrarea nașterilor și deceselor, ceea ce va avea drept consecință pozitivă scurtarea timpului pe care cetățeanul trebuie să-l piardă în fața delegatului de stare civilă. Referindu-mă la aceasta, cred că, un singur exemplu este elocvent; astfel, în anul 1969 s-au înregistrat în județul Neamț 17.740 declarații de naștere și deces pentru completarea și înregistrarea căror a fost nevoie de circa 3000 ore de lucru, ceea ce însemna 375 zile lucru/om. Timp pierdut atît de funcționar cit și de cetățeanul declarant. Dacă ne referim și la posibilitatea pe care o are în prezent .Continuare în oaga II al Vizita președintelui Consiliului de Stat al României, NICOLAE CEAUȘESCU, în California La sistemul de irigații In continuarea vizitei neoficiale pe care o întreprinde pe coasta de vest a Statelor Unite, președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, împreună cu persoanele care-l Însoțesc, a plecat vineri de la San Francisco spre orașul Fresno din California. Distinșii oaspeți români sunt însoțiți de reprezentanți ai pentru echipament întreprinderii destinat industriei alimentare și irigațiilor „Food Machinery Corporation", ale cărei uzine se află în localitatea Fresner Hubier Byrd, prim-vicepreședinte al FMC, Jack Rattens și Elmer Anderson, vicepreședinți. Oficiile de gazdă sunt îndeplinite de doamna Shirley Temple Black, vicepreședinta agenției pentru protejarea mediului înconjurător, fostă membră în delegația SUA la ONU, fostă actriță de film cunoscută și în România. Avionul special pus la dispoziția șefului statului român de Casa Albă zboară deasupra unei regiuni brăzdate de o rețea de canale de lacuri de acumulare, irigații și Pînă nu de mult, această zonă era în general aridă. Datorită irigațiilor, pămîntul sterp a devenit roditor. Există acum, aici, plantații de citrice, în special portocali, de viță de vie, de bumbac, livezi de pomi fructiferi, lanuri de cereale. Nicolae Ceaușescu Președintele se interesează îndeaproape de caracteristicile acestui sistem, primește explicații amănunțite din partea proiectantului principal al sistemului de irigații și de control al regimului apelor. După ce survolează regiunea Island Valley, avionul aterizează pe aeroportul din Fresno, în întîmpinarea președintelui Ceaușescu au venit primarul ad-interim al orașului, Paul Wasemiller, și alți reprezentanți ai autorităților locale. In semn de omagiu, primarul înmînează șefului statului român o diplomă prin care i se conferă titlul de cetățean de onoare al orașului Fresno, precum și cheia orașului. Numeroși ziariști înregistrează aceste momente semnificative pentru stima și considerația de care se bucură peste hotare țara noastră, președintele Consiliului de Stat personal. Oaspeții sunt invitați apoi să ia loc în automobile care se îndreaptă spre plantațiile de portocali irigate. Se dau explicații asupra sistemului de aducțiune, pompare și distribuire a apei. Apa vine aici prin conducte subterane și apoi se reîntoarce prin canale la suprafață, încheind un circuit complet. Următorul popas se face la barajul friant de pe riul San Joaquin. Apa acumulată In lacul artificial permite irigarea (Continuare In pag. • IV.a) I.C.H. Bistrița. Dispeceratul energetic și calculatorul electronic. In cel mai scurt timp, INTREAGA RECOLTA DE PORUMB să fie depozitată in hambare! • * . . . în toate unitățile agricole cooperatiste și de stat din județul nostru culesul porumbului se află în plină desfășurare. Scăderea bruscă a temperaturii a dat un nou impuls ritmului în care se desfășoară această lucrare. In unele coperative agricole de producție, printr-o judicioasă organizare a muncii s-au obținut rezultate notabile. Consemnăm, astfel, faptul că la G.A.P. Țibucani s-a terminat încă de la începutul acestei săptămînii recoltatul porumbului de pe întreaga suprafață de 685 ha afectate acestei culturi. Avansate sunt și cooperativele Butnărești (unde s-au recoltat 74 la sută din cele 650 ha cu porumb), Cordun (79 la sută), Davideni (82 la sută), Giicina (75 la sută), Săvinești (72 la sută). Cu toate acestea, ritmul desfășurării acestei lucrări este mult sub cel planificat pe județ. Din datele centralizate de Direcția agricolă județeană reiese că procentul recoltării porumbului este de numai 42 la sută din cele 38.235 ha.. în multe unități se constată că nici forța manuală și nici cea mecanică nu sunt suficient folosite. Drept urmare, în aceste cooperative agricole de producție procentul realizărilor la această lucrare Înregistrează valori mult sub posibilitățile existente în ciuda timpului înaintat. „Recordul" îl deține G.A.P Bodeștii de Jos cu 10 ha recoltate din 300 ha ; la Boghicea din cele 492 ha cu porumb s-au recoltat abia 40 ha, ceea ce reprezintă un procent de 8 la sută, Mărgineni 10 la sută, Moldoveni, Tîrgu Neamț era(Continuare în pagina a II-a) PIATRA NEAMȚ. Turnul lui Ștefan cel Mare. P. T. T. R. - PUBLIC un dialog cu replici pozitive Activitatea Direcției județene de poștă și telecomunicații Neamț în perspectiva viitorului cincinal MM—————ni «ni .t-swoawww—atata—laagBa^^—M Ca instituții noi ale societății noastre, adunările generale ale salariaților, au fost create pe baza vastului program de organizare, conducere și planificare a economiei naționale stabilit de Conferința Națională P.C.R. Ele au fost reclamate de a procesul de adîncire și consolidare a practicilor socialiste in toate democrației sectoarele ecoomice și sociale. fand. aceste imperative s-a desfășurat și adunarea generala a salariaților Direcției județene de poștă și telecomunicații — Neamț, pentru dezbaterea cifrelor de plan ale viitorului cincinal „Prevederile planului cincinal, spunea tov. ing. Valeriu Dâm, președintele Comitetului de direcție — s-au fundamentat, luându-se în considerație realizările comparabile, obținute in perioadele anterioare, cele preliminare pentru anul 1970, dotarea unității, și dezvoltarea social - economică a județului Neamț. Pentru anul 1970, se estimează depășirea planului de venituri cu 1 milion lei. Un factor important, în realizarea sarcinilor de plan pe anul 1970, a fost aplicarea in totalitate a măsurilor tehnico-organizatorice stabilite. Se evidențiează ca realizări de seamă încheierea lucrărilor de extensie a centra ei telefonice automate și a repei urbane din municipiul Roman, începerea lucrărilor de construcție a oficiului PTTR Piatra Neamț tranzit, înființarea unui oficiu PTTR în comuna Țibucani, reorientarea unor circumscripții poștale din mediul rural, crearea unor noi legături telefonice directe cu localitățile Bacău, Roman, Brăila etc. A. Cornel DADEȘ (Continuare în pag. a si a) Luni în jurul orei 16,45 — transmisiune directă la posturile noastre de radio și televiziune a cuvîntării președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, NICOLAE CEAUȘESCU, la sesiunea jubiliară a Organizației Națiunilor Unite, Breviar agrar • Au livrat peste prevederile contractului însemnate cantități de floarea soarelui cooperativele Bozieni — Ruginoasa (51 tone peste cele 139 tone contractate), Moldoveni 56 tone, Miron Gostin 3 tone. • Nu au început încă livrările în bazele de recepție a florii soarelui C.A.P. Drăgănești care are contractate ‘ 135 tone, Brusturi 68 tone, Grumăzești 41 tone etc. • Nu au livrat pînă în prezent nici un kilogram de fasole în bazele de recepție C.A.P. Icușești, Horia, Păstrăveni, Gîdinți etc. Faza județeană a Festivalului de teatru de păpuși (amatori) astăzi, pe scena Casei de cultură din municipiul Roman se va desfășura, de la ora 11, întrecerea păpușarilor participanți la etapa județeană a primului Festival de teatru de păpuși pentru amatori „Vasile Vasilache". Pînă ieri, dintre formațiile calificate în urma desfășurării etapei de masă, își confirmaseră prezența în fața juriului (și... a publicului romașcan) colectivele de păpușari amatori ale Sindicatului învățămînt Piatra Neamț cu spectacolul „Dumbrava minunată", după Mihail Sadoveanu , instructori Titibuca și Aurel Miron) și Casei de cultură din localitate (cu spectacolul „ Arvinte și Pepelea“ de Vasile Alecsandru, instructor Constantin Cotescu). Este probabilă și participarea păpușarilor de la fabrica „Zorile noi“ din Piatra Neamț. Săptamîna viitoarele ecrane De pe afișul cinematografic al săptămînii următoare am reținut pentru dumneavoastră următoarele titluri : @ la PIATRA NEAMȚ, urmează a fi prezentate trei pelicule inspirate din realitățile celui de-al doilea război mondial , la „Panoramic“ — „Acțiunea vulturul" (coproducție iugoslavo-americană) , iar la Pietricica , „Al 8-lea" (film bulgar) și „Departe, în apus" (film sovietic). gr ha ROMAN, vi se propune spre vizionare „Mayer*ling" (la „23 August" — o poveste de dragoste cam siropoasă, dar bucurîndu-se de prezența pe generic a unor „monștri sacri“ (Omar Sharif, Catherine Deneuve, Eva Gardner) , filmul este programat ia cinema : „23 August". La „Victoria“ sînt prezentate două pelicule diferite ca profil: „Helga" (film aparținînd unui serial dedicat educației sexuale a tinerilor) și „Al 8-lea" (la baza scenariului — memoriile de război ale unui general). Ultimele știri sportive . IERI, ÎN DIVIZIA A DE FOTBAL s-a desfășurat o „minietapă" grupînd principalele partide ale etapei a VlI-a (mai puțin întîlnirea Rapid — Universitatea Craiova, care se va disputa astăzi). Iată rezultatele înregistrate : F. G. Argeș — Dinamo București 1—1 (1—0); Steaua — Politehnica Iași 3—2 (1—2); Steagul roșu — U.T.A. 0—0; un clasament continuă să conducă Dinamo București (10p), urmată de U.T.A. (9p) și Steaua (8p). UN NUME NOU ÎN FORMAȚIA ECHIPEI DE FOTBAL CEAHLĂUL este vorba de giurgiuveanul Muștață (Dunărea), care a activat în campionatul trecut la Gloria Bîrlad, iar în actualul sezon la Victoria Roman. Zilele acestea au fost înaintate F.R.F. actele necesare legitimării, iar apariția sa în linia de atac a Ceahlăului este probabilă chiar cu prilejul partidei de astăzi, în compania Metalului București (ora 12,30). .'inntimuiimirniinimiiiinnii imtimtniiintrmninimni intitit». I